گزارش رسانه دولتی انگلیس؛

مقامات کرد و عرب در عراق با صراحت بیان کرده اند که در این زمان حساس، کمک های آمریکا برای مبارزه با داعش با نوسان همراه بوده و حتی برخی از برنامه های آمریکا به ضرر ما تمام شده است.

ژنرال سلیمانی، فتوای آیت‌الله سیستانی و نفوذ ایران در عراق

به گزارش گلستان 24، با شروع اقدامات تروریستی گروهک داعش در عراق با حمایت مالی و رسانه ای جبهه غربی-عربی، بیشتر توجه ها به سمت ایران بود که عکس العمل این کشور در خصوص حملات تروریستی سازماندهی شده به همسایه شیعه خود چه خواهد بود.

حمایت جمهوری اسلامی از مردم مظلوم عراق و حضور مستشاری ایران در عراق برای سازماندهی نیروهای مردمی و ارتش این کشور علاوه بر جلب توجه رسانه های حامی تروریست هاف سیاه نمایی و تحلیل های جهت دار را در این خصوص به همراه داشته است.

در همین زمینه وب سایت شبکه خبری "بی بی سی" (BBC) در گزارشی با عنوان "بازی سیاسی و برنامه ایران در عراق چیست؟" به تحولات اخیر و افزایش نفوذ روزافزون ایران در عراق پرداخته است.

وب سایت انگلیسی بی بی سی، در بخش هایی از این نوشتار با سیاه نمایی در باره رابطه ایران و آیت الله سیستانی می نویسد: «در شهر نجف عراق، در سالگرد فوت آیت الله خمینی، پوسترهای زیادی از وی بر روی دیوارهای شهر دیده می شد و در مراسم ختم شبه نظامیان شیعه نیز تصاویر زیادی از رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای دیده می شود که مردم بر روی دست ها خود حمل می کنند.»

 

 

بی بی سی تاکید می کند که «حال و هوای امروز عراق کاملا بیانگر نفوذ روزافزون ایران در عراق است» و می افزاید: «از روزی که ایران برای مبارزه با گروه داعش، اعلام آمادگی کرد، روز به روز بر نفوذ ایران در این کشور اضافه شد.»

این پایگاه خبری با اشاره به وقایع مهم این سال ها در عراق می افزاید: «تسخیر دومین شهر مهم عراق یعنی موصل توسط داعش در سال گذشته، شوک بزرگی برای رهبران ایران و بسیاری از عراقی ها بود. اتحاد بین ایران و عراق و حاکمیت شیعه در این کشور، رفته رفته می تواند به طور کل جایگزین رژیم تندروی سنی در عراق شود. مخصوصا زمانی که عراق برای ایران یک متحد شیعه است و مقدس ترین شهرهای شیعیان نیز در این کشور قرار دارد.»

بی بی سی در ادامه می نویسد: «خبرها از ایران حکایت از این دارد که فرمانده سپاه قدس ایران "قاسم سلیمانی" در چند روز اخیر به بغداد آمده تا برای دفاع از پایتخت عراق، وارد عمل شود.

او با مذاکرات و اقداماتی که انجام داده و می دهد در تلاش است تا رهبران شیعه و روحانیون شیعه عراق را برای کنار گذاشتن اختلافات متقاعد کند تا برای از بین بردن داعش متحد شوند.

قاسم سلیمانی امیدوار است با حمایت های ایران، بتواند عراق را یکپارچه کند تا داعش را در عراق با شکست مواجه کند.»

بی بی سی در ادامه اضافه کرده است: «قاسم سلیمانی حتی از فتوای عالی ترین مقام مذهبی در عراق آیت الله سیستانی برای اتحاد در این زمینه کمک گرفته است. در این فتوا آمده است که مردم برای مبارزه با داعش در جنگ شرکت کنند و این فتوا باعث شد تا در عراق دهها هزار نفر از مردم به طور داوطلبانه به مقابله با داعش بروند. ژنرال ایرانی نیز این اطمینان را داده است تا به این شبه نظامیان کمک برساند.»

 

 

وب سایت بنگاه خبرپراکنی انگلیس با تاکید نقش موثر ایران در نبرد با داعش می نویسد: «ایران حتی علاوه بر کمک به ارتش عراق، به جنگجویان کرد نیز کمک نظامی کرده است؛ این در حالی است که مقامات کرد و عرب در عراق با صراحت بیان کرده اند که در این زمان حساس، کمک های آمریکا برای مبارزه با داعش با نوسان همراه بوده و حتی برخی از برنامه های آمریکا به ضرر ما تمام شده است.

ایران همچنین مقامات دولتی عراق را تشویق کرده تا تجهیزات نظامی و سخت افزارها را نیز در اختیار شبه نظامیان قرار دهند. بعد از این درخواست بود که سریعا تانک های ارتش عراق توسط شبه نظامیان شیعه هدایت شد و حتی روی آنها پرچم های سبزی به همراه عکس آیت الله خمینی دیده می شود.

در این بین آمریکا و متحدانش نیز با تشکیل ائتلافی به دنبال انجام حملات هوایی علیه داعش بوده اند و ایران شامل ائتلاف آنها نشد و این امتیاز دیگری به ایران برای مانور علیه داعش است، حتی گفته شد که در مواقعی هواپیماهای ایران به داعش نیز حمله کرده اند.»

بی بی سی مدعی می شود که «ایران با حمایت از روحانیون شیعه در عراق به دنبال تاسیس جبهه ای از شبه نظامیان نزدیک به خود در عراق است تا نفوذ خود را در این کشور افزایش دهد» و اضافه می کند: «در طول یک سال گذشته، دهها گروه شبه نظامی طرفدار ایران در عراق تشکیل شده اند و به مبارزه با داعش پرداخته اند و همچنان گروه های دیگر نیز در حال تشکیل هستند.»

 

 

 

بر اساس این گزارش، "هادی عامری" یکی از فرمانده هان عراقی می گوید «سه عامل باعث نجات و اتحاد عراق شده است، فتوای آیت الله سیستانی، پاسخ مردم به فتوای مرجعیت و شتاب ایران برای کمک به عراق.

اکنون گفته می شود شیعیان در بازپس گیری الرمادی تا حد زیادی موفق بوده اند. آمریکایی ها نیز که تاکنون به موثر نبودن حملات ارتش عراق برای شکست داعش اذعان داشتند، اکنون پذیرفته اند که نقش شبه نظامیان و گروه های مردمی عراق بسیار بیشتر و پیش روی های آنها موفقیت آمیز بوده است.

در جنوب عراق نیز شبه نظامیان عراق کمک کرده اند تا نفوذ ایران در شهرهای مذهبی کربلا و نجف افزایش یابد.»

بی بی سی در ادامه با ادعای اینکه "برخلاف آیت الله های ایران، مرجع عالی عراق، آیت الله سیستانی بر نقش روحانیون در سیاست باوری ندارد" در راستای سیاست انگلیسی حکومت سلطنتی می افزاید: «اما برخی ازسازمان های خیریه که توسط ایران سازماندهی شده و با گروه های شبه نظامی مردمی عراق در ارتباط هستند با حمایت علنی از نظرات آیت الله خامنه ای و کمک به این گروه ها، حاکمیت آیت الله سیستانی (بر گروه های مذهبی) را به چالش کشیده اند.»

این پایگاه خبری در پایان می نویسد: «نشانه ها حاکی از این است که ایران بیش از پیش در حال ورود به جبهه نبرد با داعش است. ایران اکنون به شبه نظامیان در عراق کمک می رساند، در حالی که تحت تحریم های بین المللی قرار دارد. فرماندهان ایرانی نیز تاکید کرده اند که اگر آنها در جنگ عراق و سوریه دخالت نکنند، این جنگ وارد ایران خواهد شد.»

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار