بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) با هدف تأمین مسکن محرومان ومحرومیت زدایی توسعه و عمران روستا‌های کشور تشکیل شد.

خانه دار شدن روستاییان گلستانی با احداث ۶۲ هزار واحد مسکونی / بهسازی بافت با ارزش روستایی در ۵ روستای گلستان

به گزارش گلستان 24 ؛داشتن مسکن مناسب حق هر فرد و خانواده و تامین آن یکی از دغدغه‌های اقشار کم در آمد است ، از این رو بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف کاهش دغدغه مسکن قشر نیازمند کشور  با احداث واحد‌های مسکونی ارزان قیمت، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها برای ساخت ، کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی، تهیه طرح های‌ هادی و اصلاح معابر در روستا‌ها در راستای برقراری عدالت در سازندگی گام برداشته است.

 

دراستان گلستان ۹۴۳ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که در زمان‌های گذشته به ساخت و ساز و نوع سازه قابل استفاده در روستا‌ها کمتر توجه و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله موجب خسارات جانی و مالی فراوانی می‌شد که بعد از تشکیل این نهاد این آسیب‌ها و خسارات کمترشده است و در بخش عمرانی و آبادانی شهری و روستایی در ۴۰ سال انقلاب شکوهمند اسلامی قدم‌های موثری برداشته شد.

طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی

فعالیت‌های بخش عمران بنیاد مسکن در حوزه روستایی شامل تهیه و اجرای طرح هادی روستایی، صدور اسناد مالکیت املاک، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، طرح ساماندهی سکونت گاه‌ها و واگذاری زمین‌های روستایی وطرح تعیین محدوده روستا و طرح بهسازی روستا‌های نمونه با هدف گردشگری است.

حق بین معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: وضعیت خانه‌های روستایی از نظر سازه در زمان‌های قبل از انقلاب بیشتر از گل و بسیار ناایمن بود، اما پس از تشکیل بنیاد مسکن و ساماندهی خانه‌های روستایی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن‌های روستایی در اولویت برنامه‌های این نهاد قرار گرفته است.

 

خانه دار شدن روستاییان گلستانی با احداث ۶۲ هزار واحد مسکونی / بهسازی بافت با ارزش روستایی در ۵ روستای گلستان

حق بین ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ بنیاد مسکن، بهسازی ۶۲ هزار واحد مسکونی روستایی را به صورت طرح ویژه بهسازی و نوساز مسکن آغاز کرد که تا کنون از این تعداد ۵۶ هزار و ۲۰۸ واحد آن به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات این نهاد در راستای تسهیل ساخت مسکن مقاوم برای روستاییان و جوانان متقاضی است که تا کنون ۷ هزار و ۷۴۱ قطعه زمین به آن‌ها واگذار شده است.

 

اجرای طرح هادی با هدف افزایش بنیه اقتصادی و فرهنگی در روستا‌های گلستان

زمانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: طرح هادی روستایی طرحی است که علاوه بر ساماندهی و اصلاح بافت روستا، میزان و مکان گسترش آن و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد‌های مختلف از قبیل: مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، و نیازمندی‌های عمومی روستایی را تعیین می‌کند.
 

خانه دار شدن روستاییان گلستانی با احداث ۶۲ هزار واحد مسکونی / بهسازی بافت با ارزش روستایی در ۵ روستای گلستان

زمانی نژاد افزود: در استان گلستان ۹۴۳ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که برای همه آن‌ها طرح هادی تهیه شده و تا کنون این طرح در ۵۲۲ روستا استان اجرا و از این تعداد ۲۲۹ مورد آن به بهره برداری رسیده است.

وی در خصوص بهسازی بافت با ارزش روستایی استان گفت: برای تجدید حیات و توسعه روستا‌ها از جنبه‌های مختلف مانند اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این طرح در ۵ روستای زیارت و شاهکوه سفلی گرگان، فارسیان آزاد شهر، ساسنگ قلعه قافه ومینودشت اجرا می‌شود.

زمانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: همچنین از دیگر اقدامات این نهاد در بخش بهسازی روستاها، تهیه طرح بازنگری با رویکرد گردشگری روستا‌ها است که می‌تواند سهمی در درآمد، انباشت سرمایه و بهبود وضعیت اقتصادی روستاییان باشد.

 

خانواده‌های دارای معلول هم حق زندگی در مسکن مقاوم شده دارند

ولی اللهی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در مورد مسکن خانوار‌های دارای حداقل دو معلول گفت: در بنیاد مسکن برای خانوار‌هایی دارای معلول تدابیری اندیشیده شده است که هر ساله طبق برنامه‌های ابلاغی بخشی از تامین مسکن این خانوار‌ها با کمک سایر نهاد‌ها بر عهده بنیاد مسکن است.
 

خانه دار شدن روستاییان گلستانی با احداث ۶۲ هزار واحد مسکونی / بهسازی بافت با ارزش روستایی در ۵ روستای گلستان

ولی اللهی افزود: سهمیه استان گلستان طبق تفاهم نامه طرح تامین مسکن خانوار‌های حداقل دو عضو معلول در بخش روستایی ۱۹۶ مورد و ۱۲۸ واحد برای این افراد در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: کمک‌های بلاعوضی برای این خانوار‌ها در نظر گرفته شده است که شامل ۲ میلیون تومان از حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره)، ۶ میلیون تومان از بهزیستی، ۱۰ میلیون تومان از بنیاد مستضعفان و همچنین ۲۵ میلیون تومان تسهیلات ۵ درصدی با بازپرداخت ۱۵ ساله به بنساد مسکن انقلاب اسلامی است.

 

بهره برداری ازطرح‌های بنیاد مسکن با اعتباری بیش از ۳۳ میلیارد تومان

زمانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در جشن چهل سالگی با شکوه انقلاب اسلامی امسال نیز طرح‌هایی با هدف تامین رفاه و آرامش مردم استان و اعتبار ۳۳ میلیارد و ۹۸۱ میلیون تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.

زمانی نژاد در مورد مقاوم سازی واحد‌های مسکونی غیرمقاوم گفت: همچنین ۲۲۸ هزار واحد مسکونی در روستا‌های استان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۸ هزار واحد مسکونی غیر مقاوم و ناایمن هستند و این نهاد برای احداث واحد مسکونی مقاوم و فنی مبلغ ۲۵ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌کند.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در راستای عدالت سازندگی در کشور دستاورد‌ها و پیشرفت‌هایی حاصل شده که نشان از ترسیم آینده‌ای روشن برای خانه دار شدن خانوار‌های بازمانده از تسهیلات دارد.

گزارش از گنجا محمودی

 
انتهای پیام/ اس

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار