مدیر کل سازمان صمت گلستان گفت: ظرفیت صنایع تبدیلی وابسته به تولیدات خام بخش زراعی در نسل اول مطلوب است، با این وجود در بخش دام، بعضی محصولات کشاورزی مثل توتون و شیلات با ظرفیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

خام‌فروشی توتون و شیلات گلستان و نبود صنایع تبدیلی در این بخش

گزارش گلستان ۲۴؛ حسین طلوعیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در هفته دولت ۳۸ واحد صنعتی به ارزش سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۶۰ نفر آماده بهره‌برداری در هشت شهرستان استان شد.

وی با بیان اینکه طی سال‎های اخیر حمایت‎ها و اعتبارات خوبی از سوی دولت به واحدهای صنعتی تعلق گرفته است، افزود: از سال ۱۳۹۴ اعتبارات خوبی بین واحدهای تولیدی توزیع شده است، در این سال مجموع پرداختی در بحث رونق تولید واحدهای صنعتی ۷۴۰ میلیارد تومان بود و در این رابطه رتبه هفتم کشور را کسب کردیم، سال ۱۳۹۶ مجموع پرداختی ۹۵۰ میلیارد تومان بود و رتبه پنجم در کشور را داشتیم.

طلوعیان گفت: یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز مجموع پرداختی سال گذشته بود که به لحاظ پرداخت رونق تولید در سطح کشور رتبه سوم را کسب کردیم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان‌ خاطرنشان کرد: با تزریق اعتبارات به واحدهای صنعتی میزان تولید واحدها نیز افزایش پیدا کرد، بخشی از این اعتبارات برای اجرای طرح، سرمایه در گردش و تأمین مواد اولیه پرداخت شده است.

*وضعیت نامطلوب صنایع تبدیلی نسل دوم در گلستان/ خام‌فروشی توتون و شیلات گلستان و فقدان صنایع تبدیلی در این بخش

طلوعیان در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت استقرار صنایع تبدیلی در گلستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت صنایع تبدیلی وابسته به تولیدات خام بخش زراعی در نسل اول مطلوب است، با این وجود در بخش دام، بعضی محصولات کشاورزی مثل توتون و شیلات با ظرفیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد صنایع تبدیلی گلستان مربوط به نسل اول است، گفت: به عنوان مثال گلستان رتبه بالایی در تولید گندم کشور دارد با این وجود در گلستان گندم تنها تبدیل به آرد می‎شود در حالیکه می‎توان آرد را به بیسکویت یا محصولات دیگر تبدیل کرد و از این راه باعث ایجاد ارزش افزوده در استان شد.

* با فرآوری محصولات کشاورزی می‎توان ضایعات آن را کاهش شد

مدیر کل سازمان صمت گلستان بیان کرد: سرمایه‌گذاری در نسل دوم صنایع تبدیلی به هزینه زیادی نیاز دارد و حمایت‎ها و ابزار خاص خود را می‎طلبد در واقع ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از روش‌های مهم توسعه اشتغال و افزایش درآمد در بخش غیرکشاورزی است  از سویی ایجاد این صنایع حجم زیادی از ضایعات در بخش کشاورزی را کاهش می‎دهد.

به گفته طلوعیان فسادپذیری محصولات کشاورزی بالاست بنابراین اگر محصول باکیفیت تولید شود به دلیل آنکه محصولات کشاورزی در زمان کوتاهی در معرض فساد قرار می‎گیرند ضایعات آن افزایش می‌یابد اما با فرآوریمی‎توان موجب کاهش ضایعات شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار