کانال تلگرامی "نه ده" نوشت:

اتخاذ چنین رویکردی از سوی آقای دکتر لاریجانی در طول ۳۷ سال اخیر بی سابقه می باشد. ردّ صریح شعارهای کلیدی دو نامزد برجسته جریان انقلابی ابهامات گذشته نسبت به تغییر مواضع ایشان از راست به سمت چپ و تمایل وی به جریان اصلاح طلبان را نزدیکتر می کند.

رئیس مجلس نگران چیست؟!

دکتر کیومرث یزدان پناه عضو هیات علمی دانشگاه تهران

بر اساس عرف رایج و تعریف شده از جایگاه روسای قوا، و با در نظر داشتن اصل تفکیک قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سران قوا باید اصل بی طرفی را در مواقع خاص سیاسی ، بویژه در هنگام انتخابات رعایت کنند و تنها وظیفه قانونی وشرعی آنان دعوت مردم برای مشارکت در این موضوع مهم است.

اما این روزها جامعه ایران شاهد اظهارات جانبدارانه رئیس مجلس در مساله انتخابات ریاست جمهوری و مواضع کاندیداها که بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های حامی دولت و جریانهای فعال آنان در فضای مجازی داشته ، بوده اند که بنظرم میتوان این اظهارات مستمر رئیس محترم مجلس از تریبون رسمی را از جنبه های مختلف تجزیه و تحلیل کرد:

اول اینکه اتخاذ چنین رویکردی از سوی آقای دکتر لاریجانی در طول ۳۷ سال اخیر بی سابقه می باشد.

دوم: رد صریح شعارهای کلیدی دو نامزد برجسته جریان انقلابی ابهامات گذشته نسبت به تغییر مواضع ایشان از راست به سمت چپ و تمایل وی به جریان اصلاح طلبان را به ای ایقان نزدیکتر می کند.

سوم اینکه بوی تفکر برتری طلبی و احاطه بی چون و چرای یک قوه بر قوه دیگر از این گفتمان به مشام می آید که در نوع خودش بدعت خطرناکی است که البته با شناختی که از ریاست محترم مجلس وجود دارد ، موضوع سوم صرفا یک تحلیل اجتماعی است که امید است ایشان نسبت به این نوع مواضع خود شفاف سازی نمایند .

و چهارم که مهمترین و کلیدی ترین برداشت این است، نگرانی آقای لاریجانی نسبت به تداوم ریاست مجلس در خرداد ماه جاری است که بخاطر این مساله شائبه طلبکاری جریان اصلاح طلب مجلس از ایشان را دامن می زند. و رئیس محترم مجلس برای حفظ موقعیت خود در آینده مجلس ، ناخواسته تسلیم فشارهای جریان تمامیت خواه اصلاح طللب در مجلس شده باشد.
.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار