اوباما در مصاحبه با بی بی سی انگلیسی؛

در کنگره من اطمینان دارم می توانیم مطمئن باشیم که توافق از جای خود تکان نمی خورد. ما مسئله توافق را حل می‌کنیم، اما فهرست بلندبالایی وجود دارد که مجبوریم با آن دست و پنجه نرم کنیم.

مشکلات مانعی در مقابل ایران نیست/گزینه نظامی هنوز روی میز است

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیروز در مصاحبه با شبکه بی بی سی انگلیسی (BBC) گفت امیدوار است مسائل باقیمانده با ایران به صورت دیپلماتیک حل شود، اما در صورت لزوم نیز از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، مجری این شبکه از اوباما پرسید: «مطمئناً به گفته بعضی شما این وضعیت را ایجاد کرده اید که اکنون هیچ راهی به بمب هسته ای برای ایران نیست، اما اثر خالص برداشتن تحریم ها این است که میلیاردها دلار پول بیشتر نصیب گروه هایی مثل حزب الله و رژیم بشار اسد می شود و این اتفاق منطقه را از این بی ثبات تر خواهد کرد.»

اوباما در مصاحبه با بی بی سی انگلیسی

اوباما در پاسخ گفت: «اولاً توجه کنید که ما مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بستیم، که این اولویت اول بود. به این دلیل که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست می‌یافت، آنوقت می‌توانست همچنان تمام مشکلاتی را که همین الان گفتید درست کند اما در حفاظ بمب هسته ای، و از این طریق چالش راهبردی به مراتب بزرگتری برای ایالات متحده، برای اسرائیل، برای متحدان خلیج (فارس) ما و برای متحدان اروپایی ما ایجاد کند.»

 

او ادامه داد: «ثانیاً،‌ این درست است که در یک مذاکره و معامله‌ای شبیه به این، ایران چیزهایی به دست می‌آورد. رژیم تحریم‌ها که به کمک انگلیسی‌ها و همین‌طور چینی‌ها، روس‌ها و دیگران ایجاد کردیم، موجب شد که منابع آن ها مسدود شود. البته آن‌ها این منابع را پس می‌گیرند. بخش اعظم این منابع صرف بازسازی اقتصادشان می‌شود. این وعده ای بود که باعث انتخاب شدن روحانی شد.»

اوباما هم چنین گفت: «آیا سپاه پاسداران یا نیروی قدس هم منابع بیشتری دریافت می‌کنند؟ احتمالاً، چون وضعیت اقتصادی ارتقا پیدا می کند. اما چالشی که ما داریم، مثلا در مورد حزب‌الله که موشک‌هایش را به سمت اسرائیل نشانه رفته، کمبود منابع نیست.»

او گفت: «ایران نشان داده است که حتی با وجود دشواری‌های واقعی، برای چیزهایی که اولویت‌های راهبردی خود می داند حاضر به هزینه کردن است. چالشی که با آن روبرو هستیم، کسب اطمینان از اطلاعات نظامی و ظرفیت جلوگیری از ارسال مهمات است و این که دفاعی بسیار قدرتمندتر در برابر بعضی از این جنگ‌های نیابتی و تلاش های نامتقارن ایجاد کنیم. ما پیام روشنی به ایرانی‌ها داده‌ایم. ما داریم مسئله توافق هسته‌ای را حل می‌کنیم، اما هنوز فهرست بلندبالایی وجود دارد که مجبوریم با آن دست و پنجه نرم کنیم. بعضی -امیدواریم که- به صورت دیپلماتیک و بعضی هم در صورت لزوم به صورت نظامی.»

 

 

مجری بی بی سی در ادامه از اوباما پرسید: «شما تلاش سرسختانه ای برای حل و فصل بحثی که با اطمینان بالایی شروع کرده اید داشته اید، آیا تاکنون موفق بوده اید  نظر کسی را هم از کشورهای خلیج [فارس] یا اعضای کنگره عوض کنید؟»

رئیس‌جمهور آمریکا به این سؤال اینگونه جواب داد: «در کنگره من اطمینان دارم می توانیم مطمئن باشیم که توافق از جای خود تکان نمی خورد. در مورد سران کشورهای خلیج (فارس) هم من در کمپ دیوید با آن‌ها دیدار داشتم. من برای آن‌ها منافعمان در کسب اطمینان از اینکه آن‌ها ظرفیت دفاع از خود و اراضی‌شان را به دست آورند شرح دادم و اینکه مطمئن شویم اقدامات بی ثبات سازی که ایران احتمالاً درگیر آن‌هاست کنترل می شود. اما به خاطر داشته باشید، شرکای ما در خلیج (فارس)، به عنوان مثال، روی هم رفته بودجه دفاعی معادل 10 برابر بودجه دفاعی ایران دارند.»

 

اوباما در پایان در پاسخ به این که "آیا آن‌ها اراده کافی برای مبارزه را هم دارند؟" گفت: «مسئله همین است و چالش هم همین است. به همین خاطر هم مسئله‌ای که من دائما به آن‌ها تذکر داده‌ام این است که شما شریکی قدرتمند و قابل اتکا مانند ایالات متحده دارد. اما نهایتا، اینکه مسائل خاورمیانه چطور حل می‌شود، هم به تقویت ظرفیت نظامی و هم حل مسائل زیربنایی اجتماعی و سیاسی بستگی دارد که ایران را قادر می‌کند که در میان جمعیت شیعه مشکل‌آفرینی کند، اما به همین شکل نیز پرداختن به بعضی موضوعاتی است که به شکل‌گیری تهدید بزرگ و قابل توجهی دامن می زند که از جانب داعش با آن مواجه هستند.»

 

 

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار