معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: استان گلستان تنها استانی است که با وجود برخورداری از ساحل بندر ندارد.

گلستان با وجود برخورداری از ساحل بندر ندارد/ طرح گردشگری آشوراده در 22 هکتار منحصر شده است
به گزارش گلستان 24 ؛  میرمحمد غراوی عصر امروز در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان که با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد اظهار کرد: محیط زیست کشور باید یک مسیر را ترسیم و به ما اعلام کند توسعه در جوار سواحل باید با چه ویژگی‌هایی اتفاق بیفتد تا اقدامات ما در سواحل مشخص‌ شود.

وی تصریح کرد: در سند آمایش سرزمین استان گلستان به دو بخش کشاورزی و گردشگری ارزش زیادی قائل شده و اگر نتوانیم از ظرفیت سواحل خود در حوزه‌های مختلف مانند آبزی‌پروری و ... استفاده کنیم و در حوزه گردشگری نتوانیم در ساحل سرمایه‌گذاری کنیم بخش عمده‌ای از اهدافی که برای این دو محور در سند آمایش سرزمین تعیین شده مغفول می‌ماند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان افزود: نگاه بخشی به موضوعات سبب خسران ما می‌شود، استان گلستان و مازندران برای سهم حق‌آبه که باید وارد خلیج گرگان شود گلستان دچار خسران شد و بنا بود از نکارود این مهم اتفاق بیفتد ولی سدی احداث شد و شاهد آن هستیم که دیگر آبی وارد این خلیج نمی‌شود و این تالاب در حال خشک شدن است.

غراوی به لایروبی کانال چاپاقلی و خزینی اشاره کرد و گفت: این لایروبی نیز با مشکلات زیست‌محیطی و ارزیابی مختلف دچار محدودیت شد و خوشبختانه مشکلات آن برطرف شده و هیچ راهی جز لایروبی آن نداریم تا گردش آب به سمت خلیج امکان‌پذیر باشد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو توضیح داد: باید آب دریا را به خلیج پمپاژ کنیم تا بتوانیم شرایط خلیج را حفظ کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان یادآور شد: با اقدامات دولت و مذاکراتی که داشتیم از طریق سازمان بنادر و دریایی درصدد هستیم که بتوانیم لایروبی را دنبال کنیم.

غراوی یادآور شد: اگر جدیت لازم در موضوع خلیج گرگان اتفاق نیفتد اقدامات ما به شکست منتهی می‌شود.

وی به سند آمایش سرزمینی اشاره کرد و متذکر شد: باید مطابق این سند فعالیت گردشگری را آغاز کنیم، نمی‌توانیم با وجود نعمت‌های زیادی که از ساحل در استان داریم از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در این سواحل بی‌بهره باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان تاکید کرد: امیدواریم طرح گردشگری آشوراده که به 22 هکتار منحصر شده امسال با توجه به تاکیدات زیست‌محیطی آغاز کنیم و مسؤولان استان نیز به این مهم اهتمام دارند.

غراوی به خشک شدن تالاب گمیشان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه پهنه وسیعی از تالاب گمیشان به فعالیت‌های آبزی‌پروری مانند تولید میگو اختصاص دارد و فعالیت‌های اقتصادی خوبی شکل گرفته اما تنها استانی هستیم که با وجود میزان زیاد ساحل از بندر محروم هستیم و درخواست استان است که بندر مسافربری داشته باشیم و حداقل انتقال مسافر به بنادر دیگر مانند بندر انزلی صورت گیرد.

وی بر لزوم رونق اقتصادی در مناطق ساحلی تاکید کرد و یادآور شد: امیدواریم فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه شکل بگیرد تا شاهد رونق اقتصادی باشیم تا از مهاجرت مردم نوارهای ساحلی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار