مدیرکل آموزش و پرورش گلستان از لزوم مقاوم‌سازی حدود ۵ هزار کلاس درس محرومیت گرگان از فضای آموزشی و همچنین مصوبه‌های کاغذی کمیسیون آموزش مجلس در سفر به استان سخن گفت.

 تعیین تکلیف 850 نیروی در نوبت جذب / لزوم مقاوم‌سازی 5 هزار کلاس درس / ایرانشهر، مدرسه باقی می‌ماند

به گزارش گلستان24 ؛روزهای ابتدایی فروردین ماه امسال و پس از حواشی بسیاری که پیرامون انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش گلستان مطرح بود، احسان گوهری‌راد از جمع نامزدهای تصدی این پست که هر روز در فضای مجازی رزومه‌هایشان دست به دست می‌شد، توانست بر کرسی مدیرکلی بزرگترین نهاد آموزشی استان تکیه بزند.

وی باید برای نوسازی و مقاوم‌سازی حدود 5 هزار کلاس درس فرسوده و تخریبی، برچیده شدن بخشی از کلاس‌های کانکسی، رفع کمبود معلم به ویژه در مقطع ابتدایی، پائین بودن قبولی دانش‌آموزان گلستانی در کنکور سراسری و غیره برنامه داشته باشد.

گوهری‌راد در روزهای اخیر مهمان دفتر خبرگزاری تسنیم استان گلستان بود و به پرسش‌های خبرنگاران این رسانه پاسخ داد؛ گفت‌وگویی که بیش از 2 ساعت طول کشید.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان ابتدا آماری از وضعیت مدارس، تعداد دانش‌آموزان و کادرآموزشی و فرهنگیان استان ارائه کرد.

به گفته او حدود 350 هزار دانش‌آموز در 12 هزار کلاس درس مشغول تحصیل هستند که مسئولیت تعلیم و تربیت آنان برعهده بیش از 22 هزار نفر از همکاران فرهنگی قرار دارد.

گوهری‌راد به کمبود حدود 2 هزار معلم در مدارس استان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسئله بیشتر در مقطع ابتدایی گریبانگیر آموزش و پرورش است؛ البته این بدان معنا نیست که اکنون کلاس‌های درسی داشته باشیم که معلم در آن‌ها حضور نداشته باشد. ما کمبود نیرو را از طریق کلاس‌های خرید خدمت، استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته، تمدید فعالیت نیروهایی که امسال بازنشسته می‌شدند، بکارگیری معلمان در چند شیفت و غیره برطرف کردیم.

تعیین تکلیف 850 نیروی در نوبت جذب

او درباره وضعیت نیروهای حق‌التدریسی هم می‌گوید: بخشی از نیروهای حق‌التدریس در سال‌های 92 و 93 جذب شدند و مشغول کار هستند. برخی دیگر آن زمان شرایط احراز را داشتند اما به دلیل عدم نیاز آموزش و پرورش و مسائل دیگر وارد مجموعه آموزش و پرورش نشدند. امسال رایزنی‌هایی انجام شد و توانستیم این مجوز را از وزارت آموزش و پرورش بگیریم تا افرادی که تعدادشان حدود 850 نفر است و جامانده بودند را جذب کنیم.

گوهری‌راد به ایجاد کمیته‌ای در وزارت آموزش و پرورش برای بررسی و احراز شرایط این افراد اشاره و بیان می‌کند: این کمیته ویژه در استان‌های مختلف حاضر می‌شود و پرونده‌های این افراد را بررسی می‌کند. در آخر پس از بررسی همه موارد افرادی که می‌توانند وارد آموزش و پرورش شوند را معرفی خواهد کرد. نوبت استان گلستان به احتمال فراوان هفته جاری و یا هفته آینده خواهد بود.

او معتقد است آموزش و پرورش استان به همه 850 نفری که دارای چنین شرایطی هستند، نیاز دارد اما همه چیز منوط به نظر ناظران وزارت آموزش و پرورش است. در صورت مشخص شدن این افراد برای آنها دوره‌های آموزشی کلاس‌داری، روانشناسی، روش تدریس و غیره گذاشته می‌شود تا در سال تحصیلی آینده وارد چرخه آموزش و پرورش شوند.

لزوم مقاوم‌سازی 5 هزار کلاس درس

فرسودگی مدارس و تعداد بالای مدارس تخریبی در گلستان موضوع دیگری بود که مدیرکل آموزش و پرورش استان درباره آن صحبت کرد.

به گفته گوهری‌راد هر مدرسه‌ای که بیش از 20 سال عمر دارد، جزو مدارس فرسوده و نیازمند مقاوم‌سازی به شمار می‌رود. براساس این شاخص بیش از 35 درصد مدارس استان، چیزی حدود 5 هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی است. تمام کارهایی که این سال‌ها انجام شده است برای جلوگیری از افزایش تعداد این مدارس بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان به کمبود مدارس هم اشاره می‌کند و می‌گوید: یکسری از مدارس استان به صورت دو شیفت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به ویژه در گرگان بیش از 60 مدارس اغلب در مقاطع ابتدایی و متوسطه دوم دونوبته هستند.

او بخشی از این مشکل را به دلیل وجود مهاجران بومی و اتباع خارجی به ویژه در حاشیه شهرهایی مانند گرگان دانسته و با یادآوری ساخت تعدادی مدارس برای اتباع بیگانه می‌گوید: ابتدای امسال در روستای نومل یک مدرسه ساختیم اما برای سال بعد هم به تعدادی از این مدارس نیاز داریم. ما با روند گسترده مهاجرت مواجه هستیم و نمی‌دانیم با چه آماری سروکار داریم.

گوهری‌راد گریزی هم به مصوبه‌های سفر دی‌ماه دولت به استان می‌زند و بیان می‌کند: در این سفر تأمین اعتبار برای ساخت 500 کلاس درس با مشارکت خیران و همچنین تخریب و بازسازی 300 کلاس درس دیگر به تصویب رسید. افزون براین 12 میلیارد تومان مصوبه برای استانداردسازی سیستم گرمایشی 700 کلاس درسی که اکنون بخاری نفتی در آنها استفاده می‌شود، داشتیم که قرار است در سال‌های 98 و 99 به استان اختصاص پیدا کند.

اعتبار 6 میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستان‌ها و هوشمندسازی 500 کلاس درس در استان از دیگر مصوبه‌های سفر رئیس جمهور به استان بود که باید دید تا پایان دولت چه میزان از این اعتبارات به گلستان اختصاص داده می‌شود.

مصوبه‌های کاغذی کمیسیون آموزش در سفر به گلستان

سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به استان و تصویب 12 پروژه از دیگر موضوعاتی بود که گوهری‌راد درباره آن توضیح داد. مصوبه‌هایی که با گذشت چندماه هنوز در حد حرف باقی مانده و خبری از پیگیری‌های اجراییش نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در این باره می‌گوید: در سفر کمیسیون آموزش 12 مصوبه برای شهرستان‌های مختلف داشتیم؛ پیگیری‌های زیادی نیز برای اجرایی شدنش انجام دادیم اما متأسفانه به نتیجه نرسیده است.امیدواریم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتبارات این پروژه‌ها را در بودجه سال آینده در نظر بگیرد. در صورتی که نمایندگان مجلس بخواهند این پروژه‌ها از محل اعتبارات آموزش و پرورش انجام شود، بعید می‌دانم که شکل اجرایی پیدا کند. از همان ابتدا نظر ما براین بود که تعداد مصوبه کم اما ردیف اعتباری آن مشخص باشد اما متأسفانه هنوز در حد هم حرف در کمیسیون باقی مانده است.

کمبود فضای آموزشی در مرکز استان و راهکارهای آموزش و پرورش برای حل این چالش اساسی از دیگر موضوعات موردبحث در این گفت‌وگو بود.

گوهری‌راد می‌گوید: در گرگان فضای خالی نه فقط برای حوزه آموزش و پرورش، بلکه در سایر ادارات و نهادها وجود ندارد. حدود 90 درصد کارهای ما در این شهر تخریب و بازسازی مدارس است.

او معتقد است گرگان جزو محروم‌ترین شهرهای استان از نظر فضای فیزیکی آموزشی است که نبود زمین در مکان مناسب مهم‌ترین عامل این اتفاق به شمار می‌رود. برای مثال در بلوار ناهارخوران فقط 3 مدرسه دولتی وجود دارد که به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان نیست. به همین خاطر است که 70 درصد مدارس غیردولتی گرگان در این منطقه وجود دارد.

ایرانشهر، مدرسه باقی می‌ماند

انتقال دانش‌آموزان مدرسه ایرانشهر و برخی از مدارس شاخص گرگان به مدرسه مصلی‌نژاد در روستای محمدآباد و حرف و حدیث‌هایی که درباره تغییر کاربری این مدرسه به عنوان فضای اداری وجود داشت را می‌توان یکی از چالش‌های بزرگ مدیرکل آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جاری دانست.

گوهری‌راد در این باره وضعیت دبیرستان ایرانشهر می‌گوید: ایرانشهر اکنون به عنوان مدرسه تخصصی تربیت‌بدنی در استان فعالیت‌ می‌کند و برای سال آینده هم جذب دانش‌آموز خواهد داشت. هرگونه تغییر کاربری این مدرسه به فضای غیرآموزشی کاملاً منتفی است./تسنیم

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار