نامزدهای بی رقیب جمهوری خواه

تمام نامزدهای ذکر شده که در صدر لیست جمهوری خواهان مشغول مبارزه درون حزبی با یکدیگر هستند، یک حرف و کلید واژه واحد و مشترک دارند و آن سرزنش عملکرد باراک اوباما ست.

جایگزین های احتمالی "اوباما" را بشناسید

به گزارش گلستان 24، انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکا پنجاه و هشتمین انتخابات چهارساله ریاست جمهوری ایالات متحده است و برای سه شنبه ۸ نوامبر ۲۰۱۶ برنامه ریزی شده است. انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده امریکا هرچهار سال یک بار، در اولین دوشنبه ماه نوامبر بر‌گزار می‌شود و الکتورهای ریاست جمهوری، رییس جمهور ایالات متحده و معاون وی را انتخاب خواهند کرد. این در حالی است که"باراک اوباما" رییس جمهور چهل و چهارم ایالات متحده، به دلیل محدودیت دوره‌ها بر اساس متمم بیست و دوم قانون اساسی ایالات متحده برای انتخاب شدن برای سومین بار واجد شرایط نیست و به ناچار باید صندلی ریاست بر کاخ سفید را واگذار نماید.

هرچند هنوز تا انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا بیش از یک سال باقی است و هنوز کسی به طور رسمی نامزدی خود را اعلام نکرده است، اما تحرکات انتخاباتی برخی از نامزدهای بالقوه، آغاز شده و چند تن از رقبای جمهوری خواه با گروه‌های محافظه کار به رایزنی مشغول شده‌اند.

حال اگر بخواهیم در مورد جانشین احتمالی اوباما از میان هم حزبی هایش نام برده باشیم باید اشاره کنیم که در طرف دموکرات ها، "هیلاری کلینتون" کاندیدای اصلی خواهد بود (به احتمال بسیار زیاد)، نام های بعدی، "جو بایدن" معاون اوباما و سناتور "الیزابت وارن"، سناتور لیبرال ایالت ماساچوست است که بعضی ها می گویند آینده حزب دموکرات از آن اوست. 

اما در طرف مقابل جمهوری خواهان کاندیداهای احتمالی زیادی خواهند داشت. چهار نفر از آن ها با ایالت تگزاس مرتبط هستند. "ریک پری" فرماندار فعلی تگزاس، "جب بوش" فرماندار پیشین فلوریدا که برادر و پدرش رئیس جمهور بودند و مورد حمایت هیات حاکمه حزب جمهوری خواه است، "تد کروز" سناتور این ایالت و "رند پال" سناتور ایالت کنتاکی که به خاطر این که همسرش اهل کنتاکی است در آن جا ساکن شده است، اما بزرگ شده تگزاس است و پدرش "ران پال" کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲، سال ها نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان بود. رند پال مورد حمایت لیبرترین ها و تی پارتی است و یکی از جنجالی ترین کاندیداها هم خواهد بود. 

سایر کاندیداهای احتمالی، "کریس کریستی"، فرماندار ایالت نیوجرسی (که ایالتی لیبرال است)، "ریک سنتوروم" سناتور سابق و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲، "مایک هاکبی" فرماندار پیشین آرکانزاس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ که دیدگاه های مذهبی دارد و میان مذهبی های جمهوری خواه، پر طرفدار است و به همین دلیل احتمالا می تواند در شروع رقابت های مقدماتی که با ایالت آیوا خواهد بود پیروز شود (او در ۲۰۰۸ هم در آیوا پیروز شد)، "مارکو روبیو" سناتور ایالات فلوریدا که کوبایی تبار است و بین لاتین تبارها محبوب است و"پل رایان" رئیس کمیته بودجه مجلس نمایندگان، نماینده ویسکانسین در مجلس نمایندگان و معاون پیشنهادی"میت رامنی" برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ است. بدون در نظر داشتن رامنی که چند هفته پیش به صورت موقت نمایان و شایعاتی پیرامون احتمال حضورش شنیده شد -که البته بعدا خود این شایعات را تکذیب کرد - جمهوری خواهان دیگری هم حضور دارند که به قدرت و مطرحی نام های ذکر شده نیستند. مدعیان احتمالی دیگری مانند سارا پیلین فرماندار پیشین آلاسکا و همچنین سناتور ریک سنتوروم، سناتور مارکو روبیو و سناتور رند پال نیز حضور دارند که فعالیت‌هایی را در این باره آغاز کرده‌اند. 

حال با توجه به بیان موارد ذکر شده، سعی داریم با ورود به مبحث انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، به معرفی نامزدهای دو حزب و البته بیشتر جمهوری خواهانی که داعیه پیروزی آتی را دارند پرداخته و مواضع آن ها را در انتقاد نسبت به طرح ها و برنامه های دولت در مناظرات درون حزبی بررسی و تبیین نماییم.

نامزدهای بی رقیب جمهوری خواه

پیروزی در کنگره و سنا راه را برای نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری۲۰۱۶ هموار و آسان کرد. شاید الان کمتر تحلیل‌گر سیاسی در ایالات متحده تصویری از دو سال آینده نداشته باشد. تصویری از برنامه های آتی جمهوری خواهان برای کاخ سفید و تنها بحث بر سر فرد مورد نظر برای ریاست دولت ۲۰۱۶ باقی می ماند. نامزدهای جمهوری خواه از تدکروز گرفته تا کریس کریستی فرماندار نیوجرسی، جب بوشفرماندار اسبق فلوریدا و یا حتی رندپال سناتور کنتاکی همگی برنامه های واحد و هم شکلی دارند و تنها درصد جنگ طلبی شان با هم متفاوت است. تمام نامزدهای ذکر شده که در صدر لیست جمهوری خواهان مشغول مبارزه درون حزبی با یکدیگر هستند، یک حرف و کلید واژه واحد و مشترک دارند و آن سرزنش عملکرد باراک اوباما ست. امری که بعد از پیروزی اخیر در مجلسین ایالات متحده می تواند استوارتر، قاطع تر وبدون شک با در اختیار گرفتن اکثریت سنا و کنگره با ضمانت اجرای بالا پیگیری از سوی جمهوری خواهان پیگیری شود. 

در این رابطه سناتورتد کروز نماینده جمهوری خواه تگزاس پس از کنترل جمهوری خواهان بر مجلس سنای این کشور اعلام کرد که دوره بی قانونی اوباما به سر آماده است. وی در جریان یک سخنرانی در شهر استین گفت: "مردم امریکا به پا برخاسته اند و در سطح ملی به جمهوری خواهان فرصت دیگری داده اند. 
زمانی که اکثریت در اختیار ما باشد لازم است که جمهوری خواهان رهبری را بر عهده گیرند تا با یک برنامه خوشبینانه مسیر حرکت این کشور را تغییر داده و شغل، رشد اقتصادی و فرصت را در اختیارش قرار دهیم."

 

 


پیش تر نیز کروز با انتشار مقاله ای روزنامه ای، چنین نوشته بود: "جمهوری خواهان باید کنترل کامل کنگره بعد از انتخابات میان دوره ای که چند هفته ی آینده برگزار می شود را به عهده گیرند. وی هم چنین در ادامه افزوده بود: اعضای این حزب باید تمرکز خود را بر بهبود شرایط اقتصادی و اولویت دادن به پروژه های اقتصادی قرار دهد.» 

وی از اعضای کنگره درخواست کرده بود تا از تبدیل کردن کنگره به محلی برای لابی خودداری کنند و لابی کردن را فرهنگی فاسد نامید. تد کروز در ادامه نوشتار خود چنین اذعان داشته که ما جمهوری خواهان باید شجاعانه و جسورانه کنگره را رهبری کنیم، نه این که بازیچه دست مقامات واشنگتن باشیم. او هم چنین نوشت: "ما باید دستور العمل هایی را که بیان گر نیازهای واقعی و اولویت های مردم آمریکا است، تصویب کنیم و از حقوق مطرح شده در قانون اساسی حمایت کرده و از موانع اقتصادی و مالی بگذریم. "هم چنین این نماینده جمهوری خواه در پایان نوشت: "چنانچه دموکرات ها با وتو های مکرر مانع تصویب چنین طرح هایی شدند، ما باید این کار آن ها را برای سایرین شفاف سازی کنیم و در انتخابات بعدی از آن استفاده کنیم."(۱) 

کروز که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به شمار می رود لیستی از اهداف مورد نظرش را برای کنگره بعدی نیز ارائه داد. وی اصلاحات مالیاتی و قانونی، پایان مصونیت مهاجران غیر قانونی، حمایت از آزادی های مذهبی و آزادی حقوق مربوط به سلاح را خواستار شد. نماینده تگزاس در ادامه از جمهوری خواهان خواست تا هر اقدام ممکن برای لغو قانون "اوباما کر" را در دستور کار خود قرار دهند. وی هم چنین گفت:" اکنون زمان آن فرا رسیده که جمهوری خواهان با یکدیگر متحد شوند و اعلام کنند که به اعتماد شما(مردم) ارج می نهیم و با رهبری جدید در واشنگتن ما به حرف مردم امریکا گوش خواهیم داد."

هم چنین دیگر نامزدهایی که اصولا نمی خواهند در رقابت انتقاد از دولت و رئیس جمهور عقب بمانند مانند کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی از عملکرد باراک اوباما در مبارزه با داعش انتقاد می کند. سناتور رند پال نیز معروف ترین شخص جریان جدید عدم مداخله گرایی که بیشتر زمان خودش در سنا را مشغول انتقاد از جنگ طلبانی هم چون جان "مک کین" و "لیندسی گراهام" بوده است، هم اکنون از حملات هوایی به تروریست ها در عراق و سوریه حمایت می کند؛ وی برخلاف پدرش که شدیداً خواهان عدم مداخله است، برای به نقش نیروهای مسلح امریکایی در خارج قائل است، از جمله برای پایگاه‌های نظامی دائمی. 
 

او گفته است که حامیان جنگ عراق و نه رییس جمهور اوباما را برای افزایش خشونت در سال ۲۰۱۴ سرزنش می‌کند، و این که هر تهدید از سوی دولت اسلامی عراق و شام برای آمریکا صرفاً یک گمان است. پال هم چنین چنین اظهار کرده است:"من شخصاً معتقدم که این گروه در عراق نمی‌بود و این قدر قوی نمی‌شد اگر ما از متحدانشان (علیه دولت بشار اسد در سوریه) حمایت نمی‌کردیم." از آن پس پال از حملات هوایی علیه داعش حمایت کرد ولی قانونی بودن اقدامات یک جانبه آمریکا بدون اعطای اختیار روشن از سوی کنگره را زیر سؤال برد. هم چنین پال، خواهان کاهش وسیع هزینه کرد دولت فدرال و مالیات‌های فدرال است.

در میان کاندیداهای احتمالی، مطرح شدن این مباحث بیشتر از هر کس دیگری به نفع سناتور مارکو روبیو خواهد بود. روبیو که هم عضو کمیته امور خارجی و هم کمیته امور اطلاعاتی سنا است، از ژانویه ۲۰۱۱ که وارد واشنگتن شده است، اولویتش مسائل امنیت ملی بوده است. تاکید بر همین مسائل در کمپین ۲۰۱۰ بوده است که وی را راهی کنگره کرد. براساس گفته های افراد نزدیک به روبیو، سناتور هنوز تصمیمی درباره شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نگرفته است. اما مصاحبه ی جدید وی نشان می دهد که در صورت نامزدی در انتخابات، وی طرفدار رهبری جهانی ایالات متحده و سلطه نظامی است.
 


روبیو معروف به طرفداری از افزایش قابل توجه هزینه های دفاعی است. وی معتقد است که ایالات متحده برای مبارزه با داعش باید نیروی زمینی را به عراق اعزام کند. وی معتقد است که ایالات متحده باید بتواند از قدرتش در چند نقطه از جهان استفاده کند. او اعتقاد دارد که ایالات متحده باید از نقش ابرقدرتیش استفاده کند و سایست خارجی چند وجهی داشته باشد. در صورتی که روبیو قصد شرکت در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان را داشته باشد، این گونه دیدگاه ها طرفداران زیادی در میان رای دهندگان جمهوری خواه دارد. البته شکی نیست که عمده ی این مسائل از سوی رقبای وی هم مطرح خواهد شد. (۲)

هم چنین کریس کریستی که این روزها به ستاره اصلی حزب جمهوری خواه تبدیل شده است در نظرسنجی که یک روز قبل از انتخابات توسط "فارین پالیسی" منتشر شد، وی که به همراه رند پال سناتور نزدیک به جریان تی پارتی از ایالت کنتاکی بیشترین محبوبیت را به عنوان کاندیدای جمهوری خواهان برای انتخابات سال ۲۰۱۶ بدست آورد.(۳) او نیز از ضعف مدیریت در واشنگتن انتقاد کرده و شیوه مدیریت فراجناحی اش را هم به رخ دموکرات ها کشید و هم به رفقای خود درون حزب جمهوری خواه یادآوری کرد.
اسکات واکر فرماندار ایالت ویسکانسین، نیز یکی از نامزدهای بالقوه کمتر شناخته شده حزب جمهورخواه است. وی می‌گوید:"ما رییس جمهوری لازم داریم که وقتی همه رهبران جهان با هم علیه تروریسم ایستادند، او در واشنگتن ننشیند."

به عقیده جان فورتیر تحلیلگر سیاسی، با بیان این که شکل گرفتن یک زمینه پر تحرک ریاست جمهوری برای جمهوریخواهان مدتی طول می‌کشد، گفت «از سوی جمهوریخواهان این یک زمینه باز است، با شخصیت‌هایی تشکیلات گرا و همچنین برخی که به وضوح تی پارتی گرا هستند. و این واقعا داشتن یک پایگاه مرکزی قوی و توانایی ائتلاف همزمان با پیش رفتن است. در این مرحله، این مساله در مورد جمهوریخواهان غیرقابل پیش بینی است.»

اما یک تحلیلگر سیاسی دیگر به نام اسکات فالکنر، در مورد پیام جمهوریخواهان ابراز نگرانی کرده و می گوید «تعیین یک پیام مشترک که الهام بخش امید باشد مهم است، نه این که تنها بگویید من مثل دیگری نیستم. و جمهوریخواهان واقعا ازدهه ۸۰ ، حول چنین پیامی ائتلاف نکرده‌اند.»
یک سال دیگر همین چهره‌ها، به نخستین آزمون ریاست جمهوری در انجمن‌های حزبی ایالت آیوا بازخواهند گشت.(۴)

ایران اسلامی

ارسال نظر

آخرین اخبار