تعرفه های آب و برق به گونه ای اعمال خواهند شد که مشترکان با مصرف زیر الگو تشویق می شوند و مشترکان با مصرف بالا تمایل به کاهش مصرف پیدا خواهند کرد.

وزیر نیرو: تعرفه های آب و برق مدیریتی می شوند

به گزارش گلستان 24 ؛رضا اردکانیان وزیر نیرو در یک نشست خبری در مراسم بهره برداری تجاری از واحدهای اول و دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات خاطرنشان کرد: تغییر تعرفه پرمصرف ها شیوه ای برای تامین مالی نیست بلکه از آن به عنوان عامل اصلاحی از بدمصرفی به خوش مصرفی استفاده می کنیم.

وی از تغییر تعرفه های آب و برق و در نوبت عرضه قرار گرفتن آن در هیات وزیران خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر سهم پرمصرف‌ها در برق ۳۴ درصد است که مصرف بالایی را دارند و با شرایط امروز کشور نمی‌توان مانند گذشته به اینگونه از شیوه‌های مصرف ادامه داد.

وزیر نیرو گفت: با توجه به مطالعات اقتصادی صورت گرفته هدف‌گذاری این است تا تعرفه‌های جدید ۱۰ درصد در بخش برق و ۱۲ درصد در بخش آب میزان مصرف را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه به طور قطع تعرفه مصرف قطعا تغییر خواهد کرد، افزود: سه گروه را برای این مساله در نظر گرفته‌ایم. گروه اول افرادی هستند که زیر الگو مصرف دارند و قرار شده برای این دسته از افراد سیستم‌های جدید تعرفه تشویقی در نظر گرفته شود.

این عضو کابینه دولت افزود: بخش دیگری از افراد جامعه که جمعیت زیادی را هم در بر می‌گیرند، در حد الگو مصرف دارند و گروه سوم هم که تعداد آنها کم اما میزان مصرف‌شان زیاد است، گروه پرمصرف‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه قصد داریم تا تعرفه را برای این دسته از افراد به گونه‌ای اصلاح کنیم که علاقه و تمایل به کاهش مصرف داشته باشند؛ به گونه‌ای که ترجیح دهند از گروه پرمصرف‌ها خارج شوند.

اردکانیان با بیان اینکه در بخش برق هم برنامه‌های تفصیلی برای پیک سال ۹۸ آماده کرده‌ایم که در همین هفته به هیات دولت ارائه خواهد شد، افزود: برآورد ما حاکی از این است که در پیک ۹۸ معادل ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات نیاز تولید برق خواهیم داشت و با توجه به ظرفیت کنونی، ۸ هزار مگاوات دیگر بایستی افزوده شود.

اردکانیان به مدیریت مصرف درست اشاره کرد و بیان داشت: برنامه‌ریزی مشخصی صورت گرفته است که از مدیریت مصرف بتوانیم ۳ هزار مگاوات تولید داشته باشیم و در اینجا باید تاکید کنم که از این پس باید به جای صرفه جویی عنوان تولید را به‌کار ببریم.

وی ادامه داد: ساخت نیروگاه محاسن زیادی همچون اشتغال‌زایی بالا دارد، اما توان کشور هم باید در نظر گرفته شود تا چگونگی مصرف آب و برق مورد توجه قرار گیرد.

وزیر نیرو از اجرای ۱۲ برنامه در حوزه مدیریت مصرف و تولید سخن گفت و بیان داشت: این برنامه‌ها متنوع و کاربردی در مصرف خواهند بود که نمونه‌ای از این برنامه‌ها شامل بخش صنایع و مشارکت مستمر آنها، اصلاح مسایل پرمصرف و به‌کارگیری لوازم کاهنده، تغییر تعرفه پرمصرف‌ها و… می‌شود که کار دقیق روی آنها انجام شده است.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب بخش صنعت در پیک سال ۹۷ گفت: در تابستان امسال صنایع کشور با همکاری بسیار خوب خود ۶ر۲ برابر نسبت به دوره‌های گذشته در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت موثر داشته‌اند.

اردکانیان در زمینه خروج شرکت زیمنس تصریح کرد: تعهداتی که این شرکت داشته در حال انجام است و از جمله توربین کلاس اف نیروگاه های گازی انجام می شود و به تعهدات خود هم پایبندی دارد.

وی تاکید کرد: ایران در پیک سال ۱۳۹۸ به میزان ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات برق نیاز خواهد داشت و با توجه به ظرفیت فعلی، بیش از ۸۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیاز داریم که ۴۰۰۰ مگاوات آن با راه اندازی ۲۷ نیروگاه جدید تامین خواهد شد.همچنین ۷۰۰۰ مگاوات در بخش بخار نیروگاه ها با سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی امضا شده که قرار است از محل صرفه جویی سوخت، پرداخت شود.

وزیر نیرو درباره آبهای ژرف گفت: تاکنون در منطقه سیستان یک چاه حفر شده است و بر اساس قراردادی که در این زمینه به امضا رسید، باید چاهی به عمق ۲۲۰۰ متر حفر شود که این کار صورت گرفت و نمونه‌هایی برداشته شده است که دو نوع آزمایش کیفی و ایزوتوپی روی این نمونه‌ها صورت می‌گیرد تا تصمیم گیری نهایی بر اساس آن انجام شود.

وی درباره انتقال آب از خزر و خلیج فارس گفت: ما در این زمینه به این نتیجه رسیدیم که انتقال آب از نقطه الف به نقطه ب به تنهایی نمی تواند مسائل را حل کند و حتما باید راجع به چگونگی مصرف فکر اساسی شود؛ چرا که نمی‌توان آب را داخل مشک سوراخ ریخت در حالی که مشکل بهره‌وری و راندمان پایین حل نشده باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نباید مدام به دنبال تامین آب جدید باشیم، اظهار داشت: این مساله فقط زمان را از ما می‌گیرد و مشکل امروز را با پیچیدگی بیشتر به آینده نزدیک منتقل می‌کند. انتقال آب اگر محاسبه نشده باشد، منجر به آبادی و حل مساله نمی‌شود. عدم انتقال آب هم به تنهایی مسائل را حل نمی‌کند.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف به جای پروژه‌های پر هزینه شیرین کردن آب دریا گفت: امروز در خوزستان چند صد میلیون مترمکعب فاضلاب به پهنه‌های آبی می ریزد، در حالی که هر یک مترمکعب فاضلاب خام می تواند تا ۴۰ متر مکعب آب سالم را به ناسالم تبدیل کند، علاوه بر این، باید الگوی کشت مناسب اجرا شود؛ با اجرای این سیاست ها مقادیر آب به دست آمده از آب شیرین شده دریا بسیار ارزانتر خواهد بود. با این حال وزارت نیرو در این اندیشه است که با شیرین سازی آب دریا مشکل بخش هایی از شمال و جنوب کشور را برطرف کند.

اردکانیان در این نشست همچنین از بهره‌برداری ۶۶۶۶ پروژه صنعت آب و برق کشور در هفته دولت خبر داد و با اشاره به آغاز این هفته، گفت: در این هفته از ۶ هزار و ۶۶۶ پروژه صنعت آب و برق بهره‌برداری می شود که برای آن هزینه ای بالغ بر ۷۲۰۰ میلیارد تومان، ۷۲۰ میلیون یورو و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه شده است.

وی افزود: در بخش برق و انرژی سه نیروگاه از جمله نیروگاه پرند، نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان در خوزستان و نیروگاه گازی زاهدان به ظرفیت ۵۲۲ مگاوات به مدار تولید خواهند آمد. عملیات اجرایی واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد استان گلستان هم با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یوریی بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار پروژه در شبکه‌های انتقال، توزیع و فوق توزیع بهره‌برداری می شود، افزود: تعداد ۱۱ پروژه به ظرفیت ۱۵۴ مگاوات در حوزه تجدیدپذیرها اعم از بادی و خورشیدی در استان‌های قزوین، فارس، تهران، یزد، کرمان و قم به بهره برداری خواهد رسید .

وی با بیان اینکه تا پایان دولت دوازدهم ظرفیت تجدیدپذیرها به ۴ هزار مگاوات می رسد، بیان کرد: با ادامه این روند و تا پایان برنامه ششم بایستی این ظرفیت به ۵ هزار مگاوات برسد.

اردکانیان به حوزه آب و فاضلاب اشاره کرد و بیان داشت: در این حوزه در ۱۲ استان و ۱۸ شهر پروژه هایی را در دست اقدام داریم که در بخش آب می توان به ۴۵ هزار لیتر بر ثانیه با هزینه ای بالغ بر ۵۷۰ میلیون اشاره کرد که در این هفته به بهره‌برداری می رسد.

وی تصریح کرد: در حوزه فاضلاب هم در ۱۱ استان طرح‌های جمع‌آوری در دستور کار قرار گرفته است که با اجرای آنها ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز فاضلاب شهری جمع‌آوری خواهد شد و در شش شهر در پنج استان مختلف دیگر طرح‌هایی آغاز خواهد شد که ۷۵ هزار مترمکعب فاضلاب جمع آوری و تصفیه می شود.

وزیر نیرو درباره طرح‌های آبرسانی روستایی گفت: در این هفته طرح‌های آبرسانی به ۷۷۶ روستا در ۲۱ استان کشور با جمعیت تحت پوشش حدود ۵۰۰ هزار نفر افتتاح می‌شود که برای این طرح‌ها ۲۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و منابع دولتی سرمایه‌گذاری شده است.

همچنین در این مراسم مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی امتیازاتی دارند که مهمترین آن صرفه‌جویی در سوخت است، گفت: قول می‌دهیم که تمامی نیروگاه‌های مپنا در سراسر کشور را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم.

عباس علی‌آبادی با اشاره به اینکه اولین امتیازی که می‌توان برای نیروگاه سیکل ترکیبی برشمرد، این است که صرفه‌جویی چشمگیر سوخت در پی خواهد داشت، ادامه داد: دومین امتیاز برای نیروگاه سیکل ترکیبی پرند این است که تأمین مالی پروژه از منابع مالی دولت نبوده است و هیچ وامی برای ساخت این نیروگاه استفاده نشده است.

وی با اظهار اینکه صندوقی به نام صندوق پروژه در بورس تأسیس شده و مردم سهام آن را خریداری کرده و به نوعی مالک آن شدند، خاطرنشان کرد: سومین مزیت کاهش شدید مصرف آب در این نیروگاه است، به طوری که مصرف آب در این نیروگاه به سه لیتر بر ثانیه می‌رسد که عدد کوچکی در مقیاس نیروگاهی است.مدیرعامل شرکت برق حرارتی هم با اشاره به اینکه با عبور از پیک مصرف برق در استان تهران هنوز تراز تولید و مصرف برق منفی است و همچنان ۱۴۰۰ مگاوات کسری برق داریم، ادامه داد: با این رشد مصرف اگر در برنامه ششم مصرف برق همچنان رو به افزایش باشد میزان کسری برق در زمان پیک به ۳۴۰۰ مگاوات و اگر مصرف برق از یک رشد ۷ درصدی برخوردار شود، در برنامه هفتم این میزان کسری به ۵۷۰۰ مگاوات می‌رسد.

محسن طرزطلب با اشاره به اینکه امید است کسری مصرف و تولید برق تا چند سال آینده جبران شود، ادامه داد: مدیریت مصرف باید به ما کمک کند تا سرمایه‌گذاری‌ صورت گرفته بهینه‌تر شود.

وی در مورد نیروگاه پرند گفت: تا زمان پیک مصرف برق در تابستان سال آینده ۱۰ واحد بخار نیروگاهی وارد مدار می‌شود که با این ۱۶۰۰ مگاوات نیروگاه جدید ۳ر۲ میلیارد مترمکعب سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار