احمد ملاشاهی، کارشناس رسانه:

طولانی کردن مذاکرات ترفندی استعماری است ، که با استفاده از آن طرف مقابل موضوعات غیر مرتبط را به بحث مذاکره وارد می کند وقدرت نرم افزاری ما را می گیرد. تیم دیپلماسی ما باید از روحیه انقلابی خود استفاده کند و با کمک گرفتن از اقتصاد مقاومتی قفل مذاکرات را باز کند.

تیم دیپلماسی ما از روحیه انقلابی خود استفاده کند

مذاکرات یک تاکتیک استعماری برای کشور های غربی است.

احمد ملاشاهی، کارشناس رسانه و فعال فرهنگی استان گلستان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، با بیان این که در حال حاظر آمریکا و غرب از مذاکرات، به عنوان  یک تاکتیک، برای رسیدن به نتیجه استفاده می کنند، ادامه می دهد: در واقع این یک بازی است تا یک مذاکره و توافق، و البته مدت هاست غربی ها از گفت و گو و مذاکره به عنوان نه یک منش سیاسی و حکومتی بلکه به عنوان یک روش تسلط و تحمیل برای رسیدن به خواسته خود استفاده می کنند. مشخصه  چنین مذاکراتی هم طولانی کردن روند مذاکره ، کلی گویی، استفاده از واژگان چند تفسیری و مبهم است. مقام مقام معظم رهبری، جنس مذاکرات آن ها را تشخیص دادند . اساس این مذاکرات، غربی و استهاله شده است. برای همین است که تاکید دارند مذاکرات باید جامع و تک مرحله ای باشد.

ملا شاهی معتقد است غربی ها نه تنها در کلمه مذاکره استهاله کردند، بلکه در کلماتی مثل حقوق بشر و مبارزه با تروریسم همین روند را پیش گرفتند. این کلمات و تعابیر، ظاهر زیبایی دارند اما بجای آن که شیوه ای باشد برای رسیدن به نتیجه، شیوه ای شده است برای رسیدن به خواسته هایشان و این همان سلطه گری جدید است. در واقع از معنای مثبت آن سوء استفاده می کنند. بنابراین این شیوه مذاکره ای که اجرا می کنند، یک تاکتیک استعماری است.

مذاکرات ایران

 

طولانی کردن مذاکرات، شیوه ای است برای ورود موضوعات غیر مرتبط به مذاکره

این کارشناس رسانه همچنین با بیان این موضوع که تجربه نشان داده است این شیوه مذاکرات طولانی و کلی بر موضوعات مورد اختلاف، یک تاکتیک است تا موضوع را به مباحث دیگری بکشانند، می گوید:  عملا، طولانی شدن مذاکرات فرصتی می شود تا موضوعات غیر مرتبط را هم وارد مذاکره کنند. این مشخصه مذاکره استهاله شده ای است که امروز علَمی برای طرف مقابل شده است. زیرا اگر طرف مقابل مذاکره نکند می گویند که اهل مذاکره نیست، و این شیوه مذاکره و طولانی بودن آن فرصتی می شود که موضوعات دیگری را مطرح کنند که اصلا به موضوع مذاکره مرتبط نیست. مثلا در همین مذاکرات هسته ای ایران، طرف مقابل ما موضوعاتی را مطرح کرد که به موضوع هسته ای اصلا ارتباطی ندارد. از بحث حقوق بشر گرفته تا بحث تجهیزات موشکی ما و حتی بحث ارتباط ما با متحدانی که هر کشوری دارد. این موضوعات را گاهی در حاشیه و گاهی به صورت مستقیم بیان می کردند.

وی با تمسخر می گوید: اگر به مذاکره کلی و طولانی تن دهیم مطمئنا آمریکا حتی درباره مضوعات آشپزخانه ایران هم صحبت می کند که چرا در آشپزخانه ایرانی کارد است! یا این که چه رشته ای در درس های دانشگاهمان داشته باشیم و چه بخوانیم! خواهیم دید که حتی این موضوعات را جزو ادبیات مذاکره ای خود قرار می دهند. این بخاطر طولانی شدن مذاکره و فرصت دادن به طرف مقابل برای بحث های خارج از موضوع هسته ای است.

 

مذاکرات طولانی، قدرت نرم افزاری ما را می گیرد

احمد مولا شاهی تاکید می کند که طرف مقابل ما در مذاکرات هسته ای، هدف مهمتری دارد و آن این است که قدرت نرم افزاری انقلاب اسلامی را بگیرد. وی می گوید: آن ها می خواهند به همه کشور های جهان نشان دهند ، ایران اسلامی که این همه مقاومت می کرد، امروز در حال مذاکره است و فرصت های نرم افزاری انقلاب اسلامی را بگیرند. مثلا در جریان توهین به پیامبر اسلام (ص) در فرانسه، چشم همه جهان به ما بود. مردم خوب عمل کردند اما تیم مذاکره کننده ما در همان زمان، در همان کشور، در حال قدم زدن بود و از این موضوع استفاده مطلوب را نکرد. این از ویژگی مذاکرات طولانی است که فرصت های انقلابی و نرم افزاری را از ما می گیرد. هر تیمی به جز این تیم هم که باشد ، خود به خود برای، رسیدن به نتیجه، برخی نرمش های غیرمعمول را نشان می دهد. به همین خاطر است که تاکید می شود مذاکرات ما باید تک مرحله ای و با جزئیات باشد.

وی معتقد است این مذاکره طولانی بخش عظیمی از انرژی دیپلماسی ما را گرفته است و می گیرد. حتی بخشی از انرژی ما را در بخش عملی مثل اقتصاد و بازار می گیرد. بسیاری سر در گم منتظر نتیجه هستند. در مجموع در تمام مولفات، چه دردیپلماسی، چه از لحاظ رفتار شناسی دیپلماسی غرب و آمریکا، چه از لحاظ حفظ منافع انقلاب، مذاکرات تک مرحله ای تجویز می شود.

مذاکرات ایران

تیم دیپلماسی ما باید از روحیه انقلابی خود استفاده کند

راهکاری که احمد مولا شاهی در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کند این است که تیم دیپلماسی ما از روحیه و پشتوانه انقلابی خود استفاده کند. پرهیز از برخی نشست ها، گفت و گوی هایی که می دانیم بیشتر به خوش و بش می ماند تا به مذاکره ، سکوت نکردن در مقابل خواسته های بی ربط و پرهیز از جوابیه های دیر هنگام راهکار هایی است که می تواند کمک کند تا در موضوعی که صحبت می کنیم راسخ تر و بهتر پیش رویم.

برای رسیدن به یک مذاکره کلی، نیاز است که همه چیز را روشن، عینی و قابل اندازه گیری داشته باشیم و تن به هیچ خوش و بش و گفت و گویی که ربطی به بحث مذاکره ندارد و کمکی به مذاکره نمی شود ندهیم.

 

اقتصاد مقاومتی، دشمن را وادار به تسلیم می کند

ملا شاهی یکی از مهمترین موضوعات بحث مذاکرات تک مرحله ای و جامع را این می داند که طرف مقابل ما در مذاکرات هسته ای، اطمینان پیدا کند که ما  شعار ها و موضوعاتی که در سطح کلان کشور مطرح می شود را عملی می کنیم. وی ادامه می دهد: یکی از مهمترین این موضوعات، اقتصاد مقاومتی است. یعنی اگر طرف مقابل ما در مذاکرات، متوجه شود که این طرح به صورت کامل و جامع در کشور انجام می شود، مطمئنا بسیار واضح و شفاف موضوع خود را مطرح می کند و ما به تفاهم می رسیم.

وی با اعتقاد به این که بحث اقتصاد مقاومتی در واقع کلید اصلی عبور از بحث تحریم و حتی مبهم مذاکرات است، می گوید: به نظر من اقتصاد مقاومتی تکلیف همه این ها را مشخص می کند. شاید گمان کنیم که موضوع بی ربط است اما چنین نیست. اگر موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور مان به درستی پیش رود، به غرب کمک خواهد کرد که دچار خطای محاسباتی نشود. یک مذاکره سالم، شفاف و مطمئن داشته باشد و به مذاکرات به معنای واقعی آن بنگرند و نه به عنوان شیوه ای برای رسیدن به اهداف خود.

احمد ملا شاهی

دولت با کلید اقتصاد مقاومتی، قفل مذاکرات را باز کند

کارشناس رسانه و فعال فرهنگی استان گلستان، تلاش دولت تدبیر و امید در زمینه اقتصاد مقاومتی را به هیچ وجه به اندازه ای که برای دیپلماسی و مذاکرات تلاش می شود نمی بیند. وی می گوید:  ما معتقدیم نقطه عبور  از بحث مذاکرات، بحران ها و مشکلاتی که از سمت طرف مقابل مذاکرات ایجاد می شود، موضوع اقتصاد مقاومتی است. مسلما توقع این است که دولت در این بخش بیشتر تلاش کند. این مقداری که برای اقتصاد مقاومتی تلاش می شود به هیچ وجه با توانی که برای مذاکرات صرف می شود یکی نیست. ما انتظار داریم میزان اخبار، صحبت ها، جلسات و کار های تخصصی که در مورد مذاکرات گذاشته می شود، در بحث اقتصاد مقاومتی به همان مقدار گذاشته شود. این گونه است که ما می توانیم از بحث مذاکرات به سلامت بگذریم. در واقع کلید عبور و به نتیجه رساندن مذاکرات، اقتصاد مقاومتی است.

ارسال نظر

  • بعضیا
    0

    تیم دیپلماسی ما روحیه انقلابی نداره. فکر می کنه انقلاب یعنی بله چشم گوی امریکا بشیم. یه شکست بزرگ در انتظار ظریف و تیمشه.

  • علی
    1

    بجای این کار ها از تیم دیپلماسی کشورمان حمایت کنید. تخریب تا کی؟

  • سعید
    0

    اینقدر شعار ندید. اصلا توافقی حاصل نخواهد شد. دولت روحانی هم خوب می دونه اگر بر خلاف خواسته رهبری و مردم ایران تن به ذلت در مذاکرات بده چه بلایی سرش خواهد آمد. این مردم شوخی ندارند

آخرین اخبار