کانال "کوثر خبر" نوشت:

براستی چه وجه تفاوتی بین ازدواج ساده حضرت فاطمه زهرا(س)، ام ابیها با خانواده ها و نسل سومی های امروزی وجود دارد که با جهیزیه آنچنانی و با ایده و افکار اشرافی گری همچنان امیدوار خوش زیستی و خوشبختی هستند.

وقتی مهریه معادلات ازدواج را برهم می زند!

باشگاه وبلاگ‌نویسان اردبیل "وبلر" به نقل از کانال "کوثر خبر" نوشت:

 

ایام فاطمیه سالروز شهادت دخت نبی اکرم(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) فرصتی شد تا در خصوص حیات ساده آن حضرت و شرایط زندگی که با حضرت علی(ع) داشت، مطالبی را بیان کنیم.

مطالبی که بی شک اگر آنها را در زندگی خود عملیاتی سازیم خوشبختی واقعی را لمس خواهیم کرد؛ اما شرایط کنونی زندگی، خانواده ها و مهریه های امروزی فارغ از این مباحث هستند که لازم است در این خصوص نیز مطالبی عنوان گردد.

با توجه به حدیث نورانی امام صادق(ع)، مهریه حضرت زهرا(س) حداکثر ۵۰۰ درهم (نقره) است که به نرخ امروزی ۲۱ سکه بهار آزادی می‌شود.

اما مطلب قابل تامل این است که حضرت فاطمه زهرا(س) با ساده زیستی، تقرب به خدا و همسری همچون حضرت علی(ع) که هیچ دارایی نداشت را به دست آورد؛ درحالی که امروزه خرید جهیزیه، مهریه و شیر بها، خانه آن چنانی، ماشین و کار مناسب و ... و همه و همه دست به دست هم داده اند تا هیچ وصلت مبارکی صورت نگیرد.

براستی چه وجه تفاوتی بین ازدواج ساده حضرت فاطمه زهرا(س)، ام ابیها با خانواده ها و نسل سومی های امروزی وجود دارد که با جهزیه آنچنانی و با ایده و افکار اشرافی گری همچنان امیدوار خوش زیستی و خوشبختی هستند.

با این وجود و با این شرایطی که خانواده های امروزی در مسیر ازدواج برای جوانان تکلیف می کنند با این بیکاری و اضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی تقریباَ غیر ممکن است که در نتیجه فقر، اعتیاد، طلاق و دیگر معضلات اجتماعی به وجود آمدنی است.

توان مالی مناسب و شرابط زندگی متعادل و مطلوب مهمترین رکن ازدواج و بهتر زیستن در جامعه امروزی است ولی توقع و سنگ اندازی های بی مورد و اشرافی گری یقیناَ فارغ از توصیه های زهرای مرضیه بوده و قطعاً هیچ خوشبختی را در پی نخواهد داشت.

در کل دو نوع نگاه به ازدواج در ایران وجود داشته است که نوع نخست آن نگاهی سنتی است که شامل تمام سنت‌های درست و اشتباه موجود در جامعه پیرامون ازدواج می‌شود مانند اعتقاد به تهیه جهیزیه‌های آنچنانی توسط خانواده عروس، برگزاری مراسم جشن آنچنانی توسط خانواده داماد، خرید آپارتمان  چند مبله، ویلای شال و اتومبیل آنچنانی و ... .

نوع دوم نگاه، نگاه ایده‌آل اسلامی و انقلابی با اتکا به حیات و ساده زیستی ائمه اطهار (ع) است، این نگاه با رشد و نمو اسلام شکل گرفته است؛ نگاه به ازدواج به عنوان مرحله‌ای است برای رسیدن به کمال و سعادت و تلاش برای تربیت نسلی صالح که این نگاه اگر احیاء و فراگیر شود بخش زیادی از مشکلات موجود بر سر راه ازدواج جوانان حل خواهد شد.

جوانان امروزی می توانند با تامل بر ارکان حضرت زهرا(س) که در زیر آمده است کمال و سعادت زندگی خود را تعیین و مشخص کنند.

اول) حضرت زهرا(س) در شب پیوند آسمانی اش با امیر مؤمنان، لباس عروسی‌اش را به سائل می‌دهد و با تنها پیراهن کهنه‌ای که دارد به خانه شوهرمی‌رود.

دوم) حضرت زهرا(س) زمانی به ازدواج با امام علی(ع) پاسخ مثبت داد که علی(ع) هیچ سرمایه ای نداشت و تنها دارایی او برای ازدواج، یک زره بود که آن هم صرف تهیه ی وسایل ضروری زندگی مشترکشان شد که عبارت بود از: حصیر، لیوان، گلیم، کوزه، آسیاب دستی، مشک، پوست گوسند، پرده و...

سوم) مراسم ازدواج حضرت زهرا(س) همراه دعا و اطعام فقرا و صدقه و نیز تهلیل و تکبیر بود ، مستحب است در مراسم عروسی غذایی تهیه شود و جمعی را اطعام کنند. ولیمه ی ازدواج فاطمه(س) نیز بسیار مبارک بود، زیرا فقیران مدینه آن شب میهمان این جشن و سرور بودند. مراسم عروسی هم خالی از سرور و شادمانی نبود، پیامبر(ص) هنگام بردن عروس به خانه ی داماد، به دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار فرمان داد که همراه فاطمه(س) بروند، شادمانی کنند و تکبیر و تحمید بگویند، اما چیزی نگویند که خداوند راضی نباشد. طبق روایات، اشعاری که خوانده می شد در عین شادمانی، پر محتوا و همراه با تکبیر و ستایش الهی بود.

چهارم) سلمان، روزی به خانه ی دختر پیامبر(ص) می رود و می بیند که ایشان چادری کهنه و وصله دار به سر دارد سلمان متعجب و اندوهناک می شود و به یاد شاهزاده های ایرانی و شکوه و جلال آن ها می افتد، در حالی که یگانه دختر رسول خدا(ص) چادرش فرسوده است. گریه کنان می گوید: غم و اندوه بر ما باد، دختران پادشاهان ایران و روم بر تخت های طلا می نشینند و پارچه های زربفت و حریر بر تن می کنند و این دختر محمد(ص) است که چادری ساده با دوازده وصله به سر دارد.

پنجم) یکی دیگر از جلوه های ایثار و از خودگذشتگی که ثمره و محصول ساده زیستی است، در زندگی مشترک حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا (س) زمانی محقق می شود که آن دو بزرگوار همراه با فرزندانشان، سه روز، روزه می گیرند و در هر سه روز، هنگام غروب سائلی در خانه علی(ع) می رسد و طلب کمک می نماید. علی(ع) و زهرا (س) شکر خدا را به جا آورده، مختصر غذایی را که تهیه دیده بودند، به سائل می دهند و خودشان سه شبانه روز گرسنه می مانند؛ و در این باره خدای سبحان در سوره انسان درباره ایشان می فرماید: "به یقین ابرار [و نیکان] از جامی می نوشند که با عطرخوشی آمیخته است، از چشمه ای که بندگان خاص خدا از آن می نوشند و از هرجا بخواهند، آن را جاری می سازند. آنها به نذر خود وفا می کنند و از روزی که شر و عذابش گسترده است، می ترسند و غذا را، با این که به آن، علاقه (و نیاز) دارند، به مسکین و یتیم و اسیر می دهند."

نمونه های ساده زیستی زندگی حضرت زهرا (س) تمام شدنی نیست و اینک این وظیفه ماست که با الگوبرداری از زندگی حضرت، ساده زیستی را برای زندگیمان انتخاب کنیم، از دلبستگی های دنیوی دور شویم و با افتخار نسبت به این انتخاب آرامش و آزادگی را برای خود به ارمغان آوریم؛ این مهم مستلزم رعایت همه اقشار جامعه است تا موفقیت و خوشبختی دوطرفه برای زوجین رقم بخورد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار