شهردار گرگان گفت: بخشی از بافت فرسوده در بافت تاریخی گرگان نهفته است و در زمان وقوع حوادث نگرانی جدی ایجاد می‌کند.

 وضعیت نگران‌کننده بافت فرسوده گرگان؛ موزه و مرکز اسناد شهرداری امسال راه‌اندازی می‌شود

به گزارش گلستان 24 ؛عبدالرضا دادبود ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز موزه و هفته میراث فرهنگی اظهارداشت: در موضوع‌های بافت تاریخی و میراث فرهنگی، شهرداری گرگان با نگاه توجه به هویت شهری و توسعه گردشگری برای نخستین بار به بافت تاریخی ورودی جدی و همه جانبه داشت.

وی با اشاره به کم‌توجهی‌هایی که در سال‌های اخیر به بافت تاریخی گرگان شده است، گفت: در سال‌های گذشته و حتی یک دوره که در استانداری مسئولیت داشتم، حرف‌های زیادی درباره بافت تاریخی گرگان زده شد اما کمتر شاهد اتفاقات خوب در این بخش بودیم. اما در این دوره با تعامل و نگاه‌های خوبی که در بخش‌های مختلف کارشناسی ایجاد شد و کمک علاقه‌مندان به بافت تاریخی مسیری برای احیای آن باز شده است.

شهردار گرگان بیان داشت: ورود به مجموعه بافت تاریخی نسبتاً سخت بوده به ویژه در جاهایی مانند گرگان که در این سال‌ها کمتر کار شده است. برای ورود به این بخش باید در کنار کارهای کالبدی به مباحث فرهنگی نیز بپردازیم. ما تجربه خوبی در این زمینه داریم و معتقد هستیم اگر کار فرهنگی خوب صورت بگیرد مردم برای ایجاد اتفاقات خوب، پای کار هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری گرگان احیای گذر نخست بافت تاریخی شهر را در دستور کار قرار داده است، گفت: کف‌سازی محله پاسرو، جداره‌سازی خیابان امام خمینی (ره)، ساماندهی باغ‌مزار استاد لطفی، مرمت خانه دارویی‌ها و غیره انجام شده است و امسال نیز در همین گذر کار خواهیم کرد.

دادبود با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان عضو ستاد بازآفرینی شهری باید به تعهدات خود در احیای بافت‌های تاریخی عمل کنند، اظهارداشت: سال گذشته مجبور شدیم تأسیسات زیربنایی مانند برق را با هزینه‌های شهرداری به زیرِ زمین منتقل کنیم. در حالیکه طبق دستورالعمل بازآفرینی شهری این کار برعهده دستگاه‌های خدمات‌رسان قرار دارد.

وی به پایان مطالعات اولیه ایجاد پیاده‌راه در خیابان امام خمینی (ره) شهر گرگان نیز اشاره کرد و افزود: مشاور مطالعات اولیه به پایان رسانده است و اگر بتوانیم مباحث ترافیکی این خیابان را در شورای ترافیک حل کنیم، اقدامات آغاز خواهد شد.

شهردار گرگان گفت: گفت‌وگوهایی با مسئولان بانک صادرات دور میدان شهرداری انجام شده و قرار است تعداد طبقه‌های آن کاهش پیدا کند و بتوانیم بخش مهمی از این مجموعه‌های تاریخی را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی موزه و مرکز اسناد شهرداری امسال در دستور کار قرار دارد. مرکز اسناد آماده شده است و موزه نیز به زودی اجرایی می‌شود.

دادبود خاطرنشان کرد: همه این کارها نیازمند حمایت‌های همه جانبه از سوی دولت و بخش‎های مختلف است. با اینکه شهرداری مجموعه قدرتمندی است اما اگر حمایت نشویم نمی‌توانیم کارها را پیش ببریم. انتظار داریم قول‌هایی که داده شده است به ویژه در ستاد بازآفرینی شهری محقق شود.

وی گفت: بخشی از بافت فرسوده در بافت تاریخی گرگان نهفته است و در زمان وقوع حوادث نگرانی جدی ایجاد می‌کند. بخشی از شهر در تپه‌ها در معرض رانش‌ها و بخشی هم در خطر سیلاب‌ها قرار دارد. در عین حال بخشی از بافت فرسوده نیز در این محدوده واقع شده است که باید برای آنها با همفکری هم کاری کنیم.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار