همشهری از ظرفیت‌های گمیشان برای راه‌اندازی بندر چوب در کشور گزارش می‌دهد

 ایجاد بندر چوب؛ راه توسعه گمیشان

به گزارش گلستان 24 ؛ بعد از لغو طرح احداث بندر تجاری خواجه نفس در ساحل گلستان، طرح احداث بندر سبز خزری در ساحل گمیشان پیشنهاد شد. این در حالی است که پیشتر در این نقطه برای ایجاد بندر گردشگری برنامه‌‌ریزی شده بود. با اقدامات کارشناسانه این بخش از گمیشان، تنها منطقه ساحلی استان معرفی شد که قابلیت احداث بندر گردشگری را دارد. این تصمیم‌گیری از سوی دولت مورد تایید و پیگیری قرار گرفت، اما مدتی بعد از لغو طرح بندر خواجه نفس که بنا به اعلام سازمان بنادر و دریانوری کشور، دارای ملاحظات اقتصادی و محیط‌زیستی بود، «محمود حجتی» وزیر جهادکشاورزی طی نامه‌ای به رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، خواستار پیگیری احداث بندر و قرنطینه چوب در بندر گمیشان شد؛ درخواستی که بلافاصله با موافقت سازمان بنادر به استان ابلاغ شد. 

 

 

آغاز طرح مطالعاتی احداث بندر خشک 

 

رئیس اداره بنادر و دریانوری گلستان می‌گوید: در طرح احداث بندر خزری، از این مکان به عنوان بندری چند منظوره نام برده شده است. به همین دلیل می‌توان کاربرد آن را تجاری-گردشگری کرد.  «الله‌یار اسعدی» بیان می‌کند: بعد از لغو امتیاز بندر خواجه نفس، این طرح از سوی سازمان بنادر و البته به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و برای جبران سهم اندک گلستان از درآمدهای دریایی در حوزه بنادر از سوی دولت پیگیری شد. طرح مطالعاتی بندر سبز در زمینه گردشگری به اتمام رسیده بود، اما بلافاصله با ابلاغ جدید، طرح مطالعاتی احداث بندر خشک شروع شد. 

 

 

گلستان نیازمند راه‌اندازی طرح‌های متوسط است

 

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم درباره ضرورت پیگیری و تحقق این طرح در استان می‌گوید: گلستان صنایع پیشران ندارد و احداث بندر و بارانداز چوب در گمیشان که نیازمند حمایت‌های دولت است می‌تواند به توسعه آن کمک کند.

 

«رامین نورقلی‌پور» با بیان این‌که در کشور شاهد کاهش رشد اقتصادی هستیم، ادامه می‌دهد: تسهیلات پرداخت شده در حوزه اشتغال باید راستی‌آزمایی شود. گلستان نیازمند راه‌اندازی طرح‌های متوسط و بزرگ است. منظور از طرح‌های بزرگ، احداث پتروشیمی نیست، هرچند پتروشیمی گلستان از گذشته به ارث رسیده و پیگیر اجرای آن هم هستیم.وی با بیان این‌که باید بر مبنای قابلیت‌های گلستان، صنایع متوسط در استان راه‌اندازی شود، بیان می‌کند: ایجاد بندر، پیشران توسعه در گلستان بوده و احداث آن نیازمند حمایت‌های دولت است. 

 

با توجه به اجرای ۱۰ساله طرح ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها، کشور نیاز زیادی به واردات چوب خواهد داشت. گلستان تنها استانی است که ظرفیت احداث بندر و بارانداز چوب را دارد.

نورقلی‌پور با اشاره به این‌که دولت برای احداث بندر و بارانداز چوب در گمیشان باید برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای داشته باشد، می‌گوید: تمام شرایط لازم برای واردات فراوردهای چوبی در استان مهیاست.

 

 

مزیت منحصر به فرد گلستان

 

یک کارشناس اقتصاد نیز بیان می‌کند: گلستان به هیچ نوع خدمات ترابری دریایی کالا و بنادر در نوار ساحلی خزر را به انجام نمی‌دهند. البته بنا بر آنچه کارشناسان سازمان بنادر و دریانوری کشور اعلام کرده‌اند، سواحل ماریال قابلی احداث بنادر بزرگ تجاری را ندارد؛ چراکه موقعیت سواحل اجازه لنگر‌اندازی کشتی‌های بزرگ تجاری را نمی‌دهد. 

 

«محمد موسوی» ادامه می‌دهد: گلستان در منطقه ساحلی گمیشان از نعمتی برخوردار است که در هیچ‌کدام از نقاط ساحلی شمال کشور وجود ندارد و آن فاصله استاندارد تا جنگل برای بارانداز چوب و قرنطینه است و کمترین خطر را متوجه جنگل‌ها می‌کند. وی می‌گوید: برداشت بی‌رویه چوب از جنگل‌ها، منجر به اجرای طرح توقف برداشت آن شده و به همین نسبت نیاز کشور به واردات چوب افزایش پیدا کرده است. در این راستا احداث بارانداز چوب مزیتی محسوب می‌شود که کاملا منحصر به فرد و مختص گلستان است. موسوی می‌افزاید: برای تحقق این طرح دولت باید زیرساخت‌های زیادی ایجاد کند تا سرمایه‌گذار جذب شود. مانند آنچه طی چند سال متوالی برای راه‌اندازی سایت میگو در گمیشان شاهد بودیم. 

 

 

فراهم نبودن زیرساخت‌ها‌ 

 

معمولا نبود زیرساخت‌ یکی از دلایل ناموفق بودن در جذب سرمایه‌گذار است. احداث بندر در گلستان هم به طور جدی یکی از بحث‌های جدید استان محسوب می‌شود و تا احداث و تکمیل زیرساخت‌ها فاصله زیادی داریم. باید شرایطی فراهم کنیم تا سرمایه‌گذار برای توسعه استان جذب شود. 


انتهای پیام /

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار