در اولین مناظره ریاست جمهوری جمهوریخواهان چه گذشت؟

« ما همه در همان روز اول، توافق را پاره پاره خواهیم کرد. در ایران هیچ معتدلی وجود ندارد. این ایران است که قدرت توسعه طلب منطقه است و نه داعش. زمانی که رهبری جهان با آمریکا نباشد، دنیا جای فجیع و خطرناکی است.»

ایران «محور شرارت» است/ روز اول توافق را پاره می‌کنیم!

به گزارش گلستان 24 مناظره های انتخاباتی حزب جمهوریخواه آمریکا روز پنج شنبه هفته گذشته کلید خورد و در اولین مناظرات، ۱۷ نفر از نامزدهای ریاست جمهوری این کشور به گفتگو پرداختند.

مسئله هسته ای ایران از مهمترین محورهای این مناظرات بود و اکثر قریب به اتفاق جمهوریخواهان اعلام کردند "در نخستین روز کاری خود توافق هسته ای را پاره می کنند".

 

اهمّ نکات مناظره های روز پنج شنبه نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه به شرح زیر است:

در مناظره اصلی که به طور مستقیم از شبکه فاکس نیوز (FoxNews)‌ پخش شد، ۱۰ نفر از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه حضور داشتند که با یکدیگر به مناظره پرداختند.

این افراد عبارتند از: دونالد ترامپ غول مسکن ایالات متحده، جب بوش فرماندار سابق فلوریدا، اسکات واکر فرماندار ویسکانسین، مایک هاکبی فرماندار سابق آرکانزاس، مارکو روبیو سناتور فلوریدا، کریس کریستی فرماندار نیوجرسی، بن کارسون جراح بازنشسته مغز و اعصاب، راند پال سناتور کنتاکی، تد کروز سناتور تگزاس، و جان کِیسیک فرمادار اوهایو.

جِب بوش نامزد ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره این که "چطور می تواند اکنون با خانواده کسانی که در جنگ عراق کشته شدند روبرو شود و بگوید که جنگ عراق یک اشتباه بود، درحالی که به آن ها گفته شده بود عراق را آزاد کرده اند و یک دیکتاتور بیرحم را سرنگون کرده اند و اکنون می بینند داعش آنجا درحال گسترش است" با اعتراف به اشتباه بودن جنگ عراق به خاطر اطلاعات غلط سرویس های اطلاعاتی گفت: «خارج کردن نیروهای آمریکا توسط اوباما و به وجود آوردن خلأ دلیل رشد و تسلط القاعده و داعش بود»

وی ادامه داد: «برای گرامی داشتن یاد کسانی که کشته شدند، مطمئناً لازم است توافق ایران را متوقف کنیم، چرا که دست ایرانی ها به خون آن ها آلوده است، و لازم است با هر وسیله که در دست داریم داعش را بیرون کنیم.»

 

«جب بوش»

 

در ادامه مجری برنامه به سخنرانی روز قبل باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: «دقیقاْ دیروز بود که پرزیدنت اوباما با انتقاد از منتقدین جمهوریخواه توافق هسته ای آن ها را حزب گرایانی محض خواند که که به خاطر مسائل حزبی خودبخود مخالفت می کنند و گفت آن ها با تندروهای ایران دست به یکی کرده اند.»

مجری برنامه از اسکات واکر پرسید که "شما گفته اید در همان روز اول توافق را پاره پاره خواهید کرد، بعد چه می کنید؟" اسکات واکر در پاسخ گفت: «من هنوز به خاطر دارم در کودکی در زمانی که ایران ۵۲ آمریکایی را ۴۴۴ روز به اسارت گرفت روبان زردی به درخت مقابل خانه مان آویزان می کردم.

 

«دونالد ترامپ»

 

او ادامه داد: «ایران جایی نیست که باید با آن تعامل داشته باشیم. از نظر من، کاری که باید بکنید این است که در اولین روز توافق را خاتمه می دهید، تحریم های مصوب کنگره را بازمی گردانید، به کنگره می روید  و حتی تحریم های فلج کننده تری اعمال می کنید، و بعد متحدانمان را برای اقدام مشابه قانع می کنید. این نه تنها برای ایران بد خواهد بود بلکه برای داعش هم بد خواهد بود. این ها به هم پیوسته هستند و یکبار برای همیشه ما به رهبری نیاز داریم که بایستد و درباره آن کاری انجام دهد. این مثالی دیگر از سیاست خارجی شکست خورده تفکر اوباما-کلینتون است.»

 

«اسکات واکر»

 

در ادامه راند پال در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که "آیا توافق را در روز اول پاره می کند" گفت: «من با توافق ایران مخالفم و بر ضد آن رأی خواهم داد، من فکر نمیکنم رئیس جمهور از موضع قدرت مذاکره کرده باشد، اما من بلافاصله مذاکرات را زیر سؤال نمی برم. من محافظه کاری به سبک و شیوه ریگان هستم و ریگان با شوروی مذاکره کرد. اما شما باید از موضع قدرت مذاکره کنید، و من فکر میکنم پرزیدنت اوباما بسیار زود و بیش از حد چیزی تسلیم ایران کرده است.»

او گفت: «من هرگز پیش از آن که شواهد مداوم پایبندی ایران به توافق وجود داشته باشد، تحریم ها را آزاد نمی کردم.»

 

«راند پال»

 

مایک هاکبی از دیگر نامزدهای انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نیز در پاسخ به این سؤال گفت: «رونالد ریگان می گفت "اعتماد کن اما راستی آزمایی کن." پرزیدنت اوباما میگوید: "اعتماد کن اما بدگویی کن."

او به دشمنان ما اعتماد دارد و به هرکه با او مخالف است بدگویی و بی احترامی می کند. و دلیل مخالفت ما به حزب ربطی ندارد و به جهان خطرناکی ارتباط دارد که با توافقی که از آن چیزی نگرفته ایم به وجود می آید. ما حتی چهار گروگان را بیرون نیاوردیم. هیچ چیز نصیب ما نشد و ایران به هرچه می خواهد رسید.»

 

«مایک هاکبی»

 

هاکبی ادامه داد: «گفتیم بازرسی های هرجاهرزمان خواهیم داشت، کوتاه آمدیم. گفتیم اطمینان حاصل میکنیم هیچ ظرفیت هسته ای نداشته باشند، کوتاه آمدیم. رپیس جمهور نمی تواند بگوید چه چیزی گرفته ایم.

من به شما می گویم چه چیزی نصیب جهان شد. جهان به یک قدرت هسته ای رسید که پیش از آن نداشت ، که مثل شوروی نمی گوید: "شاید در جنگ از خود دفاع کنیم." چیزی که ایرانی ها می گویند این است که "اسرائیل را از روی نقشه پاک میکنیم، و آمریکا را به مرگ می کشانیم." وقتی کسی اسلحه روی سر شما می گذارد و ماشه را می کشد، به خاطر خدا باید آن ها را جدی بگیرید. و ما باید آت را جدی بگیریم.»

 

«مارکو روبیو»

 

تد کروز نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز با شمارش کارهای روز اول خود در سمت رئیس جمهور گفت: «در اولین روز توافق ایران را لغو می کنم و سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل آویو به بیت المقدس می برم.»

 

«تد کروز»

 

همچنین ساعاتی پیش از مناظره اصلی، در نشست دیگری، ۷ نفر دیگر از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال أینده آمریکا که برای مناظره انتخاب نشده بودند، به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

در این نشست نیز که به طور زنده از فاکس نیوز پخش می شد این افراد حاضر بودند: جیم گیلمور، لینزی گراهام، بابی جیندال، ریک پری، ریک سانتورم، کارلی فیورینا، و جرج پاتاکی.

 

«بِن کارسون»

ریک سانتورِم از جمله این نامزدها بود که در این میز گفتگو گفت: «تحریم های ایران تحریم هایی است که آن ها را به میز مذاکره کشانده و تحریم هایی بود که در زمان حضور من در سنای آمریکا وضع کردیم ، این در کنار بسیاری چیزهای دیگر مرا در جایگاهی قرار می دهد که بگویم من نه تنها دید فوق العاده ای دارم بلکه می توانم به شکل تأثیرگذاری واشنگتن را اداره کنم.»

سانتورم با بد خواندن توافق با ایران، گفت: «این مسأله در کنار باقی نماندن در کنار اسرائیل، ما را به آشفتگی کنونی کشانده است.»

وی گفت: «مردم آمریکا به دنبال یک رهبری واقعی هستند.»

 

«ریک سانتورم»

 

بابی جیندال دیگر نامزد حاضر در این نشست با اشاره به این که "ما امروز در حال پول قرض کردن از چین هستیم" گفت: «روز گذشته رئیس جمهور در اعترافی شگفت انگیز به این مسئله اشاره کرد که ما اهرم لازم بر چین را نداریم تا در مورد ایران به توافق بهتری برسیم، چون ما  به آن ها برای قرض کردن پول نیازمندیم تا دولت خودمان را سرپا نگه داریم.»

او گفت:« رئیس جمهور ایالات متحده اعتراف می کند که دارد موضع دولتمان و جایگاه سیاست خارجی ما را تضعیف می کند چون از کنترل هزینه ها در واشنگتن ناتوان است.»

 

«بابی جیندال»

 

در ادامه مجری برنامه با ادعای این که "ایران بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان است" گفت: «منتقدان می گویند توافق ما را با ایران در یک سمت معادله قرار می دهد. اما متحدان سنتی ما در خاورمیانه به سرکردگی عربستان سعودی نیز نقش کانال حمایتی گروه های اسلامی افراطی بازی کرده اند  که در پی کشتن آمریکایی ها هستند.»

او از ریک پِری دیگر جمهوریخواه حاضر در این گفتگو پرسید "به اعتقاد شما ما باید در کدام طرف معادله باشیم؟" و او جواب داد: «ما باید در طرفی باشیم که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای  بازمی دارد.  و این سمتی است که همه خاورمیانه  قرار دارد.»

او گفت: «نیاز به این داریم که ائتلافی برای پرداختن به داعش داشته باشیم، ولی لازم است پیام روشنی بفرستیم و از کنگره برای سد کردن راه و قطع بودجه مالی این گروه ها استفاده کنیم.»

 

«ریک پری»

 

او ادامه داد: «یکی از چالش های بزرگی که داریم ۱۵۰ میلیارد دلاری است که آماده رفتن به کشوری می شود که ملوانان ما را در لبنان کشته است، و از سلاح های خود برای کشتن مردان جوان ما در ایران [احتمالاً منظور عراق است] استفاده کردند. من کاملاً ترجیح میدادم کارلی فیورینا به جای جان کری مذاکراتمان را انجام می داد. شاید به توافقی می رسیدیم که همه چیز را تسلیم نمی کردیم.»

او در ادامه گفت: «موضوع برای ما داشتن کنگره ای است که می ایستد و نه تنها نه می گوید بلکه "جهنم و نه" می گوید به پولی که به سمت رژیمی می رود که به قول سوزان رایس برای تروریسم از آن استفاده می کند.»

پری ادامه داد: «لازم است بایستیم و محکم و واضح به رهبران ایران بگوییم که هرکس رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد به شما قول می دهم من باشم اولین کاری که می کنم پاره کردن این توافق با ایران است.»

 

«کریس کریستی»

 

پری در پاسخ به این سؤال که اولین دستور اجرایی شما در کاخ سفید چه خواهد بود گفت: «روز بسیار شلوغی خواهد بود، اما تکه تکه کردن مذاکرات ایران در اولین روز اتفاق خواهد افتاد. همچنین یک غلط گیر با خود برمیدارم تا کار خودم را از [تغییرنام] همه دستورات اجرایی که آقای اوباما اسم خود را بر آن گذاشته  شروع کنم. [اشاره به طرح بیمه اوباماکِر. البته اوباما درمورد توافق نیز با استفاده از همین تعبیر گفته است: "اسم من روی این توافق است."»

 
 

«کارلی فیورینا»

 

کارلی فیورینا با تأیید گفته مجری برنامه که "اکنون وضعیت پیچیده ای است" گفت: «اما بعضی چیزها سیاه و سفید است. روز اول در دفترم دو تماس تلفنی برقرار می کنم. اولین تماس با دوست خوبم بی بی (بنیامین) نتانیاهو خواهد بود تا به او اطمینان مجدد دهم درکنار کشور اسرائیل خواهیم ایستاد. دومین تماس به رهبر عالی ایران خواهد بود. او ممکن است تماس من را جواب ندهد، اما پیام من را دریافت می کند. پیام این است: تا زمانی که هر تأسیسات هسته ای و هر تأسیسات نظامی موجود را به روی بازرسی های  کامل و شفاف و واقعا هرجاهرزمان نگشایید، ما تا بالاترین حدممکن، جابجایی پول در سیستم اقتصاد جهانی را بر شما سخت می کنیم.»

 

«جان کِیسیک»

 

فیورینا گفت: «امیدوارم کنگره به این توافق نه بگوید. اما واقع نگرانه که ببینیم حتی در صورت رد کنگره نیز همچنان پول در جریان است. چین و روسیه هرگز با ما یک طرف میز مذاکره نبوده اند. همینطور اروپایی ها جلو افتاده اند. باید جریان پول را متوقف کنیم. دو تماس تلفنی از آن جهت نیز مهمند که نشان می دهند آمریکا به جایگاه رهبری خود بازگشته است. و زمانی که رهبری جهان با آمریکا نباشد، دنیا جای فجیع و خطرناکی است.»

او افزود: «این یک توافق بد است. اوباما همه قوانین مذاکره را شکسته است. بله، متحدان ما بی نقص نیستند. اما به صورت نیابتی، ایران محور شرارتی است که در خاورمیانه در جریان است.»

فیورینا در پاسخ به این سؤال که "در صورت در اختیار داشتن سلاح از سوی ایران، آیا به متحدانمان در منطقه برای دست یافتن به تسلیحات هسته ای کمک می کنید" گفت: «بگذارید به شما بگویم که بلافاصله در دومین روزم در دفتر ریاست جمهوری چه می کنم. یک نشست کمپ دیوید با متحدان عربمان برگزار می کنم، نه برای راضی کردنشان به این توافق نفرت انگیز با ایران، بلکه برای این که به آن ها بگویم: برای شکست دادن داعش چه چیزی احتیاج دارید؟»

 

 

«جرج پاتاکی»

او گفت: «اوباما هربار مردم آمریکا را در برابر یک انتخاب غلط قرار داده است. این که یا کاری که من کرده یا نکردم باید باشد، و یا یک جنگ، این یک انتخاب غلط است. ملک عبدالله پادشاه اردن که مدت های طولانی او را می شناسم درخواست بمب و تجهیزات داشته است. اما ما آن را در اختیارشان قرار ندادیم. او هم به سراغ چین رفت. کردها سه سال است درخواست مسلح  شدن از سوی ما دارند اما ما این کار را نکرده ایم. مصری ها از ما درخواست تبادل اطلاعات کرده اند. ما این کار را نمی کنیم.»

کارلی فیورینا افزود: «ما متحدان عربی در منطقه داریم. آن ها بی نقص نیستند. من یک یک آن ها را می  شناسم. اما آن ها نیاز به دیدن رهبری، پشتیبانی و عزم ایالات متحده دارند. و ما می توانیم به آن ها در شکست داعش کمک کنیم.»

 

«جیم گیلمور»

 

همینطور جیم گیلمور از دیگر افراد حاضر در این نشست گفت: «میخواهم به مسئله ایران در برابر داعش بپردازم. این ایران است که قدرت توسعه طلب منطقه است. داعش تنها سعی در تبدیل خود به یک کشور جدید دارد. کار ما باید تشخیص تقابل میان این دو طرف باشد. من پیشنهاد ایجاد یک ناتوی خاورمیانه را کرده ام تا بتوانیم متحدانمان را در آن جا برای ایستادن در برابر توسعه طلبی ایران ترکیب کرده و همزمان پیش از آن که قضیه داعش به یک کشور واقعی تبدیل شود نیز، شروع به متوقف کردن آن بکنیم.»

 

«لینزی گراهام»

 

لینزی گراهام در پاسخ به اقدام اول در روز شروع به کار خود گفت: «ما روز اول احتیاج داریم، کسی فرمانده کل نیروها باشد که می فهمد در ایران هیچ معتدلی وجود ندارد، آن ها مدت ها پیش کشته شده اند. این که آن ها جهادگرایان افراطی هستند که وقتی شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سرمی دهند واقعاً همین منظور را دارند. و این توافق به ایران مسیر رسیدن به بمب را، به همراه موشک پرتاب کننده آن و پول پرداخت همه این موارد می دهد.»

او همچنین گفت: «اگر درکنار هم کارنکنیم، به یونان تبدیل می شویم.»

جام نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار