معاون دفتر مجامع و تشکل‌های سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه فعالیت تشکل‌های مردمی این حوزه چشمگیر نیست گفت: در بانک اطلاعاتی کشور ۹۸۰ سازمان مردم‌نهاد در حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌ثبت رسیده است.

 ۹۸۰ سازمان مردم‌نهاد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور فعال است

به گزارش گلستان 24 ؛ کامران سبزه‌میدانی امشب در سومین همایش توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد اظهار داشت: در بانک اطلاعاتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 980 سازمان مردم‌نهاد به‌ثبت رسیده است که بیش از نیمی از آنها فعالیت‌های گردشگری دارند.

وی درباره افزایش کمی و کیفی تعداد تشکل‌های مردمی در این حوزه افزود: در شرایط کنونی از نظر کمی نیازی به افزایش تعداد تشکل‌ها نداریم اما باید در زمینه کیفی‌سازی فعالیت آنها اقدام کنیم.

معاون دفتر مجامع و تشکل‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: فعالیت‌هایی که تاکنون از تشکل‌های مردمی این حوزه مشاهده شده است، چشمگیر نیست. ارتقای این فعالیت‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی و برقراری ارتباط متقابل تشکل‌های مردمی با سازمان‌های تخصصی است.

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره توانمندسازی تشکل‌های مردمی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در گذشته احصاء شده بود، این دوره‌ها طراحی شده و به‌اجرا درآمده است. این دوره‌ها برای تشکل‌های 24 استان به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و 7 استان نیز به‌صورت مستقل این دوره‌ها را برگزار می‌شود.

سبزه‌میدانی خاطرنشان کرد: ارتقای توانمندی تشکل‌ها و افزایش دانش و اطلاعات افراد فعال در این حوزه و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی از اهداف برگزاری این دوره‌های آموزشی است.

وی با ابراز اینکه هم‌افزایی و توان‌افزایی تشکل‌ها آثار خوبی را در رونق گردشگری استان‌ها دارد گفت: فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود در نهایت موجب رونق کسب و کارهای مرتبط با بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هم‌چنین رونق اقتصادی می‌شود.

ایجاد 500 فرصت شغلی در حوزه گردشگری توسط  تشکل‌‌های مردمی گلستان

ابراهیم کریمی در این همایش گفت: در استان گلستان 214 تشکل مرتبط با این حوزه‌ها فعال است که تاکنون هم عملکرد خوبی داشته‌اند.

وی افزود: باید در حوزه آموزش تلاش کنیم تا تشکل‌ها توانمند شوند و به صورت کاربردی در این حوزه‌ها عملکرد خوبی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: هر چقدر بتوانیم مشارکت مردم را در حوزه‌های تخصصی داشته باشیم، توفیقات بیشتری برای مجموعه به دست می‌آید.

وی ادامه داد: افزون‌بر برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی، واگذاری مسئولیت‌ها به تشکل‌های مردمی هم در دستور کار قرار دارد. در استان هم سعی کردیم در این زمینه گام‌های خوبی برداریم.

کریمی گفت: با توجه به محدودیت نیروها و امکانات حفظ و حراست از میراث فرهنگی شاید در سطح مطلوبی انجام نشود، برای همین از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی بهره گرفته‌ایم. در معرفی صنایع دستی هم تشکل‌های مردمی اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی افزود: اغلب کسانی که در بحث بوم‌گردی یا صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند از جوانان عضو تشکل‌های مردمی هستند که در این سال‌ها رشد یافته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه تشکل‌های مردمی ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی دارند، گفت: در استان بیش از 500 فرصت شغلی از سوی تشکل‌های مردمی ایجاد شده است.

عبدالرضا چراغعلی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هم در این همایش اظهار داشت: بخش دولتی به تنهایی قادر به پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و حتی گردشگری نیست. جلب مشارکت سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند گام موثری در رونق گردشگری استان باشد.

وی افزود: اقدامات خوبی در این سال‌ها انجام شده است و آهنگ توسعه استان به ویژه در بخش گردشگری پُرشتاب خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار