در دو پرونده «جاسوسی برای ایران و حماس» و «فرار از زندان»

رئیس جمهور برکنار شده مصر و تعدادی از سران اخوان‌المسلمین مصر در دو پرونده جاسوسی و فرار از زندان، در دادگاه جنائی قاهره به ترتیب به حبس ابد و اعدام محکوم شدند.

حکم اعدام «محمد مرسی» قطعی شد

به گزارش گلستان 24،  دادگاه جنائی قاهره امروز سه‌شنبه «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر و رهبران اخوان را در دو پرونده جاسوسی برای طرف های خارجی از جمله جنبش حماس و ایران، و پرونده «فرار از زندان» به ترتیب به حبس ابد و اعدام محکوم کرد.

 اعدام «محمد مرسی

بر اساس حکم پرونده اول، قاضی «شعبان الشامی» بعد از موافقت مفتی مصر با حکم اولیه، خیرت الشاطر و محمد البلتاجی و حجازی سه تن از رهبران اخوان المسلمین را به اعدام محکوم کرد.

دیگر متهمان این پرونده از جمله محمد مرسی و رهبر اخوان المسلمین به حبس ابد (بیش از 25 سال) محکوم شدند؛ این دومین حکم حبس مرسی است. وی در پرونده حوادث کاخ اتحادیه نیز به 20 سال زندان محکوم شده است.

اتهامات وارد شده به رهبران اخوان المسلمین مربوط به حوادث سال 2005 است و دادگاه مدعی است که متهمان اسناد ملی و امنیتی مصر را برای طرف های خارجی فاش کرده اند.

این دادگاه همچنین تعدادی از متهمان را که به صورت غیر حضوری محاکمه می شوند به اعدام و حبس ابد محکوم کرد که بر اساس قانون قضائی مصر این حکم اولیه خواهد بود و در صورت حضور متهمان آنها بار دیگر محاکمه خواهند شد.

اعدام برای محمد مرسی در پرونده دوم

از سوی دیگر دادگاه جنائی قاهره در پرونده دوم، فرار از زندان «وادی النطرون» و «الزعبل» در جریان اعتراضات 25 ژانویه سال 2011، مرسی و رهبران اخوان المسلمین را به اعدام محکوم کرد.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد که مفتی مصر ضمن تأیید حکم اولیه، از دادگاه خواسته بود حد محاربه را علیه متهمان این پرونده اجرا کند.

محمد مرسی و رهبران اخوان تا 60 روز فرصت اعتراض خواهند داشت. همچنین این فرصت برای بازبینی حکم وجود خواهد داشت و در صورت اعتراض به این احکام و موافقت دادگاه تجدید نظر با اعتراض ها، اتهامات متهمان بار دیگر در دادگاه تجدید نظر بازبینی خواهد شد، در غیر این صورت و با تأیید دادگاه تجدید نظر این احکام نهائی خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار