سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقزستان:

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقزستان گفت: مشکل ویزای کشور قزاقزستان رفع شده و این کار با سرعت از سوی ما انجام می شود.

خزر نیازمند نگاه استراتژیک دولت است/رفع مشکل ویزای قزاقزستان

به گزارش گلستان 24 ؛ حبیب اله ملکوتی فر ظهر چهارشنبه در نشست بررسی راهکارهای تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی با کشور قزاقزستان اظهار کرد: بندر اکتائو ۴۸۰ مایل دریایی با اینجا فاصله دارد در صورتی که همین بندر با آستانه پایتخت قزاقزستان نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ متر فاصله دارد و به ما بسیار نزدیک تر است و راه دریایی یکی از آسان ترین راه های ارتباطی برای تجارت است.

وی افزود: باری که از طریق راه دریایی ارسال می شود تنها بین پنج کشور قرار می گیرد و در شرایط فعلی نقل و انتقالات کشور ما یک و نیم برابر شده است.

ملکوتی فر ادامه داد: آکتائو حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و به دنبال افزایش جمعیت تا حدود دو میلیون نفر است، این بندر در منطقه به شکل هاب عمل می کند و آقای نظر بایف گفته است این بندر تا چندین ساله دیگر به دبی خزر مشهور شود.

وی تصریح کرد: هر زمان کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و آمریکا به منطقه ای ورود جدی داشته باشند این موضوع نشان می دهد آن منطقه دارای ظرفیت مهمی است که باید جدی گرفته شود و تجارت ترک ها در این منطقه جدی است تا جایی که سرکنسول ترکیه گفته در حال ساخت ساختمان سرکنسول در اکتائو است تا به مکانی دیدنی در این منطقه تبدیل شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقزستان گفت: ترکیه پروازی از اکتائو برقرار کرده که معمولا هر پرواز با یک سوم ظرفیت انجام می شود اما ادعای ورشکستگی ندارد ما هم اگر خط پروازی از گرگان به اکتائو برقرار کردیم باید این مباحث در نظر گرفته شود چراکه حضور ما دراکتائو سوای منافع اقتصادی در بحث استراتژیک هم برای آینده ما مهم است.

ملکوتی فر ادامه داد: برخی از تجار و سرمایه گذاران ایرانی به قزاقزستان می آیند، برای شروع کار ۲۰ هکتار زمین دریافت می کنند و شرکت خود را ثبت می کنند اما در این مرحله کار را رها می کنند و چون تعداد این افراد زیاد است اعتبار سایر تجار ایرانی را زیر سوال می برد.

وی افزود: تا کنون هیچ کدام از دولت های ما بحث نگاه استراتژیکی آنطور که به خلیج فارس داشته به خزر نداشته اند در صورتی که حضور در خزر سرمایه گذاری عینی است و هر محصولی که در این استان وجود داشته باشد در اکتائو مشتری دارد به شرطی که معرفی شود.

قزاقزستان ظرفیت تجارت در بحث گوشت را داراست

ملکوتی فر اظهار کرد: بحث تجارت گوشت یکی بحث هایی است که با کشور قزاقزستان به راحتی می توانیم انجام دهیم و من تعجب می کنم در کشور گوشت به این وضعیت افتاده است.

وی ادامه داد: من هر گاه بحث انتقال دام زنده از اکتائو به کشور را مطرح کردم همه می گفتند این دام از طریق ریلی و دریایی تلف می شود اما ما برای آزمایش ۴۰۰ راس گوسفند از طریق خط ریلی به اینچه برون منتقل کردیم و هیچ کدام از دام ها تلف نشد اما به دلیل یک هفته ای که در گمرک بود پنج کیلو از وزن هر کدام از دام ها کم شد اما باز هم تلفاتی نداشت.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقزستان گفت: تاجر قزاقزستانی اعلام آمادگی کرد تا پایان سال میلادی توانایی دارد میزان قابل توجهی دام زنده به گلستان وارد کند اما تاجر گلستانی اعلام کرد حمایتی از استان برای این کار وجود ندارد.

ملکوتی فر گفت: این بندر اکتائو برای از ابتدا برای تجارت با ایرانی ها ساخته شده و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

وی تصریح کرد: به من پیشنهاد شده تا در دانشگاه اکتائو یک نمایشگاه یک هفته ای با نام هفته فرهنگی ایران برگزار کنم اما من به تنهایی نمی توانم و از همه شما برای برپایی این نمایشگاه کمک می خواهم.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقزستان گفت: در منطقه اورآسیا ما بهترین ارتباط را با قزاقزستان داریم و می توانیم این ارتباط را در بحث های توریست درمانی، گردشگری و ... توسعه دهیم.

ملکوتی فر ادامه داد: یکی از مباحث مهم مطرح شده بحث ویزا و برقراری پرواز از اکتائو به گرگان است که ما در بحث ویزا مشکلات را حل کرده ایم و تلاش می کنیم پرواز گرگان به اکتائو را تا عید سال راه اندازی کنیم.  

 

ارسال نظر

آخرین اخبار