منصور عتیقی، در تحلیل چند نکته از اتفاقات برجام؛

ما باید جبهه مذاکرات را گسترده می کردیم. تمام جبهه را به پشت میز متمرکز کردیم و از فرصت هایی که داشتیم استفاده نکردیم تا قدرت چانه زنی مان را در پشت میز بالا ببریم.

فرصت خوب مذاکره را از دست دادیم/ همه چیز را در مذاکره به پشت میز محدود کردیم

منصور عتیقی، فعال فرهنگی شهرستان گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، با بیان این که مشکل استکبار، ایران هسته ای نیست بلکه ایران اسلامی است، می گوید: باید در پرداختن به هر چیزی، این را در ذهن داشته باشیم که استکبار هرگز افق دید خود را بر روی "ایران هسته ای" متمرکز نکرده ، بلکه روی "ایران اسلامی" متمرکز کرده است .

 

چه کسانی در جریان فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه بر خلاف مسیر و حرف های امام (ره) حرکت کردند؟

عتیقی می گوید: برخی از موافقان این توافق، آن را معدال فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه دانستند. من فکر می کنم که باید یک بار خاطرات فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه را مرور کنیم.

وی ادامه می دهد: موضوع مشترک در فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه "پایان جنگ" است. بعد از فتح خرمشهر عده ای از کسانی که امروز موافق توافق هستند، بر این طبل کوبیدند که حالا که خرمشهر را فتح کردیم، قطعنامه های شورای امنیت را بپذیریم و جنگ را پایان دهیم که با مخالفت صریح و محکم امام (ره) مواجه شدند. همین اتفاق در پذیرش قطعنامه افتاد. یعنی با دلایلی که آوردند، ادامه جنگ را برای ایران ناممکن اعلام کردند. آنجا هم امام (ره) پایان جنگ را نپذیرفت. بلکه عنوان نوشیدن جام زهر را انتخاب کرد.

این فعال فرهنگی تاکید دارد: در این توافق هم کسانی که آن را معادل فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه دانستند حتما نوعی از پایان مبارزه با استکبار را در آن می بینند که این موضوع قطعا موافق نظام و اهداف امام (ره) نیست. اینجا مشخص می شود که چه کسانی در جریان فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه بر خلاف مسیر و حرف های امام (ره) حرکت کردند.

 

منصور عتیقی رصت مذاکره خوب را از دست دادیم

چگونه  نتیجه 2-3  برد برد است؟

منصور عتیقی معتقد است استفاده از لفظ برد برد را زمانی باید به کار برد که طرف مقابل یک دوست باشد. اما زمانی که در مقابل یک دشمن قرار می گیریم، این واژه خیلی معنا ندارد. وی می گوید: عده ای واژه برد برد را به عنوان برد 2-3 عنوان می کنند و این یک تناقض آشکار است.

 

منصور عتیقی رصت مذاکره خوب را از دست دادیم

این همه ذوق زدگی برای چند ورق کاغذ؟

عتیقی با انتقاد به ذوق زدگی های بعد از توافق اخیر می گوید: برای چیزی که هنوز روی کاغذ است و هنوز اجرایی نشده ، جشن و سرور راه می اندازند و خوشحالی می کنند! ما نمی دانیم وقتی این توافق اجرایی شود ذوق زدگی ها چگونه خواهد بود! این موضوعی است که به ما ضربه خواهد زد و ما را از اهدافمان دور می کند. این ذوق زدگی خوشایند نظام اسلامی ما  و مقابله با استکبار نیست.

وی می گوید: واقعیت این است که ما خیلی از داشته های هسته ای خود را از دست داده ایم. این موضوع آن قدر شادی انگیز نیست و نمی توانیم آن را یک موفقیت بدانیم. درباره موضوعات مالی هم آن چه که از خارج می شنویم و آن چه که در داخل گفته می شود نشان دهنده آن است که قرار نیست اتفاق خاصی رخ بدهد. این ها تناقضاتی است که دولت محترم باید با شجاعت به آن ها بپردازد.

 

منصور عتیقی رصت مذاکره خوب را از دست دادیم

فرصت مذاکره خوب را از دست دادیم

منصور عتیقی با اعتقاد به این که  شروع مذاکرات می توانست برای ما یک فرصت خوب باشد و ما از این فرصت، خوب استفاده نکردیم، می گوید: ما باید جبهه مذاکرات را گسترده می کردیم. تمام جبهه را به پشت میز متمرکز کردیم و از فرصت هایی که داشتیم (مثل موضوع اکراین و نفوذمان در عراق و سوریه) استفاده نکردیم تا قدرت چانه زنی مان را در پشت میز بالا ببریم.

وی ادامه می دهد: امروز می بینیم دشمن بعد از این توافقی که انجام شد و هنوز اجرایی نشده است، برنامه های خود را اجرا می کند. به عراق با هدف تجزیه آن و سوریه حمله کرده است. این نشان می دهد که آن ها جبهه خود را افزایش داده و اهداف بلندتری را می دیدند. ما نباید در این مذاکرات خود را محدود به مذاکرات هسته ای می کردیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار