وبلاگ"حرم.." نوشت؛

انتخاب نام مناسب برای فرزندان، جزء اولین حقوق فرزندان بر گردن والدین می باشد چرا که نام هر شخص به گونه ای هویت و ارزش فرد در آینده او قرار خواهد گرفت.

نام های عجیب و غریب نتیجه نفوذ فرهنگ غربی در بین خانواده ها

انستیاژ، تامارا، اسپاندا، راتاناز، نیلفام، نوشیکا، ریونیز،آبنوش، آرتیسا، ژوبین، شادلین، آرشا، ماتینا، ژاسمین، پارلا، آترین و ...؛ با شنیدن این واژه ها واقعا چه چیزی در ذهن شما متجسم می شود؟ آیا این کلمات را به حساب تمسخر خود نمینگرید؟

احتمالا اکثر افرادی که برای اولین بار این کلمات را می شنوند چیزی مانند وسیله فنی، برقی، منوی رستوران و یا این چنین اشیایی در ذهنشان نقش می بندد در حالی که اینها امروز نام افراد می باشد.

انتخاب نام برای فرزند جزء اولین گام هایی می باشد که والدین باید برای آن اقدام کنند اما نام به گونه ای هویت و ارزش فرد می باشد و باید نامی برای افراد انتخاب شود تا در آینده مورد تمسخر دوستان و آشنایان قرار نگیرد که همین امر موجب اذیت و آزار صاحب نام می شود.

امروزه والدین برخلاف گذشته به دنبال نام های خاصی برای فرزندان خود هستند که به هیچ وجه در جامعه رایج نیست و یا کسی آن را نشنیده است و حتی می توان گفت خود والدین هم ریشه ی این نام های خاص را نمی دانند به همین دلیل این روزها ثبت احوال پر شده است از اسامی خاص عجیب و غریبی که هیچ مفهمومی ندارد.

این در حالیست که نفوذ بیش ازبیش فرهنگ غربی دربین برخی خانواده‌ها و جوانان باعث فاصله بین خانواده‌ها با فرهنگ غنی ملی شده است که همه این مسائل نتیجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای می باشد که این گرایش به فرهنگ غربی منجر می شود تا در انتخاب نام فرزند هم از سبک غربی استفاده کنیم.

از طرفی استفاده از اسامی خوب در برنامه‌های صدا و سیما، کتب و نشریات و معرفی اسامی با ریشه‌های ملی و دینی می‌تواند در رفع این معضل کمک کند.

به هرحال در گذشته نه چندان دور والدین نام فرزندان خود را از اسامی پیامبران و اهلبیت(ع) انتخاب می کردند چرا که پیامبر(ص) مردم را به این امر دعوت کرده است که انتخاب  نام نیکو برای فرزند از حقوق فرزند بر والدین می باشد از همین رو نقل شده است: روزی فردی به امام صادق (علیه السلام) عرض نمود: فدای شما شوم؛ ما فرزندانمان را به نام شما و نام های پدران شما نامگذاری می نماییم، آیا این عمل برای ما سودی دارد؟

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: آری؛ به خدا سوگند برای شما سود دارد و سپس فرمودند: «آیا مگر دین جز دوستی می باشد؟ خداوند به رسولش فرموده است: به مردم بگو: اگر شما خداوند را دوست می دارید باید از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد، و همچنین ایشان فرموده اند: نخستین احسانی که یکی از شما به فرزند خود می کند، انتخاب نام نیک برای اوست. پس بکوشید و برای فرزند خود نام نیک انتخاب نمایید.»

با استناد به این روایات در می یابیم که باید برای فرزندان خود اسامی مناسبی انتخاب کنیم و در ادامه به برخی از دلایل چرایی این موضوع اشاره کرده ایم:

1- برای اینکه بفهمیم چگونه باید یک نام درست برای فرزندمان انتخاب کنیم باید خیلی از نکات را در نظر بگیریم؛ اول از همه اینکه اسم انتخابی باید معنای خوبی داشته باشد، بعضی اسم ها هستندکه در لغتنامه معنای خوبی دارنداما در واقعیت تصویر خوبی به ذهن متبادر نمی کنند و یا کژتابی دارند. اینگونه اسم ها موارد خوبی برای انتخاب نیستند چون والدین نمی توانند همه جا دنبال بچه راه بیفتند ومعنی واقعی اسم بچه شان را به همه اعلام کنند.

2- نکته بعدی اینکه نام انتخابی باید خوش آوا و گوشنواز باشدو بقیه برای تکرار کردنش زیاد به زحمت نیفتند. کسی که اسم نوزادش را هیژا می گذارد، حتما باید قبل از آن یک دوره آموزش زبان کُردی بگذراند تا بچه اش را درست تلفظ کند.

3-موقع انتخاب اسم به این مسئله دقت کنید که نام انتخابی در حالت عامیانه و کوتاه شده چه صورتی به خود می گیرد. گاهی اوقات یک اسم متناسب زیبا با کمی تغییر تبدیل به یک اسم نامتناسب با معنای بد می شود.

4- نکته دیگر اینکه به معنای اسم و نوع تلفظ آن در زبان های دیگر توجه کنید که اگر فردا، پس فردا کودکتان فرار مغزها شد، در کشورهای دیگر با مشکل مواجه نشود.

5- به این مسئله حتما دقیقا کنید که در طول تاریخ چه کسانی صاحب این نام بوده اند، به بهانه متفاوت بودن، اسم یک پادشاه ستمگر و عیاش را روی فرزندتان نگذارید.

6- به گونه ای برای کودکتان اسم انتخاب کنیدکه اگر راننده کامیون یا جراح مغز و اعصاب شد بدون خجالت اسمش را بنویسد و زیرش را امضا کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار