بازتاب گسترده بیانات رهبر انقلاب در رسانه های جهان

بیانات مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات هسته‌ای و تداوم سیاست‌های ضد استکباری کنونی پس از اجرای توافق، بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های خبری جهان داشته است.

حمایت از تیم مذاکره‌کننده و تاکید بر ادامه مشی انقلابی

به گزارش گلستان 24، بیانات امروز مقام معظم رهبری در جمع نمازگزاران عید فطر بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و رسانه‌های خبری جهان داشت.

بازتاب گسترده بیانات رهبر انقلاب

با توجه به آنکه این بیانات چند روز پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین انجام شد، در اغلب این گزارش‌ها به دو نکته حمایت رهبر انقلاب از تیم مذاکره‌کننده ایرانی از یکسو و تاکید بر تداوم سیاست‌های انقلاب و استکبارستیزی، اشاره شده است.

  • پایگاه اینترنتی شبکه خبری یورو نیوز در گزارش خود نوشته است که به گفته رهبر ایران، «توافق هسته‌ای تاریخی که با قدرت‌های جهانی به دست آمد، موضع این کشور در قبال ایالات متحده را تغییر نمی‌دهد.»

این شبکه همچنین اشاره کرده است که رهبری ایران به سیاستمداران داخلی توصیه کرده است که با دقت مفاد سند به دست آمده را بررسی کنند تا اطمینان یابند که «منافع ملی ایران خدشه‌دار نمی‌شود.»

  • روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشته است که رهبر ایران در صحبت‌های خود، از تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعلام حمایت کرده است. این روزنامه همچنین مدعی شده است که رهبر انقلاب با عدم انتقاد مستقیم از توافق، به تلویح بر آن مهر تائید زده است.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشته است: «همزمان، وی بر انتقاد خود از قدرت‌های غربی و اسرائیل تاکید کرد و گفت توافق، به معنی نشانه‌ای دال بر پایان خصومت با آن‌ها نیست.»

  • خبرگزاری رویترز هم نوشته است که رهبر ایران از اظهار نظر در مورد توافق حاصل‌شده خودداری کرد و در عین حال بر لزوم ادامه سیاست‌های ضداستکباری کنونی تاکید کرد.

در مطلب رویترز که در ده‌ها رسانه نیز بازنشر شده، آمده است: «آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران روز شنبه از قضاوت در مورد توافق هسته‌ای خودداری کرد، اما در عین حال در یک سخنرانی آتشین، بر تداوم مخالفت با ایالات متحده و سیاست‌های خاورمیانه‌ای آن تاکید کرده و گفت واشنگتن به دنبال "تسلیم" ایران بوده است.»

  • پایگاه خبری «اسپوتنیک» (نووستی) روسیه هم گزارشی را به بیانات رهبری اختصاص داده و نوشته است که تهران همچنان واشنگتن را دارای خوی استکباری می‌داند.

این پایگاه با تاکید بر اینکه به گفته رهبر ایران سیاست‌های تهران در قبال غرب تغییر نمی‌کند، نوشته است: «وی افزود که توافق هسته‌ای دیدگاه ایران نسبت به "دولت مستکبر ایالات متحده" را عوض نمی‌کند، چراکه به عقیده وی، مواضع واشنگتن و تهران در موضوعات منطقه‌ای کاملا متضاد است.»

  • روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم با بیان اینکه تهران به سیاست‌های کنونی خود، پس از توافق هسته‌ای هم ادامه می‌دهد، نوشته است که تهران همچنان پشتیبان متحدان منطقه‌ای خود خواهد بود.

ایندیپندنت نوشته است: «به گفته آیت‌الله (خامنه‌ای)،‌ یکی از موارد مهم اختلافی با ایالات متحده، یعنی حمایت ایران از "دوستانش" در منطقه، جمله سوریه، حماس در غزه، حزب‌الله در لبنان و متمردین شیعه در یمن، به واسطه توافق تغییر نخواهد کرد.»

  • پایگاه تایمز اسرائیل هم در مطلبی تحت عنوان «(آیت‌الله) خامنه‌ای از شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل مردم، تمجید کرد»، نوشته است که رهبر ایران همچنین تاکید کرده است که سیاست‌های کنونی علیه آمریکا ادامه می‌یابد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «در این مراسم، گفته‌های وی با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، مورد استقبال قرار گرفت.» 

  • خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی که بسیاری از رسانه‌ها به بازنشر آن پرداخته‌اند، نوشته است که تهران می‌گوید توافق اخیر و مذاکره با آمریکا تنها به مسئله هسته‌ای محدود است و ایران در مورد موضوعات دیگر، وارد مذاکره با واشنگتن نمی‌شود. 

در بخشی از گزارش آسوشیتدپرس همچنین آمده است: «(آیت‌الله) خامنه‌ای گفت مذاکرات با واشنگتن تنها به موضوع هسته‌ای محدود بود و اینکه امکان گفت‌وگو یا توافق در موضوعات دیگر با ایالات متحده وجود ندارد.»

  • نشریه فایننشال تایمز هم گزارش خود را با محوریت ادامه مخالفت ایران با سیاست‌های آمریکا تنظیم کرده و در عین حال نوشته است که رهبری ایران بار دیگر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام حمایت کرد، اما بر لزوم بررسی دقیق توافق نیز تاکید داشت. فایننشال تایمز مدعی شده است که تاکید بر لزوم بررسی توافق، با هدف باز گذاشتن راه برای اقدامات تلافی‌جویانه در برابر کنگره آمریکا، صورت گرفته است.

در بخشی از گزارش این نشریه آمده است: «آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران و تصمیم‌گیرنده نهایی در این کشور، روز شنبه وعده کرد فارغ از سرنوشت توافق هسته‌ای به دست آمده با قدرت‌های جهانی، در دشمنی این کشور با ایالات متحده یا رویکردهای ضداسرائیلی در منطقه، تغییری ایجاد نشود.»

  • شبکه خبری راشاتودی در گزارش خود با بیان اینکه رهبر ایران تاکید کرد تهران همچنان «مخالف سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده است»،‌ نوشته  است که آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر لزوم مداقه در سند به دست آمده، تاکید کرد.

در این گزارش آمده است: «(آیت‌الله) خامنه‌ای همچنین به دولت ایران توصیف کرد که توافق را با دقت بررسی کنند تا از حفظ منافع ملی این کشور، اطمینان حاصل کنند.»

  • شبکه اسکای نیوز عربی نیز با پوشش سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص حمایت ایران از یمن و فلسطین گزارش داد که رهبر ایران در روز عید فطر متعهد شد که از انقلابیون یمن حمایت کند و در مقابل آمریکایی‌ها سر تسلیم فرود نیاورد.
  • پایگاه مصری «محیط» ضمن پوشش بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز عید فطر درباره «عدم تغییر سیاست ایران در قبال آمریکا حتی بعد از توافق» نوشته که آیت‌الله خامنه‌ای خواهان اعتراف ایالات متحده آمریکا به اشتباهات خود است.
  • پایگاه خبری «العربی الجدید» نیز با اشاره به اظهارات ضد آمریکایی امروز مقام معظم انقلاب اسلامی درباره اینکه «سیاست ایران در قبال آمریکا غیر قابل تغییر است»، نوشت: «(آیت‌الله) خامنه‌ای با وجود حصول توافق هسته‌ای بین گروه ۵+۱ و ایران متعهد شد که با آمریکا مقابله کند.»

ارسال نظر

آخرین اخبار