رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس از ثبت ۸۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

 ۸۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی گنبدکاووس ثبت ملی شد

به گزارش گلستان 24 ؛ مریم آق آتابای عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: آثار تاریخی، طبیعی و معنوی گنبدکاووس در فهرست ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور  از سال 1310 ثبت شده است.

وی بیان کرد: برج آجری قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان که از آثار به جا مانده از دوره آل زیار است، نخستین اثر و بنای تاریخی استان گلستان است که 15 دی سال 1310 به شماره 86 در فهرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی شد و سپس دهم تیر 1391 در فهرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شده است.

وی تصریح کرد: پس از ثبت برج آجری قابوس، شهر تاریخی جرجان و دو تپه دوره اسلامی در سال 1346 و در ادامه 'گبری قلعه' از آثار دوره ساسانی گنبدکاووس درسال 1353 ثبت ملی شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس ادامه داد: بقیه آثار تاریخی، طبیعی و معنوی این شهرستان مانند بخشی از دیوار بزرگ گرگان متعلق به دوره ساسانی و دیگر آثار آن از سال 1378 تا الان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آق آتابای با اشاره به ثبت ملی 11 اثر گنبدکاووس در سال جاری گفت : ساختمان مرکز بهداشت و دانشگاه فرهنگیان، محراب امامزاده یحیی بن زید (ع) و چند تپه تاریخی از جمله این آثار است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، ثبت ملی 11 تپه تاریخی دیگر گنبدکاووس نیز در دستور کار قرار دارد که مراحل اولیه آن انجام شده و به احتمال زیاد درسال آینده ثبت ملی می‌شود.

آق آتابای با تاکید برضرورت صیانت و حفاظت از آثار تاریخی، طبیعی و معنوی توسط آحاد مختلف مردم، تصریح کرد: این آثار که نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ مردم این دیار و به نوعی میراث‌گذشتگان است، باید برای نسل‌های آینده به یادگار بماند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار