وزیر خارجه آمریکا در جمله ابتدایی خود به رایزنی‌های شب گذشته تیم آمریکایی با باراک اوباما اشاره کرد و گفت: «‌همانطور که بارها گفتم و شب گذشته نیز درباره آن با رئیس جمهور اوباما بحث کردم، قرار نیست که ما تا ابد در میز مذاکره بنشینیم»

نظر قطعی رهبر معظم انقلاب درباره چالشهای فعلی مذاکرات/ توافق بد امضا نخواهد شد

به گزارش خبرنگار سیاسی گلستان24، مذاکرات نفس گیر وین حالا به تعیین سومین موعد ضرب الاجل رسیده است. شرایط بسیار پیچیده است و آمریکاییها حتی بر چهارچوب توافقات قبلی نیز متعهد نمانده اند.

با این که روز گذشته لاوروف، مذاکره کنند ارشد روسیه اعلام کرده بود، مشکلی در نوشتن پیش نویس توافق باقی نمانده است و همه چیز حل شده است و از طرفی دیگر خبرگزاری غربی خبر از از به تفاهم رسیدن درباره 75درصد بندهای توافق را داده بود اما به ناگاه اظهار نظر تازه اوباما و کری «دبه» ای جدید در مذاکرات تلقی شد

منابع غربی طی دو روز گذشته تلاش فراوانی کرده اند تا با بزرگنمایی ضرب الاجل کنگره ایران را در تنگنای زمانی قرار بدهند، اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که هدف اصلی از این تلاش ها زیر فشار قرار دادن ایران به منظور پذیرش یک توافق بد بوده است

آنچه منابع غیر رسمی می گویند خبر از تحمیل یک توافق بد توسط آمریکا به ایران است.

با اینکه تدابیر تیم مذاکره کننده در برخی خط قرمزها مبتنی بر مقاومت بوده اما گفته می شود متن فعلی محدودیت های غیر قابل قبولی را بر برنامه تحقیق و توسعه ایران تحمیل می کند. رهبر انقلاب در این باره پیشتر در دیدار مسئولان نظام گفته بودند: در همین مدّتِ محدودیّت هم که ما قبول میکنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز باید ادامه پیدا کند، که این هم از جمله‌ی خطوط قرمزی است که مسئولین محترم روی آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با اینها است. در طول این سالهای محدودیّت هم، بایست تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها حرف دیگری میزنند؛ آنها میگویند شما ده سال دوازده سال یا بیشتر هیچ کاری نکنید، بعد از آن شروع کنید به تولید، شروع کنید به ساخت! که این حرف زور مضاعفی است، حرف غلط مضاعفی است

thumb2_95528

در متن مذکور هنوز آژانس به عنوان داور نهایی تعیین شده است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی در جمع کارگزاران نظام با اشاره به منوط شدن رفع تحریم ها به تایید آژانس گفتند: ما با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست [چون] بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده. به‌علاوه، اینکه بگویند «آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعّالیّت هسته‌ای در کشور نیست» این یک حرف غیر معقولی است. خب، چه‌جور میشود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنی چه‌]؟ مگر تک تک خانه‌ها و وجب به وجب سرزمین کشور را اینها بگردند! چه‌جوری میشود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسئله، نه منطقی است، نه عادلانه است.

گویا یکی از موارد اختلافی در توافق احتمالی نهایی موضوع تناظریک به یک و مورد قبول میان تعهدات ایران و 1+5 در زمینه رفع تحریم هاست. مقام معظم رهبری درباره لغو تحریم ها نیز اعلام کردند: تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیّت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره‌ی آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فوراً در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود؛ بقیّه‌ی تحریمها هم در فاصله‌های معقول [لغو بشود]. البتّه آمریکایی‌ها در زمینه‌ی تحریمها یک فرمول پیچیده‌ی چند لایه‌ی عجیب و غریبی را مطرح میکنند که اصلاً اعماق آن معلوم نیست؛ از انتهای آن چه در می‌آید هیچ معلوم نیست. عرض کردم بنده بیانم بیان صریح است، تعبیرات دیپلماسی را بنده خیلی بلد نیستم؛ آنچه ما میگوییم صریح و همین [است‌] که گفتیم؛ این مورد نظر ما است.

با همه این چالشها تیم مذاکره کننده مقاومت جدی ای درباره این موضوعات داشته و به همین دلیل متن نهایی نشده است.

به همین دلیل آمریکا با فشار روانی قصد دارد مذاکرات را به نفع خود تمام کند.

وزیر خارجه آمریکا در جمله ابتدایی خود به رایزنی‌های شب گذشته تیم آمریکایی با باراک اوباما اشاره کرد و گفت: «‌همانطور که بارها گفتم و شب گذشته نیز درباره آن با رئیس جمهور اوباما بحث کردم، قرار نیست که ما تا ابد در میز مذاکره بنشینیم»

جان کری سپس جمله ای را بر زبان آورد که بوی تمدید دوباره مذاکرات را می داد. او گفت: «‌من تأکید می کنم با توجه به اینکه کاری که در اینجا در حال انجام است بسیار فنی است و خطرات آن بسیار بسیار بالا است، ما شتابزده نیستیم و نباید عجله کنیم و بهتر است در هیچ جنبه ای از این موضوع عجله نکنیم»

وی در تشریح سخنان خود گفت: «‌اگر در نهایت بتوانیم به توافق برسیم، باید توافقی باشد که برای همه زمان ها خوب باشد و توافقی نباشد که برای روزها، هفته ها و ماه ها خوب باشد بلکه برای چندین دهه خوب باشد. این هدفی است که ما آن را دنبال می کنیم»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات و با ذکر این نکته که متاسفانه شاهد تغییر مواضع، زیاده خواهی و هم شاهد این هستیم که چندین کشور که در گروه ۱+۵ هستند هر یک مواضع متفاوتی دارند و اینها وضعیت را دشوار کرده، خاطرنشان کرد:‌ «تمام تلاش خود را می‌کنیم و آن گونه که مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها گفته‌اند ما دنبال یک توافق با عزت و دنبال مذاکره هستیم، برای مذاکره و برای رسیدن به توافق وارد این میدان شدیم.»

وی در خصوص حصول توافق یا عدم توافق گفت: «الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که طرف‌های مقابل ما باید تصمیم بگیرند که به دنبال توافق هستند یا دنبال فشار. بارها گفته‌ایم توافق و فشار قابل جمع نیست و باید یکی از این دو را انتخاب کنند.»

 سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار