افزایش تحرکات نظامی روسیه و ناتو؛

دیلی میل در گزارشی با اشاره به گزارش یک اندیشکده انگلیسی، افزایش مانورهای نظامی در روسیه و کشورهای عضو ناتو را در ماه های اخیر، نگران کننده و آغازگر چرخه جنگی توصیف کرده است.

جدی شدن خطر جنگ میان روسیه و ناتو+ عکس

به گزارش گلستان24، روسیه و ناتو بارها تاکید کرده اند باید بر سر قوانین جدید بر مانورهای نظامی توافق کنند تا از جنگ دوری گزینند. 66 بار برخورد نزدیک از مارس سال گذشته آژیرهای جنگ را به صدا در آورد. 

روابط میان روسیه و غرب از زمان افزایش کشمکش ها در کریمه رو به فزونی گذاشت و موجب افزایش تنش میان این دو طرف اصلی در اروپا گردید و همچنین تحریم های غرب را علیه روسیه به همراه داشت. به دنبال بحران اوکراین بود که تعداد مانورهای نظامی با در نظر گرفتن بیشترین احتمال جنگ در اذهان فرماندهان نظامی افزایش پیدا کرد. 
 
 تصویری از جنگنده تیفون نیروی هوایی سلطنی انگلستان از اسکادران ششم که زیر سایه هواپیمای خرس اچ (بیر –اچ) روسیه در اقیانوس آرام قرار گرفته است.
 
 بزرگترین مانور روسیه از زمان سقوط شوروی که در حضور ولادیمیر پوتین در روز جشن های پیروزی در جنگ جهانی دوم برگزار شد. 
 
با این وجود روسیه و ناتو از لزوم توافق بر سر قوانینی برای پیشگیری از جنگ در درگیری های نظامی غیرمنتظره می گویند. "اوضاع با چنین پتانسیلی برای محاسبات خطرناک اشتباهی مهیا می شود یا یک تصادفی که می تواند بحران را وخیم تر سازد و نیز حتی درگیری نظامی مستقیم محتمل است"، این بخشی از اظهاراتی است که در گزارش شبکه رهبری اروپا منتشر شده است. 
 
این مطالعات خاطرنشان می کند ناتو در حدود 270 مانور نظامی را برای امسال طرح ریزی کرده و روسیه نیز از 4000 تمرین نظامی در تمامی سطوح خبرداده است. 
 
در ماه گذشته، مسکو نسبت به مانورهای نظامی آمریکا در شرق اوکراین هشدار داد که این امر می تواند منجر به پیامدهای پیش بینی ناپذیری شود و فرایند صلح در شرق اوکراین را به مخاطره خواهد انداخت. 
 
اما با این هشدارها، مانور مشترک نیروهای آمریکایی و اوکراینی برگزار شد که در این مانور، 1800 سرباز از 18 کشور حضور داشتند. هدف این مانور تقویت روحیه نیروهای نظامی بود که در 15 ماه مقابله با جدایی طلبان شرق اوکراین در حال نبرد بودند. وزیر امور خارجه روسیه، تنها چند ساعت پس از شروع مانور در نزدیکی مرز اوکراین با لهستان، بازی های جنگی را محکوم کرد. 
مانورهای نظامی به رهبری آمریکا در بلغارستان
 
 چتربازان ناتو در حال فرود پس از پرتاب از هواپیماهای آمریکایی در مانور نظامی مشترک در رومانی در روز چهارشنبه
 
وزارت خاجه روسیه اعلام کرد: تمرینات نظامی که شامل اعضای ناتو و ارتش اوکراین می شود و در منطقه لویف تحت فرماندهی آمریکا شروع شد، پیام آشکاری از سیاست تحریک کننده ناتو در حمایت بی قید و شرط از مقامات کنونی کیف در شرق اوکراین است. 
 
شروع مانور ناتو به سرعت با حرکت ناو جنگی روسیه به سمت جزیره کریمه و پهلو گرفتن در بندر این جزیره پاسخ داده شد. از آوریل 2014 کیف، پایتخت اوکراین، درگیر با مخالفان مسلح در شرق کشور است و در بخش های از دونسک و مناطق لوگانسک درگیری های شدید و خونینی بین دو طرف روی داده است. اوکراین و کشورهای غربی، روسیه را به خاطر تامین تسلیحاتی مخالفان محکوم کرده اند. 
 
قرارداد صلح و آتش بس در ماه فوریه در مینسک، پایتخت بلاروس بسته شد اما درگیری های خونین در زمان های مختلف ادامه پیدا کرده است. 
 
جنگنده های انگلیسی تیفون، در ماه گذشته، 10 جنگنده روسی را در یک عملیات منحصر به فرد رهگیری کردند. 
 
 مقایسه نیروی نظامی آمریکا، روسیه و بریتانیا
 
مانورهای نظامی  روسیه در ماه مارس، که شامل هشتاد هزار پرسنل نظامی می شد، یکی از بزرگترین نمایش های نظامی روسیه از شروع بحران اوکراین بود. این مانور، با حضور ناوگان شمالی نیروی دریایی با آمادگی کامل جنگی در شمال روسیه نزدیک کشور نروژ، یکی از اعضای ناتو برگزار شد. 
 
ایان کرنز، مدیر بخش لندن شبکه رهبران اروپایی، می گوید که مانورهای نظامی باعث افزایش بی اعتمادی می شود که به کانون های برای برخوردهای بسیار نزدیک میان ناتو و روسیه خواهد شد. 
 
گزارش یاد شده می افزاید که چرخه کنش و واکنش که در حال حاضر توسط روسیه و ناتو در حال اجرا است در آینده توقف آن بسیار سختر خواهد بود. 
در گزارش آمده که تاریخ با نمونه های از بحران ها و تنش های بین المللی انباشته شده که در یک لحظه خاص به نقطه انفجار رسیده و منتهی به درگیری می شود که هیچ یک از طرفین قصد آن را نداشتند. 
 
تحقیقات همچنین نشانه های را آشکار می سازد که روسیه برای یک جنگ با ناتو در حال آماده شدن است و ناتو نیز برای رویارویی احتمالی با روسیه خود را مهیا می کند. 
 رقاص سنتی اوکراینی مقابل سربازان اوکراینی و آمریکایی در زمان مانور مشترک
 
گروه 14 وزیر سابق، که خواهان برگزاری جلسه مقامات بلند پایه روسیه و ناتو هستند، می گویند، قوانین برای نقل و انتقالات در دریا و هوا از اهمیت برخوردارند. آنها همچنین بسته پیشنهادی مشابه ای را برای آمریکا و چین در نظر گرفته اند که می تواند از برخی از تنش های جلوگیری کند.
 
اما نه ناتو و نه روسیه هر نوع پیشنهادی درباره اینکه مانورهای نظامی آنها به جنگ ختم می شود را پذیرفته اند. از سوی دیگر سخنگوی ناتو اونا لونگسکو از روسیه خواسته است تا گام های اطمینان بخشی برای کاهش تنش ها بردارد. ناتو تمامی مانورهای نظامی و عملی خود را با روسیه از آغاز بحران اوکراین به حالت تعلیق درآورده است. 
 سربازان اوکراین در نزدیکی مرز لهستان
 
ممکن است این تصور به وجود آید که این رزمایش‌ها علیه مخالفان فرضی صورت می‌گیرد اما ماهیت وابعاد آنها نشاندهنده این است که: «روسیه خود را برای رویارویی با ناتو آماده می کند و ناتو هم برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌‌شود. به عبارتی ناتو دندان‌های خود را در جریان رزمایش های حوزه بالتیک به روسیه نشان می‌دهد.»

ارسال نظر

آخرین اخبار