معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: کاوش تپه های تاریخی گرگان می تواند زمینه ساز توسعه و رونق صنعت گردشگری در استان گلستان شود.

توسعه و رونق صنعت گردشگری در استان با کاوش تپه های تاریخی گرگان

به گزارش گلستان24؛ به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدحسن طالبیان در دیدار با استاندار گلستان همچنین اظهارکرد: دیوار دفاعی گرگان به عنوان یکی از گزینه های ثبت جهانی در دستور کار سازمان قرار دارد و باید زیرساخت های لازم برای مسایل حفاظتی و توسعه گردشگری و تامین اعتبار از ردیف اعتبارات ملی و استانی انجام شود. 
وی در ادامه با بیان اینکه در راستای حفظ و احیای خانه های تاریخی مشارکت می کنیم، افزود: برای هر خانه تاریخی که نیاز به مرمت دارد بویژه آثار ثبت شده، 50 درصد اعتبارات را سازمان تامین می کند. 
دکتر طالبیان اضافه کرد: می توانیم با مشارکت تیم باستان شناسان بین المللی و ایرانی یکی از تپه های تاریخی گرگان را نیز انتخاب تا کاوش شود و این موضوع می تواند برای گردشگران جاذبه ای بی نظیر ایجاد کند. 
استان گلستان حدود 700اثر ثبت شده ملی دارد که برخی از آنها تپه های تاریخی گرگان است.
استاندار گلستان نیز گفت: نگهداری از ابنیه با ارزش گذشتگان با حفظ و مرمت باید صورت گیرد. 
سید مناف هاشمی اظهار کرد: بافت تاریخی شهر گرگان، میل گنبد، دیوار دفاعی گرگان، شهرتاریخی جرجان از ظرفیت هایی بوده که با حمایت های سازمان می تواند پیش از بیش به علاقه مندان شناسانده شود. 
وی افزود: ظرفیت های تاریخی و احیای بافت ها می تواند عاملی موثر در جذب گردشگر و همچنین رونق اقتصادی این صنعت در گلستان شود. 
به گزارش ایرنا در زمینه آثار تاریخی و طبیعی دیدنی گلستان می توان به میل قابوس، شهر تاریخی جرجان، دیوار دفاعی گرگان، بافت قدیمی شهر گرگان و جنگل ها و آبشارها اشاره کرد. 
بلندترین برج آجری جهان با نام میل قابوس در گنبدکاووس و در شرق استان گلستان واقع بوده و با قدمت هزار ساله یکی از شاهکارهای دنیا است که چند سال قبل ثبت جهانی شد. 
طبق نوشته ‌های کتیبه برج قابوس؛ امیر شمس‌ المعالی در سال 397 هجری قمری اقدام به ساخت این برج طی پنج سال کرد. 
ارتفاع برج از کف تپه تا زیر قاعده مخروط 37 متر و گنبد مخروطی آن 18 متر بوده که در مجموع 55متر بلندی داشته و بر روی تپه ای 15متری قرار دارد. 
برج قابوس یا میل گنبد از آثار معماری قرن چهارم هجری است که در نزدیکی شهر تاریخی جرجان و به عنوان مقبره بانی بنا احداث شده است. 
شهر تاریخی جرجان نیز در شرق گلستان در حوزه شهرستان گنبدکاووس واقع بوده و با قدمت حدود هفت هزار ساله کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی است. 
از دیگر آثار دیدنی گلستان دیوار دفاعی گرگان بوده که دومین دیوار تاریخی جهان پس از دیوار چین است و به طول 200 کیلومتر از گمیشان در ساحل خزر )غرب استان) تا حدود کلاله در شرق گلستان امتداد دارد. 
این دیوار در دوران ساسانی برای در امان ماندن از هجوم اقوام شمالی احداث و تلاش برای ثبت جهانی این اثر از سال 91 آغاز شده است. 
همچنین با حضور دکتر طالبیان نشست شورای فنی میراث فرهنگی گلستان برگزار و طرح مرمت ایوان غربی مسجد جامع گرگان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بستر ایوان مقاوم سازی شود تا اقدامات بعدی در خصوص استحکام بخشی ترک ها صورت گیرد. 
مسجدجامع گرگان (استرآباد قدیم) در بازار سنتی و قدیمی نعلبندان در زمینی به مساحت 1600 مترمربع ساخته شده است. 
بنای اصلی این مسجد متعلق به دوره سلجوقی بوده و از آثار آن دوره تنها مناره مسجد باقی مانده که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی است. 
در داخل مسجد بر دیوارهای ایوان غربی سنگ ‌نبشته‌های زیادی نصب شده که بسیاری از آنها فرمان‌های حکام و پادشاهان زمان در ارتباط با شهر استرآباد است. 
این مسجد دارای یک حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان بوده که از تزیینات معماری خاص آن دوره نیز بهره برده است. 
همچنین معاون میراث فرهنگی کشور در سفر به گلستان از خانه تاریخی امیر لطیفی گرگان(موزه صنایع دستی) بازدید کرد. 
طالبیان به منظور شرکت در هشتمین نشست ثبت جهانی پرونده جنگل‌های هیرکانی به گلستان سفر کرده است. 
این نشست از امروز دوشنبه در گرگان مرکز استان آغاز شده و به مدت دو روز ادامه دارد. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار