کشت سنتی، حجم بالای تولید و کاهش صادرات سیب‌زمینی از گلستان از چالش‌های اصلی کشت این محصول در استان است و کشاورزان، خرید تضمینی دولت را نوشداروی بعد مرگ سهراب قلمداد می‌کنند.

خرید تضمینی نوشداروی بعد مرگ/حذف موانع صادرات سیب‌زمینی ازگلستان

به گزارش گلستان 24 ؛ زهرا بهرامی: افزایش تولید و پایین آمدن قیمت سیب‌زمینی و ماندن محصول روی دست کشاورزان از چالش‌های همیشگی سیب‌زمینی‌کاران گلستانی است که به‌زعم کشت‌کاران به سریال تکراری مبدل شده است.

بر اساس اعلام دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی در سال‌های اخیر وضعیت تولید سیب‌زمینی در کشور مطلوب بوده و سالانه حدود پنج میلیون تن محصول تولید می‌شود.

مطابق آمار منتشره از سوی این دفتر سال گذشته حدود ۶۴۷ هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی به ارزش ۱۰۹ هزار و ۷۰۰ دلار از ایران به سایر کشورها صادر شده است.

بر اساس آمار جهانی ایران با این میزان تولید و سهم ۱.۵ درصدی از تولید جهانی در جایگاه سیزدهم و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های سیب‌زمینی قرار دارد و گلستان با تولید سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن سیب‌زمینی جایگاه دهم تولید این محصول را کسب کرده اما از نظر زمان برداشت در جایگاه نخست قرار گرفته است.

با این وجود همواره معضل مدیریت عرضه و تقاضای سیب‌زمینی گلستان با چالش مواجه بوده و در بعضی از سال‌ها کشاورزان مجبور به دفن هزاران تن از این محصول می‌شوند.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت سیب زمینی در سال گذشته

یکی از سیب‌زمینی‌کاران گلستانی بازار برداشت این محصول را معیوب اعلام و به خبرنگار مهر اظهار کرد: قیمت سیب‌زمینی گلستان در روزهای نخست برداشت سال زراعی گذشته بیش از ۶۰۰ تومان بود که در فاصله چند روز ۵۰ درصد کاهش یافت.

دولت باید موانع صادرات و بازاریابی را بردارد و کشاورز کشت سنتی را خاتمه دهد و محصول مورد نیاز کارخانجات صنعتی را تولید کندرحیم پایین محلی بااشاره به این‌که سیب‌زمینی گلستان به بازار کردستان، ارومیه، تبریز و اردبیل منتقل می‌شود، گفت: پس از اعتراضات کامیونداران و نبود کامیون کافی برای حمل محصول، قیمت سیب‌زمینی گلستان به شدت کاهش یافت و به کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان رسید.

وی به هزینه‌های جمع آوری این محصول هم اشاره و بیان کرد: قیمت سیب‌زمینی در بازار در حالی به ۲۰۰ تومان رسید که کارتُن زدن این محصول برای کشاورز بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ تومان در کیلو هزینه داشت.

پایین محلی اضافه کرد: اگر هزینه‌های کشت و کارگر برای برداشت محصول را به هزینه‌ها اضافه کنیم برداشت محصول برای کشاورزان گلستانی مقرون به‌صرفه  نبوده و دولت باید حمایت می کرد.

کشاورزان گلستانی به حمایت‌های دولت برای تنظیم بازار امید دارند و مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهادکشاورزی گلستان معتقد است خرید تضمینی سیب‌زمینی در راستای حمایت دولت از کشاورزان و متعادل شدن بازار بوده است.

۴ مرکز خرید تضمینی در گلستان دائر شد

سعید حسن پور فوجردی با بیان این که تنها حمایت دولت خرید تضمینی محصول است، به خبرنگار مهر گفت: بنابر تصمیمات گرفته شده و دستور استاندار، خرید تضمینی در گلستان آغاز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن سیب‌زمینی به قیمت چهار هزار و ۱۲۱ ریال از کشاورزان خریداری شد.

وی با اشاره به این‌که چهار مرکز خرید تضمینی محصول در استان دائر بود، ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصدسیب‌زمینی گلستان در مرکز استان کشت می‌شود از اینرو مراکز خرید هم در همین محدوده فعال شدند.

وی با بیان این‌که دو مرکز در گرگان (روستاهای مرزنکلاته و گوزن فارس) و یک مرکز در شهرک صنعتی کردکوی و همچنین یک مرکز در بندرگز فعال بودند، اضافه کرد: در سال زراعی گذشته حدود ۶ هزار هکتارسیب‌زمینی در گلستان کشت شده و بالغ بر ۱۶۰ هزار تن محصول برداشت شد.

مطابق پیش‌بینی‌ها قرار بود میزان صادرات این محصول از گلستان از ۳۰ هزار تن در سال گذشته (۹۶) به مرز ۵۰ هزار تن برسد اما رقم صادرات این محصول در سال جاری به شدت کاهش یافت.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکل سیب‌زمینی سریال تکراری است و هر سال ادامه دارد و هیچ کس هم به فکر حل آن نیست.

رمضان مقصودلو با بیان این‌که امسال در زمان برداشت فقط ۱۰ درصد ازسیب‌زمینی گلستان صادر شد، گفت: خرید تضمینی دولت نوش‌داروی بعد مرگ سهراب بود و کمک چندانی به کشاورزان نکرد؛ چراکه قیمت تمام شده هر کیلو سیب‌زمینی برای کشاورز گلستانی ۷۱۲ تومان بود اما دولت آن را نصف هزینه تمام شده و به قیمت ۴۱۲ تومان خریداری کرد.

صنایع با نصف ظرفیت کار می‌کنند

وی ادامه داد: هم‌اکنون صنایع تبدیلی این بخش با نصف ظرفیت کار می‌کنند و تولید هم زیاد است و محصول روی دست کشاورز می‌ماند، صادرات هم انجام نمی‌شود.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان اضافه کرد: اگر قرار است بازار سیب‌زمینی سامان یابد دولت باید موانع صادرات و بازاریابی را بردارد و کشاورز از کشت سنتی دست بردارد و محصول مورد نیاز کارخانجات صنعتی را تولید کند.

وی تصریح کرد: جهادکشاورزی باید در زمان کاشت (مهر و آبان ماه هر سال) کلاس توجیهی برای کشاورزان برگزار و ارقام مورد نیاز صنایع را به کشاورزان معرفی کند.

جهادکشاورزی باید در کنار معرفی ارقام جدید و پرمحصول، کنترل کشت انجام دهد و دولت به‌واقع پل ارتباطی و حلقه واسط بین کشاورز و کارخانه‌دار باشدمقصودلو به چالش‌های موجود دیگر این حوزه هم اشاره و بیان کرد: مشکلات این حوزه باید به‌موقع آنالیز و رفع شود، کشاورز باید آگاه باشد اما کارشناسان پهنه که قرار است به کشاورزان توصیه کنند خودشان نه ارقام را می‌شناسند و نه می‌توانند توصیه‌های لازم را به کشاورزان ادامه دهند.

به گفته وی در این چرخه معیوب کشاورزان گلستان به کشت سنتی ادامه می‌دهند و بخش خصوصی هم هر ساله در جلسات مشکلات را مطرح می‌کند و مسئولان هم فقط صورت‌جلسه کرده و در بایگانی نگهداری می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که سال زراعی گذشته (۹۷-۹۶) سیب‌زمینی‌کاران گلستان ضرر و زیان دیدند، خاطرنشان کرد: امیدواریم برای سال زراعی جاری هم کشاورزان تغییراتی در شیوه برداشت داشته باشند و هم دولت موانع صادرات را بردارد تا شاهد ضرر و زیان کشاورزان نباشیم.

در حالی مقصودلو به شیوه کشت و برداشت سنتی سیب‌زمینی در گلستان انتقاد دارد یکی از کارشناسان حوزه بخش کشاورزی معتقد است جهادکشاورزی باید به عنوان پل ارتباطی و حلقه واسط بین کارخانه‌داران (صنعت) وسیب‌زمینی‌کاران (کشاورز) عمل کند.

هادی جرجانی به خبرنگار مهر اظهار کرد: هم‌اکنون تبادلی بین کشاورز و کارخانه‌دار وجود ندارد و کشاورزان به کشت سنتی و ارقام قدیمی ادامه می‌دهند و تضمینی برای خرید محصول از سوی کارخانه‌داران وجود ندارد.

وی ادامه داد: کشاورزان گلستانی غالبا دنبال کشت ارقام صنعتی نمی‌روند در حالی که محصول‌دهی این ارقام به مراتب بیشتر از ارقام قدیمی است.

این کشاورز پیشرو گلستانی به دلایل این مساله هم اشاره کرد و گفت: کشاورز از وجود ارقام جدید اطلاع ندارد و معرفی ارقام جدید باید توسط جهادکشاورزی انجام شود.

وی پیشنهاد داد: دولت باید حمایت‌های خود را در این حوزه افزایش دهد و در کنار نرخ‌گذاری دولتی با انعقاد قرارداد بین کشاورز و کارخانه‌دار، فعالان حوزه صنایع تبدیلی را موظف به خرید سیب‌زمینی کند همانند آن‌چه در مورد چغندرقند اتفاق افتاده و در حال انجام است.

جرجانی متذکر شد: جهادکشاورزی باید در کنار معرفی ارقام جدید و پرمحصول، کنترل کشت انجام دهد و دولت به‌واقع پل ارتباطی و حلقه واسط بین کشاورز و کارخانه‌دار باشد.

حدود دو ماه تا فصل برداشت سیب‌زمینی در گلستان زمان باقی مانده و دو هزار و ۵۰۰ کشاورز سیب‌زمینی‌کار گلستانی به حمایت‌ها و تصمیم‌گیری به‌موقع دولت برای رفع موانع صادرات این محصول از گلستان امید دارند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار