محیط زیست استان گلستان به بهانه نداشتن اعتبار کافی برای نگهداری و درمان گوزن‌های قرمز ایرانی پارک جنگلی قرق، آنها را به بخش خصوصی واگذار‌ کرده است.

واگذاری گوزن‌های قرمز ایرانی پارک "قرق" به بخش خصوصی؛ مرگ در کمین " مرال فراری"

ه گزارش گلستان 24 ؛ بیش از 40 سال است که پارک جنگلی قرق، به عنوان تنها سایت نگهداری و زادآوری گوزن قرمز در کشور به شمار می‌رود و بیشتر گوزن‌های قرمزی که در مراکز نگهداری از جمله ارسباران و قزوین زندگی می‌کنند، از نسل گوزن‌های قرق هستند. حیواناتی که چندسالی است براثر بیماری " یون" تعداد آنها به شدت کاهش یافته و البته صدایی هم از کسی درنیامده است. حالا با این توجیه که محیط زیست گلستان توانایی تأمین هزینه‌های نگهداری از گوزن‌های قرمز ایرانی را ندارد، نگهداری آنها به بخش خصوصی سپرده شده است.

از سال 74 تاکنون 90 رأس از مرال‌های پارک جنگلی قرق به سایر مناطق کشور فرستاده شدند و از سال 93 تاکنون هم 14 رأس از مرال‌ها به دلیل بیماری یون و سایر علل دیگر در این پارک تلف شده‌اند. گوزن‌هایی که به گفته کارشناسان محیط زیست قابلیت رهایی در طبیعت را ندارند.

تمام سهم پارک ملی قرق از میزبانی حدود 5 دهه از گوزن‌های ایرانی، 12 مرال بود که 3 رأس از آنها در سال 95 به پارکی در شهرستان کردکوی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، فرستاده شد.

امروز هم به رغم تجمع و اعتراضات مردم شهر قرق، 2 مرال دیگر از این پارک خارج شد تا سرنوشت آنها به دست بخش خصوصی سپرده شود.

139505141333098868287304

 

 

 

میرپور، رئیس شورای شهر قرق در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته است: مکان نگهداری مرال‌ها در پارک جنگلی قرق متعلق به منابع طبیعی و متولی نگهداری از آنها محیط زیست استان است. منابع طبیعی به محیط زیست اعلام کرده که توان نگهداری گوزن‌های قرمز ایرانی را ندارد و محیط زیست هم می‌گوید پولی در بساط ندارد و باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی با بیان اینکه از دهه 50 تاکنون، قرق با نام مرال‌ها شناخته می‌شود، افزود: متأسفانه با این توجیه که پولی ندارند، قصد دارند هویت این شهر را بگیرند. تعداد مرال‌های پارک جنگلی از 12 رأس به 9 رأس رسیده بود که امروز هم 2 مرال دیگر را به پارکی خصوصی انتقال دادند. اما حادثه ناگوارتر اینکه یکی از مرال‌ها در زمان انتقال فرار کرد و با کمال تعجب کارشناس محیط زیست استان می‌گوید حیوان زبان‌بسته به دامان طبیعت برگشته است در حالی که این منطقه حفاظت شده نیست و هر لحظه ممکن است این مرال در دام شکارچیان بیفتد و کشته شود.

میرپور با بیان اینکه محیط زیست بیماری " یون" مرال‌ها را بهانه قرار داده است، اظهارداشت: محیط زیست دامپزشک ندارد و در حال حاضر متولی تشخیص بیماری، دامپزشکی استان است که هنوز وجود بیماری را در مرال‌های موجود تأیید نکرده است. متأسفانه محیط زیست نه هزینه‌ای برای نگهداری مرال‌ها کرده و نه برای درمان آنها پولی اختصاص می‌دهد.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم گوزن‌های قرمز پارک جنگلی قرق را مورد حمایت قرار دهیم، در قالب مصوبه‌ای اعتباری هرچند کم برای حمایت از مرال‌ها مصوب کردیم اما امروز متوجه شدیم که 2 مرال دیگر را به بخش خصوصی تحویل دادند. در پیگیری‌هایی که داشتیم این نکته را هم شنیدیم که این بخش خصوصی مجوز نگهداری، تکثیر و همچنین کشتار را هم دریافت کرده است.

گلستان 24  منتظر پاسخ دستگاه‌های متولی از جمله محیط زیست در خصوص واگذاری مرال‌های پارک جنگلی قرق به بخش خصوصی و نحوه نگهداری و درمان آنها است.

مرال (گوزن قرمز) بزرگترین گونه گوزن ایران می باشد و در گستره جنوبی دریای خزر یعنی مناطق جنگلی استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی می‌کند. در سال‌های اخیر به علت شکار بی‌رویه و تخریب رویشگاه‌های جنگلی جمعیت گونه شدیداً کاهش یافته و نسل مرال در خطر انقراض قرار گرفته است. ایجاد جاده‌های متعدد توسط ادارات منابع طبیعی برای بهره‌برداری در عمق جنگل‌ها، دسترسی افراد متخلف و شکارچیان غیرمجاز را به عمق جنگل‌های شمال ممکن ساخته است. با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و عدم امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد مرال‌های باقیمانده در کشور وجود ندارد اما چیزی که مسلم است جمعیت این گونه در بسیاری از مناطق جنگلی شمال کشور بطور کامل از بین رفته و یا شدیدا کاهش یافته است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار