معاون اجتماعی وزیر بهداشت:

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:۱۴ درصد مرگ ومیر در استان ناشی از سرطان است که کم تحرکی و اعتیاد نقش مهمی در این بیماری دارند.

۱۴ درصد مرگ ومیر در گلستان ناشی از سرطان است

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ سید محمدهادی ایازی، پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم نخستین مجمع سلامت استان گلستان با بیان اینکه سلامت یکی از موضوعات بسیار مهم جامعه امروز است، اظهار کرد: سلامت یک مسئله بسیار مهم است که اگر مشارکت مردم نباشد در نظام سلامت توفیقی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه دین مقدس اسلام حاوی نکات غنی و ظریف از بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به آن را یک ضرورت می‌داند، افزود: همان‌گونه که اسلام تأکید داشته همه ما خصوصاً مسئولان دستگاه اجرایی در امر سلامت مسئول هستیم.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید به همه حوزه‌های سلامت توجه شود اگر ما در بحث سلامت روان توجه کافی نداشته باشیم مشکلاتی همچون آسیب‌های اجتماعی به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه سلامت نباید یک‌بعدی باشد و باید تمام ابعاد سلامت را در نظر گرفت، تصریح کرد: وجود دو میلیون و ۸۵۰ هزار نفر مصرف‌کننده مواد مخدر و حدود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در جامعه آماری بسیار تکان‌دهنده است که همه این‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی قرار دارد.

ایازی اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از عوامل ژنتیکی هستند، استان گلستان به دلیل پیوند ازدواج‌های فامیلی بیماری‌های همچون تالاسمی بسیار در آن دیده می‌شود.

وی یادآور شد: زمانی که یک بیمار هموفیلی متولد می‌شود تا پایان عمر هم فرد و هم‌خانواده درگیر خواهند بود که این نیازمند اقدامات کنترلی قبل از ازدواج است.

آمار دیابت در گلستان از میانگین کشوری بالاتر است

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در کشور ۳۰ هزار بیمار هموفیلی و تالاسمی وجود دارد، گفت: درمان این تعداد از بیماران سالانه بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان هزینه به‌نظام سلامت تحمیل می‌کند که لازم است اقدامات پیشگیرانه برای کاهش شیوع این بیماری در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آمار بیماری‌های غیر واگیر امروز بسیار نگران‌کننده است، تصریح کرد: طبق آمارهای اعلام‌شده۶۲  درصد از جمعیت استان دارای اضافه وزن و چاقی هستند که این بسیار نگران کننده است.

ایازی آمار دیابت در گلستان را از میانگین کشوری بالاتر دانست و اظهار کرد: این آمار بسیار تکان دهنده است که می‌طلبد مدیران استانی و دستگاه‌های متولی توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۳۳۵ هزار نفر مجروح مصدوم جاده‌ای داشتیم که ۱۰ هزار تخت بیمارستانی به تروما و تصادف جاده‌ای اختصاص یافت و این هزینه زیادی به‌نظام سلامت تحمیل کرد.

وی افزود: به موضوعاتی همچون بی‌کاری، مسائل اقتصادی و فقر باید به‌عنوان تعیین گر نگاه کرد و آن‌ها را موردتوجه قرارداد.

ایازی اظهار کرد: نظام سلامت در کنار انجام مأموریت‌های موظف خود باید به سمت مردم و جامعه حرکت کند تا با کار بین بخشی و حمایت طلبی با مشارکت مردم بتواند سلامت را در جامعه حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سلامت مردم، سلامت اجتماعی است، تصریح کرد: بیکاری و نبود شغل یکی از موضوعاتی است که به‌سلامت مردم آسیب می‌زند و این باید در حوزه سلامت موردتوجه قرار گیرد.

ایازی  در خصوص راه‌اندازی کانون سلامت محله، یاد آورشد: این طرح باید در محلات شهرها و استان‌های کشور انجام شود که در حال حاضر این طرح در ۳۵۴ محله از شهر تهران در حال فعالیت است.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:۱۴  درصد مرگ‌ومیر در استان ناشی از سرطان است که کم‌تحرکی و اعتیاد نقش مهمی در این بیماری دارند.

وی خاطرنشان کرد: فراهم کردن امکان مشارکت ساختارمند مردم، توانمندسازی جوامع، تهیه سیمای سلامت محله، تقویت همکاری‌ها و تعامل بین بخشی در سطوح مختلف، تعهد همه نهادها و سازمان‌های محلی از انتظارات مجمع سلامت است.

 
انتهای پیام/

منبع : خبر گزاری مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار