امروز و با گذشت ۴۰ سال استان گلستان پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های صنعتی به دست آورده که رشد ۳۰ برابری تولید ناخالص داخلی و افزایش ۱۶ برابری تعداد واحدهای صنعتی در استان و ایجاد ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی از مهم‌ترین این دستاوردهاست.

 ثمرات انقلاب ۴۰ ساله‌ ـ استان‌ها| صنعت ‌استان گلستان بعد از انقلاب شکوفا شد

به گزارش گلستان 24 ؛انقلاب اسلامی را به حتم می‌توان سرآغاز تحولات بنیادین در تمامی حوزه‌ها دانست. انقلابی که با اتکا به اراده مردم امروز به یکی از قدرت‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است. تحولاتی که پایش در همان سال‌های ابتدایی انقلاب به مناطق محرومی چون منطقه گرگان و دشت رسید و امروز پس از 40 سال « گلستان» با تمام فراز و فرودها و کم و کاستی‌هایش، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی حدود دو دهه پس از آن، گرگان و دشت منطقه‌ای در شرق مازندران بود که کمتر رنگ توسعه و آبادانی را به خود دیده بود اما در همان سال‌ها بود که کم کم تحولات در بخش‌های مختلف آغاز شد. کشاورزی جان دیگری گرفت و صنعت نیز هرچند لَنگ اما چرخش می‌چرخید.

اما امروز و با گذشت 40 سال استان گلستان پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های صنعتی به دست آورده است. رشد 30 برابری تولید ناخالص داخلی، رشد 45 درصدی ارزش افزوده صنعت استان، افزایش تولیدات شاخص استان از 5 محصول به 14 محصول، افزایش 16 برابری تعداد واحدهای صنعتی در استان، ایجاد 23 شهرک و ناحیه صنعتی، رشد صادرات و غیره را می‌توان بخشی از این دستاوردها برشمرد.

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در این باره می‌گوید: کل واحدهای صنعتی که پیش از انقلاب در منطقه گرگان و دشت وجود داشت حدود 12 کارخانه پنبه‌پاک‌کنی بود اما امروز بیش از یک‌هزار و 300 واحد صنعتی در استان وجود دارد. کارخانه سیمان، معدن ید، واحدهای بزرگ لبنی مانند صباح و غیره همه بعد از انقلاب در استان ایجاد شده است.

او به رشد بیش از 5 هزار درصدی در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی در 4 دهه گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال 57 تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در این منطقه 56 فقره با سرمایه‌گذاری 348 میلیارد ریال بود که زمینه اشتغال 2 هزار و 69 نفر را فراهم کرد. اما با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، امروز تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی در استان با 16 برابر افزایش به 925 فقره رسیده و میزان سرمایه‌گذاری آن نیز با حدود 57 برابر به 20 هزار و 114 میلیارد افزایش یافت.

سهم صنعت استان در تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی استان گلستان از 522 هزار میلیارد ریال در سال 79 ( قدیمی‌ترین آمار رسمی موجود) به بیش از 16 هزار و 261 هزار میلیارد ریال در سال 94 رسیده که رشدی 30 برابری را نشان می‌دهد. در این بازه زمانی رشد ارزش افزوده بخش صنعت استان نسبت به کشور، رشدی 45 درصدی داشته است.

سهم استان در صادرات صنعتی به خارج کشور

پیش از انقلاب اسلامی به رغم وجود مرز اینچه‌برون وهمسایگی با کشور ترکمنستان، صادرات از این استان بسیار محدود بود تا اینکه در سال 77 میزان صادرات صنعتی استان 72 هزار تن به ارزش 27 میلیون دلار به 375 هزارتن و به ارزش بیش از 225 میلیون دلار رسیده است.

اتفاقی که در یکی دو سال اخیر با رشد و جهش بیشتر سبب شده است تا عملکرد گلستان در این حوزه چندگام جلوتر از برنامه‌های تدوین شده باشد.

تولیدات شاخص استان گلستان

بنا به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این سال‌ها تولیدات اصلی استان از 5 محصول به 14 محصول افزایش یافته است. به طور مثال تولید رب گوجه فرنگی در سال 57 از 7 هزار و 300 تن به 180 هزار تن در سالجاری رسید که رشدی 24.5 درصدی دارد.

ظرفیت تولید آرد گندم نیز از 3 هزار و 800 تن در 4 دهه قبل به بیش از یک میلیون و 440 هزار تن افزایش یافته و 379 برابر شده است.

تولید نئوپان در استان نیز از 201 هزار و 750 مترمکعب در سال 57 به بیش از 852 هزار مترمکعب رسیده که رشدی 4.2 درصدی را نشان می‌دهد.

تولید الیاف و نخ مصنوعی با 23.6 برابر افزایش به 56 هزار و 650 تن و میزان تولید خوراک دام و طیور نیز از 15 هزار تن با 40 برابر افزایش به 591 هزار و 700 تن رسیده است.

وضعیت استخراج مواد معدنی در استان

در بخش معدن سال 57 فقط 9 معدن فعال وجود داشت که سالانه 250 هزارتن ماده معدنی از آنها استخراج می‌شد. در 4 دهه قبل حدود 500 نفر در معادن استان کار می‌کردند.

