انتخابات رکن اساسی دموکراسی است و در انتخابات است که احزاب و افراد وزن اجتماعی خود را می سنجند و اکثریت و اقلیت با رای مردم مشخص می شود

انتخابات مجلس شورای اسلامی در مینودشت و رقابت میان قومیتها

به گزارش گلستان 24، انتخابات رکن اساسی دموکراسی است و در انتخابات است که احزاب و افراد وزن اجتماعی خود را می سنجند و اکثریت و اقلیت با رای مردم مشخص می شود . اما مردم چگونه رای می دهند؟ در انتخابات مجلس شورای اسلامی که انتخاباتی منطقه ای است یک تهرانی همانند یک مینودشتی به مقوله اتخابات و کاندیداها نمی نگرد. بر اساس حوزه جغرافیایی ، شهرهای ایران را می توان به سه دسته تقسیم نمود : شهرهای بزرگ ، شهرهای متوسط و شهرهای کوچک.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در مینودشت و رقابت میان قومیتها

براساس نوع رای دادن شهروندان می توان دو نوع نگاه را از هم تفکیک نمود: نگاه سیاسی و نگاه قومیتی.

در شهرهای بزرگی چون تهران نگاه افراد سیاسی است. این احزاب و لیستهای ائتلافی هستند که رای می آورند نه افراد مستقل. در شهرهای کوچک نگاه افراد قومیتی است و در شهرهای متوسطی چون گرگان تلفیقی از این دو است . در شهر گرگان نگاه سیاسی غالب است و در روستاهای آن نگاه قومیتی.

مینودشت نیز چون شهری کوچک است،نگاه قومیتی در آن غالب است. حوزه انتخابیه مینودشت یکی از حوزه های وسیع استان گلستان است که ۴ شهرستان درآن قرار دارد ( به ترتیب بیشترین رای ) : کلاله ، مینودشت ، گالیکش و مراوه تپه.

در این حوزه انتخابیه رقابت میان ۳ قومیت اصلی است : فارسها ، ترکمنها و سیستانیها. بر اساس نتایج اتخابات دوره قبل و با این فرض که افراد به قومیت خود رای داده اند ، فارسها ۴۲ درصد آرا ، ترکمنها ۳۹ درصد آرا و سیستانیها ۱۹ درصد آرا را در منطقه دارا هستند.

در این دوره نیز برخی از کاندیداها از هم اکنون فعالیت خود را آغاز نموده اند . در میان کاندیداهای فارس ، سید نجیب حسینی که سابقه یک و نیم دوره نمایندگی مجلس را دارد از مقام خود – معاونت مالی و اداری ستاد مبارزه با مواد مخدر- استعفا داده تا فراغت بیشتری برای جذب آرا داشته باشد. نمایندگی در خاندان او با عمویش آغاز گشته که دو دوره اول و دوم نماینده مینودشت بوده است. سید منصور حسینی – برادرش – نماینده مجلس ششم مینودشت بود که در حادثه سقوط یاک۴۰ به شهادت رسید.

در انتخابات میاندوره ای ، سیدنجیب توانست جانشین برادرش شود. در انتخابات دور هفتم با اینکه آرایش نسبت به انتخابات میاندوره ای بیشتر شد تا ثابت کند که مردم به دلایل احساسی به او رای نداده اند اما کاندیدای ترکمنها – برمک – براو پیروز گشت. در انتخابات مجلس هشتم با عدم اجماع کاندیداهای ترکمن و پراکندگی آرای آنها ، سید نجیب توانست پیروز انتخابات گردد. اما تراژدی بزرگ برای او انتخابات مجلس نهم بود .

او مغرور از پیروزی دوره قبل برای خود ۵۳ هزار رای متصور بود ، این رای نه تنها حادث نشد بلکه ده هزار از آرای او نسبت به دوره قبل کمتر شد و این اتخابات در اسفندماه هم چون بهمنی بر سر او و هوادارانش فرو ریخت. او ، اکنون نیز برای انتخابات مجلس دهم فعالیت می کند .

اما سید نجیب با سه چالش جدی در این اتنخابات روبروست :

اولین چالش او کاندیداتوری ایوب قزلسفلو است . ایوب که از حلقه یاران نزدیک سیدنجیب بود اکنون راه خود را از وی جدا کرده و جامه کاندیداتوری بر تن نموده است. ایوب ، ورود خود را به سیاست با یک مقام انتخابی آغاز نموده و از کسوت معلمی به اولین شورای شهر مینودشت با رای دوم راه یافت. در دوره اصلاحات چند سالی معاون فرماندار علی آباد کتول بود و در سومین دوره شورای شهر مینودشت چند سالی شهردار بود. ایوب ، شخصیتی مقبول در منطقه مینودشت دارد و کاندیداتوری او، اردوگاه سیدنجیب را دوپاره نموده است . دیدارهای نزدیکان سیدنجیب و حتی خود او با ایوب نتوانسته او را از ادامه کار باز بدارد . ایوب هر تعداد رای که اخذ کند به همان تعداد از آرای سید نجیب کسر می شود.

دومین چالش سید نجیب ، دکتر شهمرادی است . شهمرادی دندانپزشک است و اصالتش به یکی از روستاهای مینودشت می رسد. اما خودش بزرگ شده و ساکن گالیکش است. شهمرادی سومین دوره ای است که قصد دارد بخت خود را برای نمایندگی مجلس بیازماید. در دوره اولی که کاندیدا شد بیش از ۵ هزار رای نیاورد به همین دلیل در دوره قبل سید نجیب او را نادیده گرفت اما رای ۲۰ هزارنفری او در دوره قبل هم زنگ خطر را برای سیدنجیب به صدا درآورد و هم شهمرادی خود را در معرض دید مردم قرار داد. شواهد و قرائن نشان می دهد که او در این دوره در شهرستان مینودشت نسبت به دوره قبل آرای بیشتری دارد. اگر او بتواند در گالیکش همان آرای دوره قبل را به دست بیاورد امکان اینکه در میان فارسها رای اول را داشته باشد بسیار است.

سومین چالش پیش روی سید نجیب ، دکتر آرین پور است . سیستانیها دوره قبل توانستند بر روی یک کاندیدا توافق کنند و وزن اجتماعی خود را بسنجند. سید نجیب در دوره های قبل توانسته بود مقداری از آرای سیستانیها را روانه سبد رای خود کند اما در دوره قبل ، با اینکه بر روی رای آنها حساب کرده بود ولی از جذب آرای آنها ناکام ماند . انتخابات دوره قبل تجربه ای بود برای سیستانیها . گویا در این دوره نیز سیستانیها بر روی دکتر آرین پور به توافق رسیده اند و تنها کاندیدای آنهاست.

دیگر کاندیداهای فارس که فعالیت می کنند محمد تقی قزلسفلی و مهندس مصطفی مصطفی لو است . محمدتقی از جانب گروه شیخ کرامت حمایت می شود – شیخ عباسعلی کرامتلو نماینده دوره پنجم مینودشت بود- محمدتقی معلمی بود که در دوره احمدی نژاد تا مقام فرمانداری پیش رفت. مهندس مصطفی لو نیز در دوران احمدی نژاد از مدیران ارشد جهادکشاورزی استان بود . او اعتقاد دارد که هر کشاورز اگر یک بار پای صحبت وی بنشیند به او رای خواهد داد.

در میان کاندیداهای ترکمن نیز نامهایی شنیده می شود اما ترکمنها سیستم خاصی برای انتخابات دارند .کاندیداهای اصلی آنها در روزهای منتهی به انتخابات و از سوی بزرگان مذهبیشان مشخص می شود .

هنوز بیش از هفت ماه به برگزاری انتخابات مانده است و در طول این مدت برخی حوادث ممکن است مسیر انتخابات را عوض کند .

–برخی از کاندیداها را به این دلیل با نام کوچک نوشته ام ، زیرا در میان مردم نیز آنها را با همین نامها یاد می کنند.

هیرکان خبر

ارسال نظر

آخرین اخبار