پایین محلی آغازگر جلین شناسی

به گزارش گلستان 24 ؛ آگاهی از تاریخ و فرهنگ شهرها و روستاها برای ساکنان آن‌ها پند آموز و لذت بخش است. از این رو نخبگان، همیشه به این امر توجه داشته و برای معرفی آن، گام‌هایی برمی‌دارند.

اسدالله معطوفی در گرگان، سید ضیاء میردیلمی در علی آباد، گنبد دردی اعظمی راد در گنبد کاووس، ستاربردی فجوری در کلاله و مراوه تپه، قربانعلی جعفری در غرب استان، یدالله صفری در رامیان، از فعالان شهرشناسی در استان گلستان هستند.

امروزه کار پژوهش درباره شهرها به اتمام رسیده، اما پژوهش درباره روستاها و محلاتِ شهرها در آغاز راه است. حدود 20 سال پیش، کتاب سورم سرا (بالاجاده کردکوی) به قلم برادران کریم الله و جمشید قائمی نوشته شد. سپس، کتاب پیته نو به قلم محمد زمان رضایی، نودیجه به قلم حسین رحیمی نژاد، النگ به قلم علیرضا رحیمی و ... به چاپ رسیدند.

از چند سال پیش دوست عزیزم حسین پایین محلی، کار جلین شناسی را شروع کرد. از باب رفاقت، نکاتی را به ایشان یادآوری خواهم کرد.

1- از اینکه، در امر جلین شناسی قدم برداشته‌اند، جای تشکر دارد. این چیزی بود که سال‌ها پیش، بنده و برخی از پژوهشگران از او خواسته بودیم. پایین محلی از کسانی است که تسلط کافی در شناخت افراد و اماکن جلین دارد، او متولد آنجاست و به آنجا عشق می‌ورزد. اولین کسی است که درباره این شهر مطالب خوبی منتشر می‌کند. قطعاً از وقتی که جلین شناسی را شروع کرده، لذت برده است، این امر، طبیعی است. آگاهی از تاریخ زادگاه، لذت بخش است، فقط نباید خسته و دلزده شد. زیرا قدم نهادن در این راه با مشکلاتی روبه رو هست که وقت گیر بودن جمع آوری اطلاعات، مهم‌ترین آن‌هاست.

2-می‌بایست یک پرونده برای این شهر تشکیل داد و آهسته و پیوسته به گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه‌ای و سپس به سازماندهی آن‌ها پرداخت. لذا نیاز به دانستن روش تحقیق می‌باشد. بیشتر مقالاتی که ایشان نوشته‌اند، تحلیلی و گاهی فراتر از ذهن و دانش مردم عادی است. جای نگرانی نیست، در این راستا می‌توان از پژوهشگران دیگر کمک گرفت. باید به کتاب‌هایی که درباره شهرها و روستاها نوشته شده، مراجعه کرد و از آن‌ها الگو گرفت.

3- از آن جا که درباره جلین، تحقیق و پژوهشی انجام نداده‌ام، نمی‌توانم صحت مطالب چاپی ایشان را تأیید نمایم. اما در مقالات ایشان، حاشیه‌ها و مطالب پراکنده به وفور دیده می‌شود. به سخنی دیگر، نویسنده روی مطلب، تمرکز ندارد. نوشته‌ای خوب است که درباره موضوع بحث، مطالب اضافی نداشته باشد. این تصور را نباید داشت که با یک کتاب و مقاله بخواهیم همه چیز را به خوانندگان بفهمانیم. وظیفه نویسنده این است که مطالب اصلی را بگوید و با مطالب فرعی، کاری نداشته باشد.

4- نباید در نوشتن و چاپ مطلب، شتاب و عجله کرد. شتاب مانع تألیف خوب می‌شود. یک کتاب می‌بایست از تمام جهات مانند محتوا، نگارش، چاپ و ... خوب باشد. دانشمندی می‌گوید: (اگر نویسندگان نشر اثرشان را یکسال به تأخیر بیندازند، از چاپ آن پشیمان می شوند، آن گاه حجم انتشار کتاب‌ها، نصف خواهد شد.) دلیل اصلی ضعف آثار پژوهشگران پرکاری مانند اسدالله معطوفی، غلامرضا خارکوهی، اراز محمد سارلی، موسی جرجانی و ... همین نکته است.

5- سخن آخر! جلین از جمله روستاهای باسابقه است. رابینو سیاح فرانسوی، نام آن را در کتابش آورده است. جلین از جمله روستاهایی بود که در نزدیکی مرکز استان قرار داشت، ولی در شهر هضم نشد، بلکه خودش شهر شد. نام آن، با بقیه روستاها متفاوت است زیرا بیشتر روستاها پسوند آباد دارند. تاکنون درباره وجه تسمیه آن چیزی نگفته‌اند. شاید این موارد به خاطر شرایط خاص آن بوده است. به هر حال می‌بایست در این باره بیشتر تحقیق کرد.

امیدوارم مردم جلین به حسین پایین محلی کمک کنند، تا تحقیقات ایشان به سرانجام برسد. برای ایشان آرزوی توفیق و سلامتی را دارم.

محمد انصار

 

ارسال نظر

آخرین اخبار