به گفته قوانلو شاخص‌های استان در این بخش هم بعد از انقلاب اسلامی رونق گرفته است. تعداد واحدهای معدنی فعال در استان امسال به 56 واحد رسیده و میزان استخراج انواع مواد معدنی از جمله صدف کوهی، زغالسنگ، ید و سنگ آهک و غیره به 2 میلیون و 391 هزار و 620 تن افزایش پیدا کرده است. میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش نیز 3.4 برابر افزایش یافته و به یکهزار و 700 شغل رسیده است.

رشد جوازهای تأسیس صنعتی و پروانه‌های کسب صنفی

طبق اعلام رئیس صنعت، معدن و تجارت استان سال 57 فقط 84 فقره جواز تأسیس در استان صادر شد که سرمایه‌گذاری آن چیزی حدود 45 میلیارد ریال بود. در سال 97 اما تعداد جوازهای تاسیس به 962 فقره و میزان سرمایه‌گذاری آنها نیز به 92 هزار و 534 میلیارد ریال افزایش یافت.

پروانه‌های کسب صنفی نیز در این سال‌ها به طور چشمگیری در استان افزایش یافت. در سال 80  - قدیمی‌ترین آمارها مربوط به این سال است- 31 هزار واحد صنفی با اشتغال 77 هزار و 500 نفر در استان وجود داشت. این تعداد امروز به 55 هزار و 316 واحد صنفی و اشتغال بیش از 138 هزار نفر رسیده است.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت

یکی دیگر از شاخص‌هایی که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده مربوط به میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن استان است.

قبل از انقلاب جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش صنعت، معدن و اصناف استان وجود نداشت اما تا پایان مهرماه امسال این میزان به دو فقره به ارزش حدود  2 میلیون یورو رسیده و برای 33 نفر هم شغل ایجاد کرده است.

تا سال 97 تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت، معدن و اصناف استان 162 هزار و 500 بود در حالیکه پیش از انقلاب در حوزه صنعت و معدن ( آمار دقیقی از اصناف در سال 57 وجود ندارد) حدود 2 هزار و 500 نفر بوده که 63 برابر رشد یافته است.

ایجاد 23 شهرک و ناحیه صنعتی در گلستان پس از انقلاب

طبق آمار موجود پیش از انقلاب اسلامی در منطقه گرگان و دشت ( گلستان کنونی) هیچ شهرک یا ناحیه صنعتی وجود نداشت اما امروز 23 شهرک و ناحیه صنعتی با بیش از 2 هزار هکتار زمین صنعتی در استان وجود دارد.

طبق گفته‌های حجت‌الله خلیل‌زاده، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان بعد از انقلاب اسلامی تحولات چشمگیری در این حوزه ایجاد شده است. آبرسانی، برق‌رسانی، گازرسانی، مخابرات، ایجاد تصفیه‌خانه و غیره بخشی از کارهایی است که در این مناطق انجام شده است.  دولت‌ها نیز از صنایع کوچک و متوسطی که در این شهرک‌ها و نواحی ایجاد شده در این سال‌ها حمایت کرده‌اند.

برهمین اساس در سال‌های اخیر به 22 شهرک و ناحیه صنعتی استان آبرسانی و 124 کیلومتر شبکه توزیع آب ایجاد شده است. همه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برق‌رسانی و 183.5 کیلومتر شبکه توزیع برق در این مناطق ایجاد شد.

در حال حاضر 22 شهرک و ناحیه صنعتی استان گازرسانی شده‌اند و 108 کیلومتر نیز خطوط انتقال و شبکه توزیع ایجاد شده است.

اکنون 22 شهرک و ناحیه صنعتی استان دارای تلفن و 15 منطقه نیز متصل به فیبرنوری هستند. در این سال‌ها 11 تصفیه خانه ایجاد شده و 613 واحد تولیدی را تحت پوشش قرار داده است.

استانداردسازی مسیر روبه پیشرفت

با توجه به نیاز استان گلستان 44 آزمایشگاه درزمینه‌های مختلف صنایع غذایی و کشاورزی، میکروبیولوژی، مکانیک و فلزشناسی، صنایع بسته‌بندی و سلولزی، صنایع شیمیایی، صنایع ساختمانی و معدنی، کالیبراسیون و غیره تأیید صلاحیت شده‌اند. این در حالی‎است که پیش از انقلاب حتی یک آزمایشگاه استاندارد هم در این منطقه وجود نداشت.

قبل از انقلاب هیچگونه استاندارد ملی در استان تدوین نشده بود اما تا پایان سال گذشته 177 استاندارد ملی در استان تدوین شد.

اینها بخشی از عملکرد و اقداماتی است که در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن، اصناف و استانداردسازی تولیدات و خدمات در استان گلستان به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است. هرچند هنوز کم و کاستی‌هایی وجود دارد اما این اتفاقات می‌تواند گلستان را به توسعه و پیشرفت صنعتی امیدوار نگه دارد.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار