سرپرست گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

سرپرست گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف در بیمارستان ها یک ضرورت است و استفاده بی رویه از آن برای سلامتی و محیط زیست مضر است.

کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف در بیمارستان ها ضروری است

به گزارش گلستان 24 ؛ استفاده بی رویه از ظروف یکبار مصرف در بیمارستان ها باعث افزایش حجم زباله تولیدی می شود و کاهش استفاده از آن در مراکز درمانی یک ضرورت است.

وی افزود: اگر در یک بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی به طور متوسط ۶۰۰ تا ۷۰۰ عدد انواع ظرف یکبار مصرف به زباله ها اضافه شود، برای محیط زیست و سلامت مردم بسیار خطر آفرین است.

علوی نیا ادامه داد: اگر چه استفاده از ظروف یکبار مصرف در بخش های ایزوله بیمارستان اجباری است، اما در دیگر بخش ها می توان از ظروف چینی استفاده کرد و مصرف ظروف پلاستیکی را کاهش داد.

سرپرست گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با انتقاد از اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف بسیار همه گیر شده است، تصریح کرد: باید با آموزش مداوم مردم را نسبت به خطرات استفاده از این ظروف آگاه کرد، چرا که دسترسی آسان این ظروف مردم را تشویق به استفاده بیشتری از آن کرده است.

علوی نیا گفت: ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در اثر داغ شدن سم و ماده سرطان زا تولید می کند، بنابراین نباید از این ظروف برای مواد خوراکی داغ استفاده کرد.

وی افزود: با برنامه ریزی هایی انجام شده، در حال حاضر بسیاری از آشپزخانه های مرکزی و رستوران ها از ظروف یکبار مصرف آلومینیومی و گیاهی استفاده می کنند که تجزیه پذیر در محیط هستند و خطری برای سلامتی مصرف کنندگان ندارند.

سرپرست گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: مردم در صورت مشاهده استفاده از ظروف فومی و پلاستیکی در آشپزخانه های مرکزی و رستوران ها می توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و موارد تخلف را گزارش کنند.

به گفته علوی نیا با توجه به اینکه در ماه محرم قرار داریم، هیات ها باید برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف  گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده کنند.

انتهای پیام : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار