ییس اتاق فکر گلستان از طرح گردشگری جزیره آشوراده تا چالش های فرهنگی و اجتماعی همچون خودکشی، اعتیاد، بیکاری، تعدد اقوام، حضور اتباع بیگانه، افزایش آمار طلاق و بحث های غیر اخلاقی را بخشی از دغدغه های اعضای اتاق فکر این استان بیان کرد.

دغدغه ها در اتاق فکر گلستان/ از آشوراده تا چالش های فرهنگی و اجتماعی

به گزارش گلستان 24، همچنین بروز برخی جرائم خشن، ماهواره، تعداد بالای افراد زیرپوشش نهادهای اجتماعی همچون بهزیستی و کمیته امداد، کشاورزی بودن استان درحالی که خشکسالی بحث زراعت را به چالش جدی کشیده است نیز از دیگر دغدغه های اعضای اتاق فکر گلستان و یافتن راهکاری برای آن است.

رییس اتاق فکر گلستان با اشاره به بحث آشوراده و اجرایی شدن طرح گردشگری آن و تاثیرگذاری مثبت طرح در بحث اشتغال و رونق اقتصادی استان گلستان گفت: براساس مطالعات انجام شده و نقطه نظرات کارشناسان، اجرای طرح های گردشگری در ضلع شرقی جزیره آشوراده مشکل زیست محیطی نخواهد داشت.

جلال کریمی، اظهار داشت: ضلع شرقی آشوراده بدلیل وسعت زمین و فراهم بودن برخی زیر ساخت ها از جمله راه آهن، فرودگاه و تصویب منطقه آزاد تجاری، قابلیت اجرای طرح های گردشگری را دارد. 

به گزارش ایرنا آشوراده در حوزه شهرستان ترکمن استان گلستان و به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر در سده های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده است.

آشوراده در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه بحث پناهگاه حیات وحش است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان می باشد ،ضمن اینکه حدود 40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می آید.

این جزیره تا سال ها پیش حدود یک هزار نفر سکنه داشت که به دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند ،اما در سال 1372 به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و جاری شدن سیل مردم جزیره را ترک کردند و اکنون تنها کارمندان شیلات در آن سکونت دارند.

پوشش گیاهی این جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در آن زندگی می کنند.

طرح گردشگری آشوراده نیز که در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان گلستان تاثیرگذار است، در قالب تفاهمنامه ای بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضاء و اجرای آن در سفر آذرماه 93 ریاست جمهوری به گلستان اعلام شد.

براساس تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار است 10 درصد این جزیره به منطقه گردشگری و توریستی تبدیل شود.

رییس اتاق فکر گلستان با بیان اینکه ضلع جنوبی آشوراده نیز برای اجرای طرح های گردشگری، مشکل زیست محیطی ندارد، اما وسعت آن کم است، گفت: در دیگر اضلاح جزیره باید مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و تنها می توان در این قسمت ها طبیعت گردی کرد.

کریمی با بیان اینکه برای بررسی مسائل آشوراده تاکنون چهار جلسه تخصصی با کارشناسان مسائل زیست محیطی برگزار شده است، گفت: با تصویب طرح گردشگری آشوراده در جریان سفر سال گذشته (آذر 93) هیات دولت به گلستان، برخی نگرانی ها بین کارشناسان محیط زیست و فعالان اقتصادی، اجتماعی ایجاد شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در این بین اتاق فکر گلستان به عنوان نهادی علمی و فارغ از سایر دیدگاه ها تلاش کرد با اخذ نقطه نظرات کارشناسان و اهل فن در رابطه با جزیره آشوراده جمع بندی علمی لازم را حاصل نماید.

کریمی در ادامه سخنانش با یادآوری معضلاتی همچون خودکشی و طلاق در گلستان گفت: اتاق فکر استان این معضلات را در دست بررسی و تحقیق دارد.

در این زمینه باید گفت که معضلات و کمبودها در حوزه های مختلف ازجمله حوزه اجتماعی در هر شهر و استانی متاثر از عوامل و شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که شدت و ضعف آن، آسیب هایی را به جامعه، خانواده ها و نسل آینده ساز کشور وارد خواهد کرد.

کریمی با بیان اینکه اتاق فکر گلستان می تواند با ارایه راهکارهای علمی و تخصصی درحوزه های مختلف اثر بخش باشد، گفت: این نهاد از حدود یک سال قبل در محل دانشگاه گلستان و زیر نظر مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد.

وی با یادآوری اینکه مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرده و در استان های مختلف نمایندگی دارد، تصریح کرد: اتاق فکر گلستان به عنوان مجموعه علمی نوپا که تاکنون با استقبال کمرنگ مسوولان نهادهای اجرایی استان مواجه شده است، متعلق به شخص یا گروه سیاسی خاصی نیست و در آن به روی تمامی افراد نخبه و فرهیخته با هر سلیقه فکری و سیاسی باز است.

به گفته وی اگرچه هنوز درک صحیحی از اتاق فکر و کارکردهایی که می تواند داشته باشد وجود ندارد اما در عین حال تلاش نخبگان عضو این تشکل به سوی اثربخشی بیشتر است چرا که راهکار و حل مسایل از تخصص بیرون می آید.

استاد دانشگاه گلستان همچنین افزود که خودشیفتگی های سیاسی در اتاق فکر جایگاهی ندارد چراکه محلی برای صداهای خاموش افراد نخبه و فرهیخته است تا راهبردها را احصا و پیشنهادهای کاربردی ارایه دهد.

وی بابیان اینکه کار اتاق فکر گلستان، جمع آوری نظرات و راهکارهای کارشناسانه و در عین حال کاربردی در حوزه های مختلف و ارایه آن به مقامات استانی و کشوری است، افزود: این مجموعه بازوی کمکی خوبی برای تمام دستگاه های اجرایی است و می طلبد مدیران استان بیشتر از ظرفیت های آن استفاده نمایند. 

کریمی بااشاره به خط مشی دولت تدبیر و امید برای استفاده از خرد جمعی درحل مشکلات و مسائل کشور، خاطرنشان کرد: نخبگان، فرهیختگان، صاحب نظران و همه افراد علاقمند به توسعه گلستان در حوزه های مختلف باید وارد صحنه شوند. 

رییس اتاق فکر گلستان همچنین بااشاره به نوپا بودن این مجموعه و برخی مشکلات آن، از برنامه ریزی برای شناسایی نخبگان سراسر استان جهت ارتباط با آنان به طُرُق مختلف از جمله شرکت در جلسات شورای اسلامی شهرها خبر داد و تصریح کرد: اتاق فکر گلستان علاوه بر انعکاس نقطه نظرات کارشناسی درحوزه گردشگری آشوراده، دو پیشنهاد مهم دیگر که مرحله تکمیل پایان نامه (پرپوزال) آن درحال انجام است، به نهاد ریاست جمهوری ارایه خواهد داد.

به گفته وی، بررسی مسائل و مشکلات آموزش عالی گلستان از دیگر دستور کارهای اتاق فکر این استان است.

به گزارش ایرنا مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری به منظور انجام مطالعات و پژوهش های علمی - کاربردی و ارایه طرح ها و پیشنهادهای جامع و راهبردی ملی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و روابط بین الملل، با رعایت سیاست های کلی نظام راه اندازی شده است.

انجام تحقیقات علمی - کاربردی در زمینه راهبرد ملی جمهوری اسلامی ایران، طراحی طرح های کلان مربوط به تحقق راهبرد ملی از طریق تدوین الگوها و اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت و پیشنهاد آن به رییس جمهور و با تایید ایشان، ارسال جهت مراجع تصمیم گیری ذیربط، مطالعات مستمر در عملکرد نهادهای اجرایی درچارچوب تحقق راهبرد ملی و ارایه پیشنهادهای راهبردی لازم از جمله وظایف این مرکز است./ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار