اشتغال مهم‌ترین چالش جامعه مهندسی

در حالی بیکاری گریبان گیر جامعه مهندسی استان گستان شده که متخصصان معتقدند مصلحت‌اندیشی و بی‌قانونی در برخی دستگاه‌ها بیشترین ضربه را به مهندسان زده است.

بیکاری مهندسان گلستانی/ مصلحت‌اندیشی جای اخلاق مهندسی را گرفت

به گزارش گلستان24، در ایران روز پنجم اسفندماه، سالروز تولد خواجه‌نصیرالدین طوسی روز مهندس نام‌گذاری شده است. هرچند در این روز بیشتر نگاه‌ها به جامعه مهندسین عمران و معماری معطوف می‌شود اما درواقع مهندس کسی است که تلاش می‌کند یک ساختار عملیاتی و علمی از مفهومی را ایجاد کند و دریکی از رشته‌های مهندسی آموزش‌دیده باشد و یا به‌طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول باشد.

با این نگاه شاغلان بسیاری از مشاغل به‌نوعی مهندس محسوب شده و باید این روز را به آن‌ها تبریک گفت. به همین بهانه گفتگویی با برخی فعالان این حوزه داشته‌ایم.

یک دکترای سازه در گفتگو بابیان اینکه همه ما در انجام کارهای خود نوعی مهندسی انجام می‌دهیم و گاهی این مهندسی دیده نمی‌شود، گفت: اگر بخواهیم به‌طور خاص نگاهی به مشکلات و دغدغه جامعه مهندسین داشته باشیم انباشت فارغ‌التحصیلان بیکار در معماری، مکانیک، عمران و برق مهم‌ترین چالش موجود در این حوزه است.

وی افزود: در حال حاضر بحث اشتغال مهم‌ترین مشکل فراگیر این قشر است و همه را آزار می‌دهد.

این استادیار دانشگاه ادامه داد: بیکاری تنها چالش فارغ‌التحصیلان سال‌های اخیر در حوزه‌های عمران، معماری و ... نیست بلکه این موضوع گریبان گیر مهندسین قدیمی هم هست.

چالش کاهش پروژه‌های عمرانی در گلستان

وی تصریح کرد: کاهش چشمگیر پروژه‌ها و بودجه عمرانی استان و قرار گرفتن گلستان در لیست آخرین استان‌ها در تخصیص اعتبارات عمرانی کشور باعث شده جامعه مهندسان استان با معضل بیکاری مواجه شوند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ازنظر آئین‌نامه (باوجود بیش از ۲۰ آئین‌نامه مقررات ملی ساختمان) و سواد مهندسی در حوزه مهندسی ایران جزو رشته‌های توسعه‌یافته و پیشرفته است اما نبود فرصت‌های شغلی مناسب و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان عمران و معماری به چالشی بزرگ برای این جامعه تبدیل‌شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نسبت به ۲۰ سال قبل که بنده وارد این صنعت شدم و شروع کار مهندسی من بود بناها با استحکام بیشتری ساخته می‌شوند.

فدوی بیان کرد: البته این استحکام شامل بناهای ساخته‌شده در حاشیه شهرها نیست چراکه به اعتقاد من این بناها بدون نقشه، محاسبات و نظارت ساخته می‌شوند.

این استادیار دانشگاه گفت: هرچند تغییر ذائقه مردم بر کیفیت کار مهندسان تأثیر گذاشته اما می‌پذیریم بخشی از معماری‌های ناموزون شهرهای امروز حاصل پایین بودن سطح سواد مهندسان است که تحت تأثیر اشتغال، اقتصاد و سیاست قرارگرفته است.

فدوی متذکر شد: با این اوصاف و باوجوداینکه معتقدم کیفیت معماری و شهرسازی ما عالی نبوده و جای بحث، کار کردن، نقد و بررسی و اصلاح آن وجود دارد اما اعتقاددارم معماری گرگان امروز هرچند با معماری اصفهان قابل قیاس نیست اما نسبت به شهری مثل ساری از کیفیت بهتری برخوردار است.

مصلحت‌اندیشی گریبان گیر نظام‌مهندسی

در حالی این استادیار دانشگاه بیکاری را مهم‌ترین دغدغه و چالش جامعه مهندسین استان می‌داند که یک فوق‌لیسانس مهندسی معماری به مشکلات جامعه مهندسین از زاویه دیگری نگاه می‌کند و از مصلحت اندیشی هایی می‌گوید که گریبان گیر این حرفه شده و باعث غفلت از اخلاق حرفه‌ای مهندسی شده است.

محمدرضا سبطی، دبیر هیئت‌رئیسه شورای شهر گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مغفول ماندن قسمت‌های قانون و مصلحت‌اندیشی‌ها آسیب‌های جدی به حوزه مهندسی وارد کرده است.واقعیت این است که اصل ۴۴ قانون اساسی بر برون‌سپاری تأکید دارد اما متأسفانه دولتی‌ها علاقه‌ای ندارند ارائه خدمات را به سازمان‌های مردم‌نهاد و ان جی اوهای تخصصی واگذار کنند

وی گفت: وقتی قانون اجرا نشود عین بی‌قانونی است و عرف و قانون نامدون به قانون پهلو می‌زند.

رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل‌ونقل زیست شهری شورای گرگان افزود: واقعیت این است که اصل ۴۴ قانون اساسی بر برون‌سپاری تأکید دارد اما متأسفانه دولتی‌ها علاقه‌ای ندارند ارائه خدمات را به سازمان‌های مردم‌نهاد و «ان جی او»های تخصصی واگذار کنند.

وی بابیان اینکه برون‌سپاری خود نوعی مهندسی در مدیریت شهری است، ادامه داد: متأسفانه اعمال‌نظرهای نانوشته و مصلحت‌اندیشی‌های صورت گرفته مانع از انجام این امر می‌شود.

سبطی بابیان اینکه این اعمال‌نظرها در نظام‌مهندسی هم اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: پنج اسفند (روز مهندس) که به‌واسطه سالروز تولد خواجه‌نصیرالدین طوسی به این نام اطلاق شده فرصتی است که به اخلاق حرفه‌ای بیش‌ازپیش توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خواجه‌نصیرالدین طوسی کتابی در حوزه اخلاق دارد اما متأسفانه ما از اخلاق مهندسی و حرفه‌ای صحبت نمی‌کنیم.

اخلاق وظیفه گرا نداریم

وی بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر اخلاق دستوری به‌جای اخلاق وظیفه گرا در جامعه نهادینه‌شده است.

سبطی با تأکید بر اینکه کشور ما ازنظر علمی در سطح پائینی نیست اما در مهندسی محصول و ارائه خدمات باوجود قوانین محکم شاهد کیفیت مطلوب نیستیم، گفت: این افت کیفیت باوجوداین همه دم و دستگاه حاصل این موضوع است که اخلاق وظیفه گرا نداریم.

این فوق‌لیسانس مهندسی معماری متذکر شد: اگر اخلاق وظیفه گرا بر جامعه مهندسی (شامل هر طیف که از یک مدیریت، طراحی و تولید تبعیت می‌کند) حاکم شود مهندس خودش ناظر فعالیت‌های خود می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه جامعه مهندسین باید به جامعه‌ای اندیشمند و اصیل تبدیل شود، اظهار کرد: باید نسبت به فارغ‌التحصیلان پنج‌تا ۱۰ سال اخیر در حوزه مهندسی اظهار نگرانی و دغدغه کرد چراکه سطح آموزش پائین آمده و مدرک‌گرایی جایگزین عمل‌گرایی و اندیشه‌گرایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر مهندسی اخلاق وظیفه گرایی داشته باشد سعی می‌کند خودش را ازنظر علمی به‌روز نگه دارد، گفت: اگر می‌خواهیم شاهد توسعه پایدار استان باشیم باید اصول اخلاقی را مدنظر قرار داده و یک‌بار دیگر سوگندنامه ۱۶ بندی مهندسی را مرور کنیم.

سبطی تأکید کرد: باید سازمان نظام‌مهندسی را تقویت و حمایت کنیم اما به‌کارگیری پیمانکاران غیربومی آسیب‌های جدی به جامعه مهندسین بومی استان وارد کرده که با صحبت‌های مقامات عالی استان در تعارض است.

 
منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار