سنگ زیر بنای جامعه اسلامی عدل است . اشاره به این اهمیت است که جهموری اسلامی ایران عدالت را یکی از علتهای برافراشتن بیرق انقلاب اسلامی میداند. اما چرا هنوز در این زمینه کمیتش می لنگدو چند صباحی است که این گفتمان به فراموشی سپرده شده است؟!

آلزایمری از نوع عدالت !

سنگ زیر بنای جامعه اسلامی عدل است . اشاره به این اهمیت است که جهموری اسلامی ایران عدالت را یکی از علتهای برافراشتن بیرق انقلاب اسلامی میداند. اما چرا هنوز در این زمینه کمیتش می لنگدو چند صباحی است که این گفتمان به فراموشی سپرده شده است؟!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان 24 به نقل قابوس نامه ٰ سرآغاز سخن را با اشاره به اهمیت موضوع درفرمایش امیر سخن بگشاییم تا شاید گشایشی در سخن و عمل صورت گیرد،
<<اِنَّ النّاسَ یَستَغنونَ اِذا عُدِلَ بَینَهُم وَ تُنزِلُ السَّماءُ رِزقَها وَ تُخرِجُ الارضُ بَرَکَتَها بِاِذنِ اللّه‏ِ تَعالى ؛>>

اگر در میان مردم عدالت برقرار شود، همه بى‏ نیاز مى ‏شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى‏ فرستد و زمین برکت خویش را بیرون مى‏ ریزد.
کافى(ط-الاسلامیه) ج ۳، ص ۵۶۸، ح ۶ {شبیه این حدیث در من لا یحضر الفقیه ج۲ ، ص۵۳ ، ح۱۶۷۷}
نکته ای که امروز در ذهن بسیاری از مردم می چرخد.
با توجه به حدیث امیرمومنان    << العدل اقوی اساس. عدل سنگ زیر بنیاد اسلام است .«
سنگ زیر بنای جامعه اسلامی عدل است . اشاره به این اهمیت است که جهموری اسلامی ایران عدالت را یکی از علتهای برافراشتن بیرق انقلاب اسلامی میداند. اما چرا هنوز در این زمینه کمیتش می لنگدو چند صباحی است که این گفتمان به فراموشی سپرده شده ،البته گاهی هم به عنوان شعار مطرح میشود. با توجه به اینکه این آرمان بزرگ از اهداف اصلی نظام و قیام مردم بوده،ولی فی الحال این جریان و گفتمان مانند جسم بدون روحی در کتاب ها دیده و ورق می خورد.اگر جامعه ای به صورت هدف دار برای آرمانهایش تلاش نکند ، یا به عبارت دیگر در رسیدن به هدفش غفلت کند،به مانند دونده ای است ،که هرچه می دود به مقصد نمیرسد و انرژی خود را بدون بازدهی صرف میکند.
البته با گذر از گذشته باید گفت انقلاب اسلامی پیشرفتهای بزرگ و عظیمی در زمینه برقراری عدالت داشته که باید شکر گذار این نعمت بزرگ باشیم ،و درجهتی دیگر با نگاه به آینده هنوز ناعدالتی هایی پنهان در بافت و زندگی مردم در جریان است که اگر مسئولین با جهت دهی به سیاست های خود در این مقوله وتوجه به رهنموردهای مقام معظم رهبری در زمینه عدالت خواهی قدمی بردارند، میتوان ناعدالتی را کاهش داد.
اما چه گونه باید این معضل ریشه کن شود؟
طبق فرمایش رهبری، :مطالبه‌ی عدالت هرگز منسوخ نمیشود. از اولِ تاریخ بشر تا امروز، انسانها به دنبال عدالت بوده‌اند. هر جا قیامی از طرف مردم هست، غالباً بر ضد بی‌عدالتی است، بر ضد تبعیض است
باید اذعان داشت در این جبهه میطلبد به گونه ای مبارزه شود که به شاخص و تراز ها اشاره شود.اشاره به بی عدالتی در زمینه هایی به صورت مصداقی ممکن است دچار اشتباه شودو نتیجه عکس دهد.این جمله اشاره به بیانات رهبری در جمع دانشجویان شیراز دارد.که
چه زنم چونای هردم ز نوای شوق او دم                                          که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را
<<یک لحظه از درخواست و مطالبه‌ی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانه‌ی این فکر هم با همه‌ی وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتی هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگی‌تان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه میکنید، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من می‌بینم دیگر. من مواردی را مشاهده میکنم – نه در دانشگاه، در گروه‌های اجتماعی گوناگون – که روی یک مصداق خاصی تکیه میکنند؛ یا به‌عنوان فساد، یا به عنوان کجروی سیاسی، یا به‌عنوان خط و خطوط غلط.. بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه میکنید، هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‌ای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن – که من گفته‌ام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند – بتواند علیه شما استفاده کند.. شما زرنگی کنید، شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید. وقتی پرچم را بلند کردید، آن کسی که مجری است، آن کسی که در محیط اجراء میخواهد کار انجام دهد، همه حساب کار خودشان را میکنند. آن کسی هم که فریاد مربوط به محتوای این پرچم را بلند کرده، احساس دلگرمی میکند و کار پیش خواهد رفت. بنابراین به نظر من مشکلی در کار شما نیست؛ شما جوانهای مؤمنی هستید که انتظار هم از شما همین است. هر شعار خوبی که داده میشود، بعد از اتکا به خدای بزرگ که همه‌ی دلها و زبانها و اراده‌ها دست اوست، تکیه به شما جوانهاست، امید به شما جوانهاست؛ این را بدانید. >>
بیشتر اوقات ریشه  ناعدالتی ها را باید در گره خوردن معضل دیگری به نام فساد و رانت خوری دانست، مبارزه با فساد جز پیش شرط های برقراری عدالت در جامعه است .میتوان این دو را به مانند دوسر یک طناب دانست که هرجایی که ناعدالتی باشد، فسادی وجود دارد یا اگر نباشد،با ناعدالتی بوجود می آید. با توجه به بیان رهبری میتوان فهمیدامروز فساد یکی از بزرگترین  موانع بر سرراه توسعه عادلانه و مبارزه با فقر است به عبارت دیگر در فرمایش امام خامنه ای :
((خزانه کشوری که باید صرف ساخت پل –راه گردد به جیب چند نفر خاص میرود پول بین المال به جیب میرود و خالی میشود.پولی که باید صرف مناطق محروم –فقر زدایی اشتغالزدایی شود که اقتصاد مقاومتی ما را سامان دهد به جیب چند نفر طماع وحریص میرود .این از اهمیت موضوع فساد مالی است.)
.در سال ۱۳۸۰ رهبر انقلاب فرمان ۸ ماده ای مهمی در خصوص مبارزه همه جانبه و سازمان یافته  با مفاسد مالی و اقتصادی به قوای سه گانه صادر کردند،حال ۱۳ سال از این فرمان می گذرد،و باید گفت چرا با وجود راهبرد ها و سخنان بسیارمهم رهبری در موضوع فساد،این روند رو به رشد است و کاهش نیافته است؟ باید بیان کرد  فسادهای اقتصادی،اجتماعی امروز نتیجه بی توجهی به هشدارهای دیروز است.
در مبارزه با فساد حوزه های بسیاری وجود دارد که باید به تبیین و پیگیری آن توسط دانشجویان که قشر جلودار و پیشرو در بافت مردمی جامعه هستند صورت گیرد تا موجب تحقق عدالت و نابودی تبعیض شود.این مطالبه گری طبق گفته رهبری نیازمند تداوم و بیان مکرر هدف و آرمان است.در پایان، انتظار رهبری از دانشجویان این است که ضرورت اهمیت دو اصل در این مطالبه گری فراموش نشود:
به فرزندان دانشجوی من بگویید عدالتخواهی لب انتظار ما از دانشجویان است و در این راه دو اصل نباید فراموش گردد:
۱-جدیت در امر عدالت، بگونه ای که با همت عالی و تمام توان در این مسیر تلاش نمایند.
۲-همه تلاش ها و اقدام ها از راه درست و صحیح و متکی به اصول انجام گیرد و مصالح کلی نظام مدنظر باشد.

برای توقف فقر(فقر زدایی) که پایه اصلی بحث عدالت خواهی است،نیازمند ارایه الگویی هستیم ،البته در آن اصول کار جهادی را نباید فراموش کرد ،و از جهتی دیگر باید لحاظ گردد که فقر زدایی توسط مردم همان منطقه که از لحاظ ثروت شرایط خوبی دارند صورت گیرد.به عبارت دیگر حرکتی از خود برای خودصورت بگیرد.،البته توجه به عزت و احترام مردمی با رعایت اخلاق اسلامی باید رعایت شود.
الگوی پیشنهادی جهت فقر زدایی و محرومیت.
۱-تعریف صحیح  از فقر و محرومیت و ارایه شاخصی برای فقر از تمام جوانب
۲-شناسایی و آمارگیری دقیق فقردر جامعه و شناخت ظرفیت های بومی آن منطقه برای توسعه ابادانی و اشتغال
۳-اولویت بندی مناطق با توجه به شاخص در هر شهرستان و استان واهمیت به همبستگی گروهها و پرهیز از کارهای نمایشی و جزیره ای
۴- ایجاد قانونی به عنوان ابزاری برای تامین مالی و حمایت ارگانهای دولتی از گروههای متخصص جهادی
۵- نیازمند مدیریتی درسطح کلان می باشد، که به اجرای دقیق الگو نظارت کند و نتیجه و بازخوردهای طرح اجرا شده در منطقه را بررسی کند.
۶-قرار گیری اطلاعات در اختیار گروههای جهادی برای اقدام در امور سازندگی منطقه و فرهنگ سازی کمکهای مردمی توسط فعالین عدالت خواه با توجه به حرکت فعالین فرهنگی برای ارایه الگوهای فرهنگی در منطقه ،و بهره گیری  از کمکهای مالی و اقتصادی خیرین برای فقر زدایی

ارسال نظر

آخرین اخبار