مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس گفت: بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در گنبدکاووس به ثبت ملی رسیده که کمترین شهری در کشور چنین تعداد اثر ثبت ملی شده، دارد.

۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در گنبدکاووس ثبت ملی شد

به گزارش گلستان 24 ؛ عبدالمجید نورتقانی عصر امروز در نشست بررسی طرح ساماندهی محوطه میراث جهانی گنبدکاووس با رویکرد « جرجان زمین، آینه تمدن عصر طلایی جهان اسلام» اظهار داشت: گنبدکاووس سابقه تاریخی دارد و قدمت آن به قرون سوم و چهارم بر می‌گردد و دارای تپه‌ها و قلعه‌های بسیار زیادی است که در کمتر شهری وجود دارد.

وی افزود: به عنوان وظیفه شهروندی و مسئولیتی که برعهده داریم، در برابر میراث منطقه احساس مسئولیت کرده و در گنبدکاووس مرکزیت ایجاد کنیم تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود شکوفا شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدکاووس تصریح کرد: وظیفه ما این است تا علاوه بر حفاظت و مرمت این آثار تاریخی، کارهای پژوهشی انجام داده و با سرمایه‌گذاری بلندمدت، بستر تاریخی مناسبی برای توسعه شهرستان ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: شهر تاریخی جرجان و گنبدکاووس یک مجموعه تاریخی هستند که نمی‌توان آنها را از هم جدا دانست و آنچه در شواهد وجود دارد، نشان می‌دهد که در آن زمان گنبدکاووس در لبه‌های شهر تاریخی واقع شده است.

نورتقانی تاکید کرد: از سال 1320 شهر سازی و ساختن بنا در اطراف برج آغاز و ساماندهی محوطه برج نیز از دهه 60 آغاز شده است.

وی با اشاره به برگزاری نوروزگاه در محوطه برج قابوس گفت: اتفاق خوبی که در این چند سال افتاده، برگزاری نوروزگاه در محوطه برج است که این کار بسیار ارزشمند بوده و باعث می‌شود تا مرکزی برای تجمع مردم در کنار آثار تاریخی تعریف شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدکاووس اظهار داشت: عرصه برج قابوس 4 هکتار است که از این میزان 1.5 هکتار عرصه ثبتی و 2.5 هکتار عرصه آزادسازی و وضع موجود است. برج قابوس با این بستر می‌تواند پردیس آینه تمدن عصر طلایی جهان اسلام، بستری برای تاریخ، فرهنگ و توسعه شهرستان و معرفی بستر تاریخی و فرهنگی باشد.

وی بیان داشت: متاسفانه بخش شرقی برج قابوس( خیابان خیام) بلاتکلیف است و ساکنین آن نه می‌توانند ساخت و ساز کنند و نه خرید و فروش املاک خود را داشته باشند و ما در حال رایزنی با مرکز هستیم تا هر چه زودتر این خیابان تعیین تکلیف شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار