رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مورخ 10 بهمن ماه 1400 نکات مهمی را تشریح نمودند.

ملزومات ایجاد نقشه راهبردی برای صنعت
به گزارش گلستان ۲۴؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مورخ 10 بهمن ماه 1400 نکات مهمی را تشریح نمودند و فرمودند : دو کار اصلی مسئولین در زمینه اقتصاد عبارتند از : یکی مسئله‌ی ایجاد یک نقشه‌ی راهبردی برای مجموع صنعت کشور و یکی هم مدیریّت متمرکز و هدایت
لذا جهت تهیه نقشه راهبردی صنعت کشور پیشنهاداتی ارائه میگردد :
1- برای تنظیم این نقشه راهبردی ، بجای قرارگاه  های اقتصادی پرهزینه که تجربه نشان داده خروجی ندارد ، هیات اندیشه ورزی از کارشناسان متخصص با تنوع تخصص ها ایجاد کنید. به نحوی که از هر بخش مهم اقتصادی (کارخانجات، کشاورزی، دامداری، انبوه سازی، باغداری، گردشگری، پوشاک، بازرگانی و صادرات، دانش بنیان، بازارهای مالی، اقتصاد مفاومتی و...) یک متخصص در این هیات اندیشه ورز وجود داشته باشد. ( هر متخصصی میتواند تیمی از کارشناسان همان حوزه فراهم نماید تا ایده های هر حوزه پس از بارش فکری و چکش کاری در هیات اندیشه ورز مطرح گردد )
2- روح حاکم بر این نقشه راهبردی بایستی با مفاهیم کلان سرمایه گذاری در کشور انطباق داشته باشد. مفاهیمی همچون پیش بینی پذیر بودن اقتصاد ، امنیت سرمایه گذاری ، ثبات قوانین و نرخ های مربوط به صنایع ، حذف مقررات غیرضرور و تسهیل صدور مجوزها و ...
3- جهت اجتناب از موازی کاری ، خروجی کار هیات اندیشه ورز برای دستگاههای مرتبط با حوزه صنعت ارسال گردد تا هم نظرات ایشان اخذ شده هم مسیر موازی دیگری تعریف نگردد. 
4- جهت مدیریت جامع و حل اختلاف نظر بین دستگاهها ، فردی به انتخاب رئیس جمهور با حکم ایشان مسوولیت راهبری این نقشه تا حصول نتیجه را بر عهده گیرد.
5- از تجربه استانهای موفق در رشد تولید ناخالص داخلی در تهیه این نقشه استفاده شود. 
6- نقشه راهبردی بایستی طوری تدوین شود که اگر تحریم ها روز به روز بیشتر هم شد ، قابلیت راهبری صنعت را داشته باشد.
7- نگاه ویژه به توان دانش بنیان ها و شتاب دهنده ها در طراحی نقشه راهبردی صنعت ضروریست.
8- پیش بینی گلوگاههای فساد و قاچاق و ارائه راهکار برای مقابله صحیح با آنها حیاتی است.
9- نگاه ویژه به مسیرهای افزایش توان صادراتی کشور که سبب ایجاد درآمد ارزی میشود و موتور محرکه رشد اقتصادی خواهد بود.
10- بازتعریف استانداردهای کیفی و نظارت بر اجرایشان و راهکارهای عملیاتی کردن آنها تا دیگر تولید کننده داخلی اجازه ساخت کالای بی کیفیت را پیدا نکند. از طرفی تشویق تولیدکنندگانی که کالای با کیفیت تولید میکنند(مثل مشوقهای مالیاتی) در این سند پیش بینی گردد.
11- بازتعریف ساز و کارهای نظارت بر قیمت و مسیرهای جلوگیری از گرانی های بی علت
12- هدایت منابع بانکی و تامین مالی از طرق مختلف همچون صندوقهای پروژه ، بازار سرمایه و... به سمت تولید حتما در این نقشه راهبردی لحاظ گردد.
13- زنجیره صنایع در این نقشه راهبردی باید طراحی حساب شده ای داشته باشد. زیرا از صنایع کوچک تا بزرگ یک مجموعه از صنعت ، بایستی بتوانند با هم فعالیت کنند.
14- مدیریت کاهش هزینه های انرژی و منابع کشور با روشهای خلاقانه و جایگزین در این نقشه راهبردی در نظر گرفته شود.
البته که موارد دیگری نیز قابل بررسی هست. اما اگر نیمی از این 14 بند هم اجرایی گردد ، اتفاقات مبارکی در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور رقم میخورد که ماندگار خواهد شد. زیرا به فرموده رهبری بزرگوار در همین دیدار فوق الذکر : « جهش تولید اهمّیّت دارد چون اگر واقعاً تولید را بتوانید جهش بدهید، همه‌ی شاخصهای اقتصادی مهمّ کشور تغییر پیدا میکند، تحوّل پیدا میکند؛ تولید این جوری است؛ یعنی اشتغال پایدار به وجود می‌آید، بیکاری کاهش پیدا میکند، صادرات رونق پیدا میکند، درآمد ارزی برای کشور فراهم میشود، نرخ تورّم کاهش پیدا میکند؛ علاوه‌ی بر اینها استقلال اقتصادی در کشور به وجود می‌آید و این موجب عزّت ملّی است -کشورها با استقلال اقتصادی، با توانایی‌های اقتصاد داخلی‌شان افتخار میکنند و سربلند میشوند- عزّت و امنیّت ملّی را تأمین میکند، اعتماد به نفْس ملّی را بالا میبرد و اقتصاد کشور را در مقابل تکانه‌هایی که از بیرون تحمیل میشود یا در داخل به وجود می‌آید حراست میکند...» 
لذا در پایان تاکید میکنم ، تمرکز دولت بر جهش تولید باشد نه تامین کسری بودجه و مهار دستوری نقدینگی و تورم. مطمئنا اگر تولید جهش یابد هم رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد هم درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت. 
دوام توفیقات حضرتعالی را از درگاه خداوند منان خواستارم.
سید حسام بنی فاطمه - مدرس بازارهای مالی
13 بهمن ماه 1400

 

ارسال نظر

  • علی پورگنجی احمدآبادی
    0

    سلام استاد عزیز،همه پیش بینی ها شده بود،مخصوصا کیفی سازی اجناس و نظارت بر قیمتهای اجناس داخلی

    بابت بند ۱ پیشنهاد حضرتعالی در مورد هیئتهای اندیشه ورز در سطح کلان،اگه در سطح شهرها و روستاها این مدل هیئت اندیشه ورز شکل میگرفت و افراد متخصص و کسانی که دستی بر تولید داخل دارند از همه تفکرات و قشرها و جناحها حضور پیدا میکردند ، و به آسیب شناسی وضعیت محله و شهر خود از ابعاد مختلف میپرداختند ( یکی ازین آسیبها شناسایی وضعیت تولید شهرکهای صنعتی و بنگاههای تولیدی ریز و درشت و چگونگی حل و شناسایی این مشکلات توسط خود مردم و سایر آسیبهای فرهنگی و ... ) ، به نظرم اتفاق مبارک و میمونی رخ میداد .

    پیشنهادتون عالی بود ، انشاءالله که این پیگیری شما تاثیرگذار و به زودی شاهد این امر نیکو در سراسر کشور باشیم .

    از یه راه دیگهم شما میتوانید شاهد پیگیری و اثرگذار بودن این موضوع بصورت پایلوت در شهر خود و در صورت خوب اجرا شدن این موضوع تسری دادن آن به سطح کشوری باشید ؛ " اگه صلاح میدونید این امر را از طریق سازندگی سپاه استان و یا شهر خود پیگیری نمایید . یه نمونه موفق یکی ازین طرحها تشکیل شوری طرح امام سجاد و تشکیلات مند شدن آن در سراسر کشور شد و یکی از آثار این طرح تشکیل صندوقهای مردم یار بود که میتوانید آمار آنرا از سازندگی سپاه محل خود بگیرید .
    این طرح در استان کرمان اثرات خوبی در بخش تولیدات خانگی و راه انداخته شدن مشکلات ریز و کوچک اعضاء این صندوقها شد که در این مقال قابل ذکر نیست .

    و من الله التوفیق

آخرین اخبار