رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: به زودی موسسه بین‌المللی تحقیقات پنبه در استان گلستان راه‌اندازی می‌شود.

موسسه بین‌المللی تحقیقات پنبه در گلستان راه‌اندازی می‌شود/ سمپاشی مزارع گلستان با پهپادهای غیرنظامی

به گزارش گلستان 24 ؛ قربانعلی روشنی ظهر امروز در آئین رونمایی از آخرین دستاوردهای پژوهشگران موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان اظهار کرد: به زودی موسسه بین‌المللی تحقیقات پنبه در استان گلستان به منظور تبادل تحقیقاتی و توسعه کشت این محصول استراتژیک راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای نجات کشاورزی استان گلستان نیاز است به سمت کشت برنج و پنبه برویم در این زمینه نیاز به حمایت دولت وجود دارد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور از هوشمندسازی بر پایه پهپادهای غیرنظامی خبر داد و افزود: امسال سمپاشی مزارع با راندمان بالا با کمک پهپادها انجام می‌گیرد که قیمت آن ارزانتر و کارایی آن بالاتر است، یک هکتار از زمین با این روش در مدت هفت ثانیه سمپاشی می‌شود.

روشنی با بیان اینکه خشکی در کشور و استان گلستان انکارناپذیر است، گفت: همه باید این مهم را بپذیریم و برایش برنامه‌ریزی کنیم و حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی مهمترین محدودیت در کشاورزی را فقدان کربن در خاک عنوان و ابراز کرد: کربن همانند خون خاک عمل می‌کند و اگر نباشد خاک کارایی ندارد، تمام تلاش ما برای ترسیب کربن است ردر دنیا تجارت کربن رایج است و پنبه بهترین و کاراترین گیاهی زراعی یکساله برای تزریق کربن اتمسفری به عمق خاک است کربن در پایداری تولید موثر است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: فقیرترین کشورهای دنیا به ازای هر کیلو پنبه 17 سنت یارانه می‌دهند اما در کشور ما برای پنبه یک سنت هم یارانه داده نمی‌شود به دست خودمان کاری کردیم که کشاورزان از تولید این محصول استراتژیک فاصله بگیرند.

روشنی با بیان اینکه پنبه بیش از 60 نوع فرآورده جانبی دارد، ابراز کرد: تجارت پنبه 500 میلیارد دلار در دنیا ارزآوری داشته است اما سهم ایران در این زمینه کم است، آمریکا در سال 2016 به میزان 5.3 میلیارد دلار برای خرید الیاف صرف کرد ارزش افزوده آن 120 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه مردم از فرآورده‌های پنبه فقط نخ و پارچه را می‌شناسند، اظهار کرد: گلوکز، لیگنین، روغن، صابون و ... از پنبه به دست می‌آید از لینتر پنبه در صنعت دفاعی استفاده می‌شود، احیای پنبه ما را از وابستگی در این بخش نجات می‌دهد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در خصوص دلایل عمده سطح کشت پنبه بیان کرد: مشکلات حوزه تولید، حوزه صنایع و بخش بازرگانی سبب شده تا کشاورزان رغبت کمتری در کشت این محصول داشته باشند، دولت باید حمایت بیشتری از این محصول استراتژیک داشته باشد.

روشنی معرفی 12 رقم جدید و زودرس پنبه را از مهمترین دستاوردهای موسسه خواند و گفت: چهار رقم هیبریدی را معرفی کردیم و سالها خودکفایی در این زمینه داریم.

وی از تحقق اصل 44 قانون اساسی و واگذاری تمام ارقام تجاری پنبه به بخش خصوصی توانمند خبر داد و افزود: در 18 استان فعالیت‌های پژوهشی موسسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار