مسلمانان آمریکایی دیدگاه‌های پیچیده ای درمورد روابط اجتماعشان با سایر امریکائیان دارند. کمی بیش از یک سوم آن‌ها براساس تجربیات شخصی خود معتقدند که آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان احترام می‌گذارند، در حالی که جامعه‌ی آمریکا به عنوان یک کل، نسبت به مسلمانان بی حرمت و نسبت به مذهب و فرهنگ خودش متعصب است.

تأثیر یازده سپتامبر بر شرایط مسلمانان

تاثیر یازده سپتامبر برشرایط مسلمانان به گزارش گلستان 24

1-افزایش تبعیض‌ها

 مسلمانان آمریکایی دیدگاه‌های پیچیده ای درمورد روابط اجتماعشان با سایر امریکائیان دارند. کمی بیش از یک سوم آن‌ها براساس تجربیات شخصی خود معتقدند که آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان احترام می‌گذارند، در حالی که جامعه‌ی آمریکا به عنوان یک کل، نسبت به مسلمانان بی حرمت و نسبت به مذهب و فرهنگ خودش متعصب است. یک سوم دیگر معتقدند که آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان دارای سعه ی صدر و برخوردهای محترمانه هستند. با این حال اکثریت مسلمانان آمریکایی می گویند که دوست یا یکی از اعضای خانواده‌یآن‌ها بعد از یازده سپتامبر با شکلی از تبعیض آزرده شده است.

با گذشت بیش از یک دهه از یازده سپتامبر، خود آمریکایی‌ها معتقدند که مسلمانان بیش از سایر گروه‌های مذهبی در آمریکا با تبعیض مواجه شده‌اند. مطالعات مختلفی صورت گرفته است که نشان می‌دهد مسلمانان آمریکایی با اشکال تبعیض مواجه هستند. در نظر سنجی ای که پیو انجام داده است ۵۸ درصد از امریکاییان بر این باور بودند که مسلمانان با تبعیضات مختلفی مواجه هستند. نظر سنجی مشابهی آشکار ساخته است که ۳۸ درصد از آمریکاییان معتقدند که اسلام بیش از سایر ادیان خشونت را ترویج می‌کند و در مقابل، ۴۵ درصد به این امر باور نداشتند. با این حال این تصویر منفی بلافاصله بعد از یازده سپتامبر شکل نگرفته و تنها ادراکات منفی و اشکال مختلف تبعیض از آن زمان به بعد بیشتر ظاهر شده است. در رابطه با رسانه‌های آمریکایی و هالیوود نیز بیشتر مسلمانان امریکایی عقیده دارند که آن‌ها در تصویرسازی مسلمانان منصفانه عمل نمی‌کنند.

به طور کلی از یازده سپتامبر به بعد، اسلام هراسی افزایش چشمگیری داشته است، به نحوی که کارمندان مسلمان، تجار، خیریه‌ها و مساجد همواره مورد اتهام بوده‌اند و مدارس مسلمانان همواره مورد نهیب قرار گرفته‌اند. بعد از یازده سپتامبر، جهت گیری مقامات نسبت به اسلام مثبت بوده است اما با اعلان جنگ علیه تروریسم، مقامات واشینگتن در برخورد با اقدامات مسلمان ستیزانه چندان جهت گیری روشنی نداشته‌اند و برخی مواقع مسلمانان را به چشم مضنون نگریسته‌اند. در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۰۸ اسلام هراسی تبدیل به یکی از مهم‌ترینتاکتیک‌های مبارزات انتخاباتی شد و در سال ۲۰۱۲ نیز همین کارکرد را برای جذب رأی دهندگان ادامه داد.

تصور می‌رفت چنین شرایطی مسلمانان آمریکایی را در وضعیتی قرار دهد که بیش از گذشته در انزوا بروند و از لحاط نژادی یا مذهبی خود را جدای از عموم ببینند اما رشد استفاده از اسلام به عنوان یک عامل تهدیدزا برای جذب رأی، مسلمانان آمریکایی را برای شناساندن خود به زیر نور کشیده و آن‌ها را در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ملی و منطقه ای فعال تر ساخته است. نیاز به درگیری و مشارکت در فعالیت‌های جمعی، سیاسی و رسانه ای اهمیت بیشتری یافته است چرا که مسلمانان در آمریکا تشخیص داده‌اند که همچنان در ایالت متحده زندگی می‌کنند و نیاز دارند که برای آینده‌ی خود و فرزندانشان سرمایه گذاری کنند.

11سپتامبر

در همین رابطه نظرسنجی ای که از سوی MAPS انجام شده به این نتیجه رسیده است که اکثریت مسلمانان (۵۷ درصد) معتقدند که مساجد باید دیدگاه‌های خود را درمورد مسائل سیاسی و اجتماعی بیان کنند در حالی که ۳۷ درصد معتقدند مساجد باید از موضوعات سیاسی دور بماند و حدود نیمی از مسلمانان بر این باورند که خطیبان مساجد نباید درمورد دیدگاه‌های سیاسی نامزدهای انتخاباتی بحث کنند.

۲- تغییر در جهت گیری‌های حزبی

بعد از حوادث یازده سپتامبر تغییرات محسوسی در جهت گیری‌های سیاسی و حزبی مسلمانان آمریکایی قابل مشاهده است. نتایج یک مطالعه‌ی مقایسه ای بین سال‌های۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ شاهدی بر این تغییر از حزب جمهوری خواه به سمت حزب دموکرات است؛ در سال ۲۰۰۱، ۲۵ درصد از مشارکت کنندگان خود را جمهوری خواه، ۴۳ درصد دموکرات و ۳۰ درصد مستقل معرفی کردند. اما در سال ۲۰۰۴ تنها ۱۲ درصد خود را جمهوری خواه، ۵۳ درصد دموکرات و ۳۳ درصد مستقل دانستند. بر اساس مطالعه‌ی سال ۲۰۱۱ پیو نیز ۷۰ درصد مسلمانان آمریکایی خود را دموکرات (۴۶ درصد دموکرات و ۲۴ درصد متمایل به دموکرات‌ها)، ۶ درصد خود را جمهوری خواه و ۵ درصد متمایل به آنان و ۱۹ درصد مستقل نامیدند. در این بین مسلمانان آمریکایی- آفریقایی و مهاجران کمترین تمایل را به حزب جمهوری خواه و مسلمانان سفید و اروپایی بیشترین تمایل را به آن دارند.

بر این اساس اعراب آمریکایی و مهاجران مسلمان جنوب آسیایی که در انتخابات ۲۰۰۰ از بوش حمایت کردند، در سال ۲۰۰۴ در پشت جان کری قرار گرفتند. حمایت مسلمانان از جزب دموکرات در سال ۲۰۰۸ با رأیجامعه‌ی مسلمانان به اوباما بیشتر از گذشته شد و در انتخابات ۲۰۱۲ نیز علی رغم برخی ناامیدی‌ها همچنان ادامه یافت.
چند عامل از جمله قانون پاتریوت، حمله‌ی آمریکا به عراق و افغانستان و شیوه‌ی کلی اداره‌ی کشور در زمان بوش را می‌توان در این تغییر گرایش مؤثر دانست.

11سپتامبر

جمع بندی

این گزارش نشان می‌دهد علی­رغم اینکه بخش عمده ای از مسلمانان آمریکایی مهاجر هستند، تعداد فزاینده ای از آن‌ها خود را آمریکایی می‌دانند و خواهان این هستند که بیش از گذشته در امور سیاسی فعال باشند. درحالی که نسل‌های دوم و سوم مهاجران در حال بزرگ شدن و رسیدن به سن مجاز برای شرکت در انتخابات می‌باشند، جامعه‌ی مسلمانان بیش از گذشته در حال تلاش برای تاثیرگذاری در تغییرات سیاسی است و در این رابطه مسلمانان آمریکایی به عنوان یک گروه در حال دستیابی به هویت سیاسی و تقویت بازوهای سیاسی اجتماعی خود است. آن‌ها در ایالات متحده سرمایه گذاری کرده‌اند، به طور فزاینده در فعالیت‌های سیاسی مشارکت می‌کنند و نقش عمده ای در آینده‌ی آمریکا خواهند داشت

ارسال نظر

آخرین اخبار