حضور کمرنگ مردم در پارلمان محلی

با گذشت ۱۲ سال از تشکیل شوراها، شهرهای گلستان هنوز توسعه نیافته و قابل مقایسه با شهرهای هم سطح خود در کشور نیست؛ کارشناسان علت این توسعه نیافتگی را نبود تعامل و اتفاق نظر اعضای شورا می دانند.

اعمال نظرات شخصی آفت تصمیمات شورا

به گزارش گلستان 24، نهم اردیبهشت ماه به دستور رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سال ۵۸ روز شوراها نامگذاری شده است، این اتفاق نشان از اهمیت موضوع شورا و تفکرات شورایی دارد؛ اهمیت شورا تا آنجاست که در قرآن کریم از شورا و مشورت افراد با یکدیگر با آیاتی مانند «و امرهم شوری بینه» و «شاورهم فی الامر» یاد شده است.

در سال ۷۷ مقدمات انتخابات شوراهای اسلامی با هدف نظارت و کنترل بیشتر بر مسائل شهری فراهم شد تا نمایندگانی از دل مردم یک شهر و مشکلات آن برخواسته و برای رشد و آبادانی شهر تمام تلاش خود را به کارگیرند.

فلسفه وجودی شوراها در اصل رسیدن به یک نظر درست و کارشناسی شده است تا هرگونه ضعف و اشکال در پایان تصمیم گیری از آن رفع شده باشد، امری که در یک سال اخیر در شورای برخی شهرهای استان گلستان کمتر به چشم می خورد.

کارشناسان معتقدند نبود اتفاق نظر، تعامل و همکاری اعضای شورا در یک سال گذشته نه تنها دردی از مشکلات مردم دوا نکرده بلکه برخی مواقع به مشکلات شهروندان دامن زده است.

تغییرات پیاپی شهرداران، توسعه نیافتن برخی شهرهای گلستان و مشکلات شهری فراوان، حاشیه هایی که در برخی موارد پررنگتر از متن شورا شده است و اختلاف نظراتی که گاها به دلیل جناح بندی ها مطرح شده است بخشی از مشکلات مدیریت شورایی در شهرهای گلستان است.

نمونه بارز این مشکلات را می توان در شورای مرکز گلستان مشاهده کرد. شورایی که با هدف توسعه گرگان فعالیت خود را آغاز کرد و اولویت خود را علی رغم اختلاف نظرات درباره انتخاب شهردار، بر روی پروژه های عمرانی گذاشت، پس از مدتی محلی برای جدال برای استیضاح شهردار تبدیل شد. این مشکل تا جایی پیش رفت که معاون عمرانی استاندار و نماینده ولی فقیه هم به این موضوع ورود  پیدا کردند و نوعی شاهد ضعیف شدن پارلمان محلی مرکز گلستان بودیم.

در کنار گرگان شهرهایی مانند کردکوی و بندرگز هم از مشکلات اختلاف نظرات شورایی بی نصیب نماندند که نتیجه آن ها برکناری شهردار و انتخاب شهرداری جدید بود. درحال حاضر هم همین مشکل در گنبدکاووس وجود دارد و شهردار این شهر در دو راهی ماندن و رفتن است.

اعضای شورا، سر موضوعات مهم شهری اتفاق نظر ندارند

یک دانشجوی دکترای برنامه ریزی و توسعه شهری از نبود همدلی بین اعضای شورای اسلامی شهرهای گلستان اظهار نارضایتی کرد و به خبرنگار مهر گفت: آنچه در دوره اخیر شوراها بیشتر به چشم خورده نبود نظر واحد و یکپارچه است؛ به نظر می رسد بر سر موضوعات مهم شهری، آن اتفاق نظر لازم، وجود ندارد.

محمد درویش زاده افزود: در شورای شهرهای بزرگ علی رغم تمام اختلاف سلیقه ها یک اتفاق نظر بر سر موضوعاتی مانند توسعه و عمران شهری وجود دارد و اینگونه نیست بر موضوعات مهم شهر نظرات شخصی بنا به تشخیص افراد اتخاذ شود.

وی اعمال نظرات شخصی در مباحث شهری را مانعی برای رشد شهر دانست و گفت: داشتن نگاه سلیقه ای و بی توجهی به نظرات جمعی و کارشناسی شده باعث پایین آمدن سطح کیفی خدمات خواهد شد.

وی با بیان این نکته که فعالیت های عمرانی و فرهنگی قابل توجهی طی چند سال اخیر در شهرهای استان انجام شده، افزود: در واقع یک مسیر رو به پیشرفت و گام های رو به جلو در مسیر مدیریت شهری مشاهده می کنیم اما اگر شهری مانند گرگان و گنبد را با شهرهای هم سطح خودش در کشور مقایسه کنیم، می بینیم که هنوز ضعف و خلاء وجود دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: حتی اگر بخواهیم خودمان را با شاخص های شهرهای نسبتا توسعه یافته کشور مقایسه کنیم می بینیم که هنوز راه زیادی در پیش داریم.

وی، داشتن یک نگاه ترکیبی جامع به موضوعات شهری را نیاز توسعه شهرهای گلستانداشتن یک نگاه ترکیبی جامع به موضوعات شهری نیاز توسعه شهرهای گلستان و تمرکز زدایی و نپرداختن به یک حوزه خاص از ضروریات به شمار می رود دانست و تصریح کرد: بهتر است ما محو پروژه های عمرانی مانند روگذر و زیرگذر نشویم و انرژی و توان مالی را تنها بر روی این حوزه متمرکز نکنیم؛ وقتی صحبت از توسعه شهری به میان می آید موضوعات زیادی را در بر می گیرد که پروژه های عمرانی هم بخشی از آن به شمار می رود.

به گفته این کارشناسی ارشد برنامه ریزی و توسعه شهری، آماده سازی زیر ساخت های حمل و نقل، حمل و نقل عمومی، فضای سبز، ساخت و ساز و نظارت بر آن، سیما منظر شهری، بحث خدمات شهری، پرداختن به مباحثی از قبیل حاشیه نشینی و امثال آن از جمله مباحثی است که مدیریت شهری و شورا باید مد نظر داشته باشند.

وی با بیان این نکته که نمی توان تمام تمرکز را بر یک بخش گذاشت، افزود: وقتی تمرکز بر روی تقاطع غیر هم سطح می شود قاعدتا از پرداختن به خیلی از موضوعات شهری دیگر مانده و دچار چالش خواهیم شد؛ این نگاه ترکیبی و جامع برای اعضای شورا باید مد نظر قرار گیرد.

پیگیری شهروندان، راهی برای تمرکز زدایی مباحث شهری

درویش زاده، پیگیری و نظارت شهروندان در خصوص مطالبات شهری را راهی برای تمرکز زدایی بر روی مباحث خاص شهری دانست و گفت: حضور شهروندان در جلسات علنی شورای شهر و پیگیری مشکلات شهری از جمله راه های توسعه شهر به شمار می رود.

این دانشجوی دکترای برنامه ریزی و توسعه شهری خاطر نشان کرد: وقتی مسئولین شهری بدانند که افکار عمومی مباحث شهری را دنبال می کنند حساب شده تر عمل خواهند کرد.

وی اطلاع رسانی و تبلیغات برای حضور شهروندان در صحن علنی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: میران مشارکت مردم همیشه شاخصی است در بحث های اجرایی به خصوص مدیریت شهری که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشید.

این کارشناسی ارشد برنامه ریزی و توسعه شهری ادامه داد: حضور مردم در صحن علنی شاید یکی از مصادیق مشارکت باشد؛ مدیریت شهری بیش از هر نهاد دیگری باید پاسخگوی مردم باشد به این دلیل که اساسا تمام منابع مالی امکانات مجموعه مدیریت شهری و شورا از طریق مردم به دست آمده است.

پائین بودن میزان علاقمندی و مشارکت مردمی در امور شوراها شاید یکی از دلایلی باشد که باعث شده تا اعضای شورا به صورت جدی به مباحث شهری نپردازند؛ حضور مردم در صحن علنی و دنبال کردن مباحث مختلف شهری و طرح مطالبات خود در صحن علنی از جمله مواردی است که می تواند بازده کاری شورا و شهرداری را افزایش دهد به عبارتی باید بین مطالبات مردم و شرح وظایف مسئولین گره ای خورده شود تا این دو، در نهایت جداشدن هربار به یکدیگر برسند.

البته علی رغم اهمیت این موضوع تلاشی برای مشارکت بیشتر مردم در شوراهای استان نشده است و گاها مشاهده یا صحن علنی تعطیل شده و یا این که از ورود افراد به دلیل اختلاف نظرات به شورا ممانعت شده است.

البته در برخی مسائل خود مردم به صورت خود جوش در صحن علنی شورا حضور یافته اند تا معضل و نیاز خود را به صورت جدی پیگیری کنند. بررسی ها نشان می دهد این حضور خود جوش مردم نیز به دلیل تصمیمات گاها سیاسی و برخوردهای قهری بود و به عبارتی دیگر ناشی از عدم اعتماد مردم به نظرات شورا حاصل شده است. نمونه آن را می توان در تصمیم شورا برای تعیین محل دفن مرحوم استاد لطفی دانست که جمعی از علاقه مندان به وی پس از شنیدن زمزمه های مخالفت شورا برای دفن استاد لطفی در بافت تاریخی در صحن علنی شورا حاضر شده و خواستار اجرای خواسته خود شدند.

یا در مساله ای متفاوت تر اهالی یکی محله های گرگان به دلیل مشکلاتی که شهرداری برای کوچه آن ها ایجاد کرده بود و بر هم زدن امنیت محل سکونت خود صحن علنی حاضر شدند و اعتراض خود را به اعضای شورا رساندند.

اما باید در مسائل کلان شهری مانند ابلاغ بودجه همواره جای مردم در شورای شهر خالی بوده است. البته موضوعات مطرح شده مورد تایید خود اعضای شورا هم هست زیرا محمدرضا سبطی عضو شورای شهر گرگان در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا با بیان این که شورا محلی برای خردجمعی است و در انحصار گروهی خاص نیست، خواستار انتقاد پذیری اعضای شورای شهر شد و گفت: ابتدا باید این نکته را بدانیم که ذات نقد توسعه و تحمل است و به نظر من هر نقدی دو حسن دارد و اثر برنتابیدن نقدها مانند میخی بر روی دیوار می ماند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: گاهی ممکن است در حوزه مدیریت، مدیر نیروهای خود را به خوبی نشناسد و در این مواقع اعضای شورا باید دلسوزان ورود یابند و موضوع را نقد و بررسی کنند.

سبطی با تاکید بر اینکه نگاه ما در شورای چهارم بر اساس منطق است بیان کرد: امسال باید به هرچه منطق می گوید عمل کنیم و در غیر این صورت منابع انسانی ضایع می شود و کیفیت کار کاهش می یابد.

وی اظهار کرد: باید در فضای مذاکره با یکدیگر سخن بگوییم و برای این ضعف مدیریتی در هیات رئیسه، اعضای شورا باید تدبیر کنند و این جزو درخواست ها ما است.

وی، سلب اعتماد مردم از شورا را بدترین اتفاق سال گذشته خواند و گفت: سلب اعتماد مردم در تقابل با توسعه شهری را چه کسی باید پاسخ دهد؟

پرسشگری شهروندان و اصحاب رسانه عامل توسعه است

مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری گلستان پرسشگری شهروندان و اصحاب رسانه در این خصوص رفع مشکلات و نیازهای شهر را یک عامل مهم در توسعه شهری دانست و گفت: در هنگام انتخابات شورا، مردم رای می دهند و به تکلیف خود عمل می کنند اما پیگیر مطالبات خود در مباحث شهری نمی شوند و کارها را دنبال نمی کنند.

عبدالرضا چراغعلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر این نکته که نظارت بر عملکرد شورا و شهرداری و پیگیری مطالبات و نیاز های شهر شاهراه عمرانی و آبادانی شهر خواهد بود، افزود: با این نوع نگاه شهروندان شوراها خود را مکلف به ارائه گزارش به شهروندان می بینند از این رو تلاش بیشتری برای جلب رضایت مردم خواهند کرد.

وی در توضیح تشکیل جلسات علنی و حضور شهروندان در آن، گفت: مردم می تواند در جلسات علنی حاضر شوند؛ حضور شهروندان باعث افزایش راندمان کاری شوراها می شود.

وی اضافه کرد: شوراها باید از مردم دعوت کنند، حضور اقشار مختلف اعم از فرهیختگان و صاحب نظران و کارشناسان زبده در جلسات شورا یک ضرورت است.

چراغعلی با اعلام این مطلب که شوراها مکلف هستند به مردم پاسخگو باشند، اظهار کرد: حضور اقشار مختلف در جلسات علنی شورا موجب ارتقا سطح کیفیت مصوبات، موضوعات و رادمان کاری شوراها خواهد بود.

مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری گلستان در توضیح عملکرد شورای شهرهای استان، گفت: برخی از شوراهای شهر استان مطابق با سیاست ها و برنامه های  تعیین شده دولت عمل کردند و از عملکرد تعدادی هم راضی نیستم.

آن چه از برخی شوراهای استان انتظار می رفت انجام نشده است

وی با بیان این نکته که آن چیزی که از برخی شوراهای شهر استان انتظار می رفته، انجام نشده، افزود: برخی از آنها مانند شورای شهر کلاله، مراوه تپه، گالیکش، علی آباد، آق قلا، رامیان، انبارلوم و سیمین شهر با عملکرد درست، جزء شوراهای خوب بودند و بعضی ها هم ضعف داشتند که امیدواریم در برنامه ریزی های خود تجدید نظری داشته باشند.

وی در توضیح ملاک عملکرد خوب شورا، اذعان کرد: تشکیل شورای محلات، نظارت دقیق بر عملکرد شهردار، تشکیل کمیسیون و کمیته های تخصصی، برنامه ریزی برای تفکیک زباله از مبدا، توجه به تشکل های زیست محیطی و ngo ها، از جمله شاخص های ما برای ملاک عمل بوده است.

چراغعلی ادامه داد: برخی از شوراها خیلی خوب به این موارد توجه کرده و در کارها مد نظر خود قرار دادند و برخی دیگر بدون توجه به این برنامه ها طرح های مد نظر خود را پیش برده اند.

وی ارتباط شوراها با مردم، حضور در مساجد، حضور و ارتباط با اقشار مختلف مردم، ارتباط با ائمه جمعه را از دیگر مهم در عملکرد خوب شوراها دانست و تصریح کرد: در برخی شوراها این موارد دیده نشد.

انتظار ما این است که مطابق سوگندنامه ای که تمام اعضای شورا در زمان آغاز به کار در شهریور ۹۲ قرائت کردند؛ به آنچه سوگند یادکردند، پایبند بوده و به صرف و صلاح شهرداری همت خود را به کار گیرند

مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری گلستان اضافه کرد: انتظار ما این است که مطابق سوگندنامه ای که تمام اعضای شورا در زمان آغاز به کار در شهریور ۹۲ قرائت کردند؛ به آنچه سوگند یادکردند، پایبند بوده و به صرف و صلاح شهرداری همت خود را به کار گیرند.

وی با بیان این نکته که در بعضی از شوراها هم افزایی، همفکری و تعامل نتیجه بخش نبوده، افزود: نبود این تعامل علت های مختلفی دارد که یکی از آنها را عدم هماهنگی و تعامل اعضای شورا با هم می توان دانست.

با توجه به اهمیت شوراها و تاثیرگذاری تصمیمات آنها در انتخاب شهردار و مباحث شهری انتظار می رود با ایجاد تعامل، هماهنگی و همچنین همدلی و همزبانی که در راستای شعار سال از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده، اعضای شورای شهرهای استان برای توسعه و آبادانی شهر که رفاه شهروندان را در پی دارد، از هیچ تلاشی فرو گذار نکنند چراکه خدمت به خلق یکی از مواردی است که در  آموزه های دینی به آن تاکید شده است.

گزارش: الهام رئوفی فر/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار