وبلاگ «طلبه گرگانی» نوشت:

خداوند وعده داده است که تمامیت دینش را با ظهور برساند. این وعده تحقق پیدا خواهد کرد که اگر چنین نشود...

اگر امام زمانتان را نشناسید، نمی‌توانید خدا را بشناسید

خداوند وعده داده است که تمامیت دینش را با ظهور برساند. این وعده تحقق پیدا خواهد کرد که اگر چنین نشود، فلسفۀ بعثت انبیا لکه دار می شود. جدا از هدایت قرآن امر مولود آخر الزمان جایگاهی در فهم بشر دارد. اساس خواستۀ انسان میل به کمال است.

همۀ ادیان توحیدی و مکاتب بشرساخته تفاوت شگفت انگیز با حقیقت تابناک معارف اهل بیت علیه‌السلام دارد. در همۀ ادیان توحیدی وعده داده شده است. در مکاتب بشر ساخته همانند بودایی ها آنجا هم گفتند: بالاخره مولودی خواهد آمد و زندگی سعادت بخش را برای بشر رقم خواهد زد. آنها معتقد هستند که نام این مولود منصور است.

برخی معتقد هستند که منجی جنس اسطوره ای دارد. به این معنا که هر وقت گروهی رو به انحراف رفتند نجات بخشی برایشان وجود دارد که بالاخره قیام می کنند و آن غرور و عزت از دست رفته را باز خواهند گرداند. هر فصل و دوره ای یک موعود وجود دارد! اما تجربۀ تاریخی دلالت می کند آن منجی و مولودی که در ادیان توحیدی به عنوان محبوب خداوند و وعدۀ الهی هست، اینها نبودند.

همۀ ادیان توحیدی هم دنبال نجات بخشی هستند که می آید و اساس معارفشان را احیا می کند.

آنها در فضای خودشان باشند و ما هم در انتظار باشیم و معرفت امام را به عنوان مهم ترین دستاورد الهی حفظ کنیم. امام حسین علیه‌السلام فرمودند: خداوند متعال بنده هایی نیافرید مگر اینکه او بشناسد. انسان حق دارد که خداوند را بشناسد و این حق را خدا به او داده است.

در روایتی هم دلالت می کند که قبل از شناخت خدا خودتان را بشناسید. اول نفس شناسی و بعد خدا شناسی.

امام حسین علیه‌السلام می فرمایند: خداوند شما را آفرید تا او را بشناسید و بعد از آن بندگی پیدا می کنید. وقتی بندگی پیدا شد مقام بندگی به وجود می آید و مشخص می شود که بندگی غیر از معرفت بندگی ای است که غیر از تعبدیست که ما داریم. وقتی آن شناخت و بندگی حاصل شد انسان از قید عبودیت دیگران بیرون می آید. دیگران یعنی خودم و همسایه و آنچه اطراف است. دیگر هیچ چیز ارزش ستایش نخواهد داشت.

موعود آخرالزمان اولین کاری که خواهد کرد شناخت خودش به ماست. لذا وقتی به امام حسین علیه‌السلام گفتند: چگونه خدا را بشناسیم؟ فرمودند: همانند شناختن امام زمانتان. اگر امام زمانتان را نشناسید، مطلقاً نمی توانید خدا را بشناسید. وقتی امام را شناختید راه معرفت الله باز می شود. وقتی انسان راه معرفت الهی را پیدا کرد منتظر می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار