گلستان بلاگ منتشر کرد:

کشور چین به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای بین المللی با توجه به شرایط داخلی حالا از مسیر تولید کالای صرف فاصله گرفته و به سمت سرمایه گذاری های اقتصادی روی آورده است لذا توجه به این امر می تواند برای اقتصاد ما برگ برنده باشد.

تأثیر اقتصاد چینی در اقتصاد مقاومتی

کشور چین به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای بین المللی با توجه به شرایط داخلی حالا از مسیر تولید کالای صرف فاصله گرفته و به سمت سرمایه گذاری های اقتصادی روی آورده است لذا توجه به این امر می تواند برای اقتصاد ما برگ برنده باشد.

سعیدی

کشور چین به عنوان پر جمعیت ترین کشور دنیا سالهاست که در حوزه اقتصادی فعالیت های گسترده ای را دارد که به جرأت می توان گفت صنایع چینی از حد انتظار فراتر رفته و در همه بخش ها ورود کرده اند. اقتصاد این کشور با بهره گیری از روند کار اجباری برای همه ، نیروی انسانی فراوان و اشتغال کم هزینه طی چندین سال فعالیت مجدانه حالا پذیرای تمامی برندهای بین المللی در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی است بطوری که بزرگترین شرکت های تجاری آمریکا و اروپا هم اکنون با سرمایه گذاری گسترده بخش عظیمی از کالای خود را در این کشور تولید می کنند.

 

سطع نفوذ اقتصادی این کشور 1 میلیارد و 300 میلیون نفری با حدود 183 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات صرفأ در یک ماه تقریبأ در تمامی دنیا از جمله ایران بسیار بالاست به طوری که کمتر پیش می آید شما کالایی را در دست بگیرید و نام چین به عنوان تولید کننده تمام یا بخشی از این کالا در آن نباشد. اقتصاد چین از دهه 70 میلادی روز به روز بزرگتر شد و هم اکنون به عنوان دومین اقتصاد برتر بین المللی از نظر حجم کالاو خدمات تولیدی و حتی مبادلات بازرگانی محسوب می شود و به نظر کارشناسان اگر همین روند ادامه پیدا کند چین تا سال 2025 قادر به ساخت چندین شهر بزرگ همانند نیویورک آمریکا است و به عنوان برترین اقتصاد دنیا نیز مطرح خواهد شد. اما عده ای دیگر از کارشناسان معتقد اند که شاخص  رشد اقتصاد این کشور در حال کاهش است  و دلیل هایی را برای آن اعلام کرده اند. همانطور که گفته شد این کشور در دهه 70 میلادی با افزایش جمعیت چشم گیری که در آن برهه از زمان پیدا کرد توانست از نیروی کار جوان برای رشد اقتصادی بهره مند شود اما بعد از این مدت وقتی سیاست های کنترل جمعیت پا به عرصه گذاشت طبیعتأ نیروی کار فراوان رو به بازنشستگی خواهد رفت و والدین فرزندان کمتری خواهند داشت که مسیر فعالیت های اقتصادی آنها را ادامه دهند و در اینجا می توان گفت که رشد اقتصادی در چین رو به پایان است. یادداشت امروز ما به پیوند اقتصادی این کشور با ما و استفاده از ظرفیت های این امر اختصاص دارد.

 

پیوند اقتصادی ایران و چین سودمند یا زیان آور

کشور ما نیز در حال حاضر حجم مبادلات گسترده ای را با این کشور دارد به طوری که در برخی از مواقع واردات بی رویه کالاهای چینی روند فعالیت های اقتصادی کشور را با اختلال روبرو ساخته و تعدادی از واحدهای صنفی و صنعتی را که روزی محلی برای اشتغال جوانان بودند تعطیل نموده است اما اینکه همه این مسائل به پیوند اقتصادی دو کشور بر می گردد یا نه سؤالی است که ذهن همه فعالان اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

 

زمانی یک کشور با کشوری دیگر خصوصأ چین که یکی از برترین اقتصادهای دنیا را دارد ارتباط مثبتی داشته باشد نه تنها روند اقتصادی رو به افول نمی رود بلکه در مواقعی از آن می توان بهره های کافی را برد. این بهره مندی می تواند جنبه های مختلفی را داشته باشد یکی از آن بومی سازی و مهندسی معکوس روش های موفقیت بر اساس اقتصاد مقاومتی است و دیگری استفاده از سرمایه گذاری کلان آن کشور در زیر ساخت های اقتصادی است.آنچه که در اینجا زیان بار خواهد بود واردات بی رویه کالا آن هم از مبادی قاچاق که حجم مشخصی ندارد و مالیات آن نیز پرداخت نشده است و در نهایت منجر به توزیع در بازار مصرفی می گردد و از آنجایی که قیمت برخی از این کالاها حتی پائین تر از بهای تولید آن در داخل است، دیگر بازار داخلی توان رقابت با کالای خارجی را ندارد و رو به ورشکستگی می آورد. به گفته مسئولان حوزه اقتصادی تنها 10 درصد از کالاهای قاچاق وارد شده به کشور شناسایی و مابقی راهی بازار فروش می شوند.

 

اقتصاد مقاومتی و بازار چینی

البته این تصور که همه کالاهای چینی موجود در بازار ایران کیفیت لازم را ندارند درست نیست چراکه هم اکنون برند های اقتصادی بزرگ دنیا هر یک در چین واحد تولیدی را دارند. کشور چین به دلیل آنکه دارای نهادهای اقتصادی بزرگ و کوچک گسترده ای است به خریداران محصولات خود این امکان را می دهند که کالای مورد نظر را با درجه کیفیت (خوب ، متوسط و…) انتخاب نمایند.

 

شاه بیت اقتصاد مقاومتی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری توجه ویژه به اشتغال و بهره گیری از ظرفیت های تولیدات داخلی است پس اگر می خواهیم پیوندی را با اقتصاد سایر کشورها لحاظ کنیم ابتدا باید توجه داشته باشیم که مقوله اقتصاد مقاومتی زیر تیغ گیوتین واردات بی رویه و تبدیل بازار داخلی به مصرف کالای خارجی نرود.

 

رسیدن به توسعه پایدار مد نظر این اقتصاد، یعنی زمانی که کشور به اعتلای صنعتی متکی به خود رسیده است و اگر کالایی به آن از هر کشوری همانند چین به هر دلیلی (تحریم یا قیمت پائین) وارد می شود یعنی ظرفیت تولید آن در داخل نبوده و یا بخشی از این کالا صرفأ جهت تکمیل فرایند تولید وارد شده.حال در این صورت هم باید از روش های مهندسی معکوس استفاده نمود. بازاری که کالای چینی در آن به وفور دیده می شود نمی تواند نمایانگر اقتصاد مقاومتی باشد. البته خوشبختانه در راستای توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم ، دولت یازدهم در آخرین روزهای کاری خود قراردادهایی با کشور چین و فرانسه برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز کشور به امضاء رساند که این امر یعنی توجه به جذب سرمایه های کلان خارجی برای رشد و توسعه اقتصاد داخلی  ایجاد اشتغال. پس در نتیجه کشور چین هم طی سال ها فعالیت اقتصادی گسترده ، سرمایه های کلانی را دارد که باید تا فرصت داریم از ظرفیت های موجود آن بهره کافی را برده و به جای واردات کالا از این کشور به سمت جذب سرمایه گذاری برویم.

 

با بی کیفیتی کالای چینی چه کنیم؟

البته این تصور که همه کالاهای چینی موجود در بازار ایران کیفیت لازم را ندارند درست نیست چراکه هم اکنون برند های اقتصادی بزرگ دنیا هر یک در چین واحد تولیدی را دارند. کشور چین به دلیل آنکه دارای نهادهای اقتصادی بزرگ و کوچک گسترده ای است به خریداران محصولات خود این امکان را می دهند که کالای مورد نظر را با درجه کیفیت (خوب ، متوسط و…) انتخاب نمایند که متأسفانه برخی از افراد سود جو کالای کم کیفیت را به دلیل ارزان تر بودن و سودآوری بالا سفارش و به کشور وارد می نمایند. لذا اقدامات کنترلی باید مورد توجه نهادهای ذیربط قرار بگیرد بدین منظور که ابتدا از کیفیت کالا اطمینان حاصل شود و اگر امتیازهای لازم را آورد به کشور وارد گردد در غیر این صورت از عرضه آن در بازار جلوگیری شود. در آخر باید گفت که استفاده از قابلیت های اقتصادی سایر کشورها برای توسعه و رسیدن به اقتصاد مقاومتی می تواند کار گشا باشد.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار