بخش اعظمی از تولید محصولاتی هم‎چون گندم، غلات، سویا و کلزا به صورت خام به دیگر مناطق کشور ارسال می‎شود و تنها عایدی گلستان از تولید انواع محصولات زراعی و باغی خام فروشی است.

خام فروشی، سهم گلستان از درآمد بخش کشاورزی

به گزارش گلستان 24 : اگر چه گلستان در تولید محصولات مهم زراعی و باغی حائز رتبه‎های برتر در کشور است اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب در استان هم چنان شاهد عدم رونق بخش کشاورزی و تولید محصولاتی بدون ایجاد ارزش افزوده هستیم تا جایی که سهم گلستان از درآمد بخش کشاورزی تنها خام فروشی است.

بدون تردید یکی از راههای توسعه یافتگی در بخش کشاورزی ارتباط بین صنعت و کشاورزی است که می‎تواند این توسعه یافتگی را به سر منزل برساند. ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از روش‎های مهم توسعه اشتغال و افزایش درآمد در بخش غیر کشاورزی گلستان است از سویی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی حجم زیادی از ضایعات بخش کشاورزی را کاهش می‎دهد.

به گفته برخی کارشناسان نگاه و توجه ویژه برخی مسوولان به توسعه و استقرار صنایع مادر موجب شده تا در بحث صنایع تبدیلی شاهد رشد قابل توجهی نباشیم در حالیکه توسعه اقتصادی به رشد صنایع خرد وابسته است با این وجود در حالیکه تعداد صنایع تبدیلی و تکمیلی در گلستان قابل ملاحظه است اما به دلیل تحریم‎ها و مشکلات اقتصادی که کشور طی چند سال گذشته با آن دست به گریبان شده این نوع صنایع نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند  تا جایی که بیشتر صنایع یا با نیمی از ظرفیت خود به فعالیت ادامه می‎دهند یا اینکه چراغ آنها برای همیشه خاموش شد.

در این میان یکی از دلایلی که همان تعداد صنایع تبدیلی فعال در گلستان نتوانستند برای این استان شمالی ارزش افزوده ایجاد کنند نبود صنایع تبدیلی نسل دوم در استان است به عنوان مثال  گلستان در تولید گندم همواره جزو سه استان برتر کشور است اما تنها صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول کارخانجات آرد است در حالیکه از آرد دهها محصول دیگر می‎توان تولید کرد با این وجود بخش اعظمی از تولید محصولاتی هم‎چون گندم، غلات، سویا و کلزا به صورت خام به دیگر مناطق کشور ارسال می‎شود و تنها عایدی گلستان از تولید انواع محصولات زراعی و باغی خام فروشی است.

*زنجیره تولید گندم در گلستان کامل نیست

به گفته مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان مازاد تولید و در برخی مواقع کاهش محصولات متناسب با نیاز بازار نیست و این امر موجب نوسانات قیمتی و در نهایت فشار مضاعف به کشاورزان خواهد شد در حالیکه با توسعه صنایع تبدیلی می‎توان شاهد تنظیم بازار بود.

حسین طلوعیان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در حالیکه ظرفیت صنایع تبدیلی وابسته به تولیدات خام بخش زراعی در نسل اول مطلوب است و صنایع تبدیلی استان می‎تواند تا 95 درصد پاسخگوی ظرفیت مواد خام باشد اما در فراوری مواد ثانی که می‎تواند ارزش افزوده برای استان ایجاد کند دچار مشکل هستیم.

وی تصریح کرد: سرمایه‎گذاری در نسل دوم صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز به اعتبار و هزینه بالایی دارد در واقع حمایت‎ها و ابزار خاص خود را می‎طلبد تا ارزش افزوده‎ای که مورد نیاز استان است فراهم شود.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در حالیکه سالیانه حدود یک میلیون تن گندم در استان تولید می‎شود اما صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول در استان ایجاد نشده است در واقع زنجیره تولید گندم در گلستان کامل نیست و کارخانه‎ای که آرد را به محصولات مرغوب مثل کیک، کلوچه و بیسکویت تبدیل کند وجود ندارد.

*بهره‎برداری از 9 واحد صنایع تبدیلی در گلستان

از سویی دیگر معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان معتقد است صنایع تبدیلی موجود در استان در تولید بسیاری از محصولات توانمند است اما برای آنکه تولید اقتصادی و ارزش افزوده نصیب بهره‎برداران و تولیدکنندگان شود نیاز به تقویت صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی داریم.

آمنه جمشیدی تصریح کرد: در هفته دولت 9 واحد صنایع تبدیلی با اعتبار و سرمایه‎گذاری 25 میلیارد تومان و اشتغال 69 نفر به بهره‎برداری رسید.

وی رویکرد سازمان جهاد کشاورزی و مسوولان استانی را تقویت و ترغیب سرمایه‎گذاران در حوزه صنایع تبدیلی عنوان کرد و گفت:تقویت صنایع تبدیلی می‎تواند در اقتصاد و ارزش افزوده استان نقش بسزایی داشته باشد.

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی به رونق و توسعه استان شتاب می‎بخشد افزود: اگر به دنبال توسعه پایدار در بخش کشاورزی هستیم برای بهره‎مندی حداکثری از این تولیدات لازم است صنایع تبدیلی و تکمیلی را توسعه و تقویت کرد.

جمشیدی، پایداری بخش کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات، استفاده بهینه از منابع، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و در نهایت امنیت غذایی را از جمله تأثیرات ایجاد صنایع تبدیلی عنوان کرد.

*تصویب 162 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی گلستان

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به تخصیص تسهیلات در بخش کشاورزی استان گفت: طبق ابلاغیه‎ای که به سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال شد تسهیلات در حوزه‎های مختلف کشاورزی همگی از یک محل اعتباری به صورت تجمیعی شده در اختیار استان قرار می‎گیرد.

جمشیدی ادامه داد: بالغ بر 162 میلیارد تومان برای گلستان مصوب شده که در طول سال به استان تخصیص پیدا می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی حوزه‎های بخش کشاورزی، کشاورزان و بهره‎برداران آماده سرمایه گذار که نیاز به سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی واحدهای موجود برای بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش بهره‎وری در واحدهای خودشان را دارند می‎توانند با ثبت نام در سامانه جامع بانکی تحت عنوان سیتا به نشانی WWW.Cita.ir از این تسهیلات برخوردار شوند.

بر اساس این گزارش، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر کاهش ضایعات محصولات زراعی و باغی و اقتصادی شدن بخش کشاورزی می‎تواند تا حدود زیادی از روند مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش دهد پدیده‎ای که در سال‎های اخیر به دلیل عدم سودآوری در بخش کشاورزی بسیاری از روستاییان را مجبور به ترک از محل زندگی خود کرد این امر به نوبه خود موجب رشد فزاینده حاشیه نشینی و مهاجرت از روستاها شد بدون تردید تبعات منفی از مهاجرت و حاشیه نشینی در ابعاد مختلف اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار