سخنگوی کمیسیون انرژی از طرح انتقال آب از خزر به عنوان کاری فانتزی و غیرضروری نام برد و گفت: در شرایطی که معیشت مردم دغدغه جدی کشور است اصرار بر اجرای چنین طرح‌هایی شبهه‌برانگیز است.

انتقال آب خزر غیرضروری است/نابودی ۱۰۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی

به گزارش گلستان 24 ؛زهرا بهرامی: طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و اتصال آن به خلیج فارس و دریای عمان حدود ۲۵ سال پیش مطرح اما خیلی زود به فراموشی سپرده شد؛ در دولت دهم یکبار دیگر این طرح در مقیاس کوچک‌تر (انتقال آب خزر به استان سمنان) در دستور کار قرار گرفت.

در دولت دهم قرار بود در فاز نخست، آب دریای خزر را از طریق ساری به سمنان رسانده و آن‌جا به مناطق مرکزی ببرند و در فازهای بعدی طرح را به خلیج گرگان گسترش داده و از آن‌جا آب خزر به استان‌های خراسان (شمالی، جنوبی و رضوی) منتقل شود.

هرچند دولت دهم پیمانکار این پروژه را هم انتخاب کرده بود و رئیس جمهور وقت به همراه تعدادی از وزرای کابینه با آوردن بیل مکانیکی و بلدوزر در ساحل خزر، اجرای این طرح را کلید زدند اما مخالفت کارشناسان سبب شد این طرح در حد چند متر بیل انداختن در نقطه‌ای از سال خزر متوقف بماند.

خردادماه امسال دوباره زمزمه‌های اجرای این پروژه که ابلاغ اجرای آن در سال ۱۳۹۱ توسط رئیس جمهور وقت به وزارت نیرو داده شده بود، شنیده شد و کارشناسان بار دیگر با صراحت اعلام کردند طرح‌های بزرگ آبی ایران بدون پشتوانه کارشناسی قوی وارد مرحله اجرا می‌شوند.

اما با وجود تمام مخالفت‌ها دولت بر اجرای این طرح اصرار دارد و حتی در لایحه بودجه ۹۸ برای این طرح ردیف اعتباری تعیین کرده است و در هفته گذشته طرح این موضوع در مجلس، جلسه علنی را به حاشیه کشاند و نمایندگان استان‌های شمالی به نشانه اعتراض صحن علنی را ترک کردند.

 

 

با اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان علی‌آبادکتول حول محور این انتقال به گفتگو نشستیم و وی با ارائه دلایل مختلف اجرای این طرح را غیرضروری و کاری فانتزی اعلام کرد.

*شما از مخالفان طرح انتقال آب از خزر هستید، دلیل اصلی شما برای مخالفت چیست؟

موضوع انتقال آب از خزر در دوره‌های قبلی مجلس هم مطرح بود و همان زمان هم با اجرای آن مخالف بودم. رئیس جمهور در سفر به استان سمنان در پاسخ به مطالباتی مردمی قول انتقال آب از خزر را داد و در لایحه هم مبلغی را تحت عنوان مطالعه و اجرای انتقال آب خزر تعیین کرده است؛ این موضوع ابهامات متعددی دارد. شاید در سمنان پاسخی به مطالبات اجتماعی مردم بوده باشد اما اجرای آن کار بزرگی است و می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد.

*چه عواقبی مدنظر شماست؟

روز اولی که برای حفر چاه در اطراف دریاچه ارومیه و استفاده از آب سدها برای توسعه کشاورزی تصمیم‌گیری می‌شد فکرش را نمی‌کردیم فاجعه در راه باشد اما فاجعه به بار آمد و مجبور شدیم هزاران میلیارد تومان هزینه کنیم و هنوز هم تا رسیدن به وضعیت اولیه فاصله زیادی داریم. همچنین در اطراف تالاب‌های خوزستان سد زدیم و با مشکلات عدیده و ریزگرد و … مواجه شدیم.

در مورد انتقال آب خزر هم اگر قرار است کاری انجام شود باید موضوع از جهات مختلف مورد مطالعه قرار گیرد که آیا ضرورتی برای انجام آن وجود دارد که قطعاً از نظر ما ضرورتی وجود ندارد.

*چرا فکر می‌کنید ضرورتی وجود ندارد؟

اول باید به این سوال پاسخ داده شود که چه ضرورتی برای انتقال وجود دارد، این آب قرار است نیاز کدام بخش را تأمین کند.

 

 

*یعنی شما معتقدید در بخش شرب و صنعت استان سمنان نیازی وجود ندارد؟

به موضوع از منظر دیگری جز نیاز استان سمنان نگاه کنید. اگر انتقال آب از خزر قرار است نیاز شرب استان سمنان را تأمین کند، سرانه مصرف در سمنان به مراتب بیشتر از گلستان است و شما شاهد بی‌آبی نقاط شهری و روستایی در گلستان هستید و همچنان تعداد زیادی از روستاهای گلستان با تانکر آب رسانی می‌شوند.

من معتقدم استان سمنان با مشکل کم‌آبی در بخش شرب مواجه نیست اگر هم باشد تأمین آب شرب به طُرُق دیگر مُیَسر است؛ اگر تأمین آب صنعت مدنظر است که می‌توانند صنایع آب‌بر را انتقال دهند و یا از آب‌های مصرفی صنایع باز تولید داشته باشند.

تاکید می‌کنم اگر هدف تأمین آب شرب و صنعتی است که یا نیازی وجود ندارد و اگرهم وجود داشته باشد ضرورتی در انتقال آب از خزر و صرف هزینه‌های سنگین دیده نمی‌شود.

اگر قرار است آب خزر برای کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد که سمنان به استان خشک و کویری شناخته شده است و باید تعریف دیگری برای توسعه آن‌جا داشته باشند.

*این نظر شخصی شماست؟

آن‌چه بیان شد نظر شخصی نیست بلکه بر اساس آرا و نظرات کارشناسان اعلام می‌کنیم که سمنان استان توسعه یافته است و ضرورتی وجود ندارد که با یک هزینه سنگین آب بیشتری به آن‌جا منتقل شود.

اگر از بُعد اقتصادی هم به موضوع انتقال آب از خزر نگاه کنیم؛ از ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری و شیب تند باید خطوط انتقال داشته باشم تا بتوانیم در آن‌جا فعالیت اقتصادی داشته باشم و آب را برای توسعه صنعت و یا کشاورزی سمنان استفاده کنیم؛ این کار هزینه سنگینی در بر دارد.

*به طور قطع و یقین برای رسیدن به توسعه در هر بخشی باید هزینه کنیم.

در شرایط فعلی هر مترمکعب آب با قیمت تمام شده بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد اما شیرین سازی و انتقال هرمترمکعب آب از خزر بین هفت تا هشت دلار هزینه دارد و هزینه هر مترمکعب آب معادل ۷۰ هزار تومان می‌شود؛ این هزینه از جیب چه کسی باید برود؟! اگر قرار باشد از منابع ملی هزینه شود که یک کار فانتزی و غیرضروری است و با توجه به مشکلات و گرفتاری‌هایی که در کشور داریم صرف هزاران میلیارد تومان برای انتقال اصلاً قابل قبول نیست.

*به نکته ظریفی اشاره کردید.

ما اجازه نداریم از منابعی ملی که هم‌اکنون به سختی به دست می‌آوریم و در شرایطی که مردم با مشکلات معیشتی فراوان و تأمین نان، گوشت و دارو مواجه هستند هزاران میلیارد تومان برای یک کار غیرضروری اعتبار مصرف کنیم.

 

 

*شاید این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود؟

اصلاً بحث بخش خصوصی مطرح نیست؛ انتقال آب هزینه سنگینی در بر دارد و هیچ بخش خصوصی حاضر به صرف چنین هزینه‌ای نیست با فرض پیدا شدن سرمایه‌گذار با هزینه تمام شده بسیار بالا، هیچ خریداری وجود ندارد کمااینکه نمی‌توانیم از پاکتراشی و تخریب هزاران هکتار از جنگل‌های هیرکانی و خسارت‌های سنگین اجرای این طرح به اکوسیستم منطقه چشم‌پوشی کنیم. نباید نادیده بگیریم این انتقال اثرات مخرب زیست محیطی بسیاری به همراه خواهد داشت و ریزگرد و ضربه زدن به گردشگری تنها بخش کوچکی از تبعات آن است.

به نظر می‌رسد با رانتی که در اختیار مدیریتی است می‌خواهند استان سمنان را فربه‌تر کنند در شرایطی که اگر رشد صنعتی مدنظر است با وجود ریل، دریا، فرودگاه و … و با توجه به پایین بودن درآمد سرانه، توسعه نیافتگی صنعتی و وجود خیل بیکاران در گلستان، اولویت با این استان است و توسعه صنعتی گلستان و استفاده از آب خزر هم هزینه کمتری روی دوش دولت می‌گذارد.

*نکته دیگری باقی مانده؟

۱۰۰ درصد مخالف اجرای طرح انتقال آب از خزر هستیم و از تمام اختیارات قانونی استفاده می‌کنیم تا جلوی اجرای آن را بگیریم؛ کمااینکه چند روز قبل به نشانه اعتراض صحن علنی مجلس را ترک کردیم چراکه اعتقاد داریم اگر توسعه‌ای قرار است اتفاق بیفتد گلستان در اولویت است.

اما نکته باقی مانده این‌که زمزمه‌هایی از برکناری معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل مخالفت با اجرای طرح انتقال آب از خزر شنیده می‌شود هرچند تغییرات حق مدیر سازمان است اما لغو ابلاغ خانم فرشچی به دلیل مخالفت با اجرای این طرح به هیچ عنوان قابل قبول نیست و سخت مورد اعتراض بنده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار