معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: بیماری سرطان به‎ویژه سرطان مری و معده جزو اولویت‎های نخست سلامت در استان گلستان است.

4 علت شایع ابتلا به سرطان مری/ روند رو به رشد سرطان معده در گلستان

به گزارش گلستان24؛محمدرضا هنرور،اظهار کرد: با وقوع سیل بلافاصله بخش علمی را فعال کردیم و پروژه‎هایی در بحث سلامت در سیل تعریف شد که نتایج آن به تدریج آماده می‎شود.

وی ادامه داد: استان گلستان در زمان سیل توانست یکی از بهترین سیستم‎های مدیریتی سلامت در بلایا را طراحی کند و وزارت بهداشت و درمان، استان گلستان را به عنوان «فوکال پوینت» برنامه سلامت در سیل کشور پذیرفت و در این راستا استان بسته‎هایی را در زمینه سلامت در بلایا به‎ویژه در زمان سیل آماده خواهد کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان به شیوع بیماری آنفولانزا اشاره و تصریح کرد: با شیوع این بیماری، همکاری خود را با معاونت بهداشتی آغاز کردیم و مراکز تحقیقات به ویژه مرکز تحقیقات عفونی ما در خصوص بیماری آنفولانزا اعلام آمادگی کرد و نشست‎هایی در این خصوص برگزار شد و به‎دنبال آن ابعاد مختلف آنفولانزا در دست بررسی است.

* راه‎اندازی مرکز نوآوری تجهیزات پزشکی در گلستان

هنرور با بیان اینکه ۱۹ مرکز تحقیقات، هفت آزمایشگاه و ۱۱ واحد فناوری در استان گلستان وجود دارد، بیان کرد: در اهمیت راه‎اندازی واحدهای فناور شکی وجود ندارد و معتقدیم در شرایط تحریم باید به تیم‎های فناور کمک شود تا امورات را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی ما با مشکل کمبود فضای فیزیکی مواجه هستند و امیدوارم خیرین برای رفع این مشکل و تقویت مراکز تحقیقات به کمک ما بیایند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان تأکید کرد: تأمین تجهیزات موردنیاز در حوزه علوم پزشکی یکی از مشکلات ما در شرایط تحریم است لذا مرکز نوآوری تجهیزات پزشکی با مشارکت تیم مهندسی دانشگاه گلستان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان شکل گرفت.

*«کوهورت گلستان» بزرگترین مطالعه پژوهشی در سطح کشور و خاورمیانه است

هنرور، کوهورت گلستان را جزو «کوهورت‎های» سرآمد در سراسر دنیا دانست و افزود: مطالعات «کوهورت گلستان» بزرگترین مطالعه پژوهشی در سطح کشور و خاورمیانه است و در این مطالعات عوامل مؤثر در ایجاد سرطان مری و اقدامات لازم برای کنترل آن مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سرطان مری در گلستان روند رو به کاهش داشته است، ابراز کرد: در 20 سال گذشته از هر 100 هزار نفر 40 نفر به سرطان مری مبتلا می‎شدند که در حال حاضر از هر 100 هزار نفر، 15 نفر به سرطان مری مبتلا می‎شوند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه بیماری سرطان به‎ویژه سرطان مری و معده جزو اولویت‎های نخست سلامت در استان گلستان است، گفت: نخستین اقدام بررسی جامعه آماری مبتلایان به سرطان و پراکندگی آن در استان است که همه بیماران سرطانی استان گلستان وارد این مطالعات شدند و اطلاعات گردآوری شده متعلق به تمامی آنها است.

هنرور مصرف چای داغ، عدم مصرف میوه و سبزی، اعتیاد و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را از علل مهم ابتلا به سرطان مری برشمرد و افزود: سرطان معده در استان گلستان رو به افزایش است و پیشرفت این بیماری در استان گلستان با سایر نقاط کشور برابر است و صرفاً خاص استان نیست.

وی با بیان اینکه سرطان پستان، روده و ریه در سطح کشور از جمله گلستان رو به افزایش است، ابراز کرد: براساس آمار در 10 سال آینده این سه نوع سرطان جزو دغدغه‎های سلامت ما خواهند بود.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار