نیروهای مقاومت برای تکرار نشدن تجربه تلخ پاکسازی شهر «معلولا»، با دقت اما با روندی کند در حال تکمیل عملیات پاکسازی مناطق آلوده در شهر زبدانی هستند.

جدیدترین اخبار شهر آزادشده «زبدانی» سوریه +عکس

بعد از آزادسازی شهر راهبردی زبدانی در مرز لبنان و سوریه، عملیات نیروهای مقاومت حزب الله و ارتش سوریه برای پاکسازی نهایی شهر ادامه دارد.

به گزارش گلستان24، هر چند مقاومت لبنان و ارتش سوریه به دلایل خاص که از جمله این دلایل وضعیت شهرک‌های محاصره شده «الفوعه» و «کفریا» در استان ادلب و مذاکرات مربوط به آن است، خبر آزادسازی کلی شهر را رسما اعلام نکرده‌اند اما این شهر از حیث نظامی «آزاد شده» است و در حال حاضر نیروهای متخصص یگان مهندسی در حال پاکسازی و خنثی‌سازی بمب‌های تعبیه شده در خانه‌ها، واحدهای مسکونی، خیابان‌ها و مناطق مرکزی شهر هستند.

 

به گزارش فارس، تعداد زیادی از زخمی‌های گروه‌های تروریستی به سمت شهرک «مضایا» (در جنوب زبدانی) عقب‌نشینی کردند (که مقابل این اقدام شماری از زخمی‌های فوعه و کفریا برای درمان به بیرون شهرک منتقل شده‌اند) و در حال حاضر مساحتی در حدود یک کیلومتر متر مربع در مرکز شهر و برخی نقاط پراکنده دیگر، به بمب‌ها و مین‌های کار گذاشته شده آلوده است و همین موضوع باعث شده نیروهای مقاومت با احتیاط کامل پاکسازی خانه به خانه را ادامه دهند تا خسارت‌های جانی به کمترین حد خود برسد.

نیروی حزب‌الله در مناطقی که هنوز آلوده است

 

نیروهای مقاومت حزب‌الله در عملیات پاکسازی خانه‌ها و مکان‌های آلوده به بمب از سگ‌های بمب‌یاب نیز استفاده می‌کنند تا پاکسازی نهایی با سرعت بیشتری ادامه یابد.

 

در حالی که تعداد زیادی از (مجروحان) نیروهای تروریستی اجازه عقب‌نشینی از شهر زبدانی پیدا کرده‌اند، گزارش‌ها حاکیست که تعداد محدودی از تروریست‌ها که حاضر به تسلیم نشدند در مناطق آلوده هنوز مخفی هستند و نیروهای مقاومت نیز با آگاهی از این موضوع، عملیات پاکسازی را با دقت بسیار بالا انجام می‌دهند و همین امر سبب شده درگیری‌های پراکنده هنوز ادامه داشته باشد.

گفته شده برخی از این تروریست‌ها وابسته به گروه تروریستی داعش هستند و با نصب پرچم این گروهگ در مناطق آلوده همچنان مقاومت می‌کنند.

اطراف منطقه النابوع نزدیک مرکز شهر به سمت غرب و غرب مسجد جسر

 

اما نیروهای حزب الله همزمان با پیشروی گام به گام در مناطق آلوده موفق شدند برخی از این عناصر تروریستی را از پای درآورند.

 

براساس این گزارش تعدادی از تروریست‌ها که پیش از این موفق به فرار از زبدانی نشده‌اند و با اطمینان از شکست در میدان نبرد، خود را تسلیم کرده‌اند و تعدادی دیگر از عناصر تروریستی اما همچنان در تونل‌های زیرزمینی مخفی شده‌اند.

به گزارش فارس، همه این موارد تناقضی با آزادشدن کلی شهر از حیث نظامی ندارد؛ همچنانکه مسئله زبدانی دارای ابعاد غیرنظامی حساسی نیز هست که در زمان فعلی ابعاد آن به دلیل حساسیت موضوع قابل تشریح نیست.

غرب منطقه المحطه، مسجد الشلاح، شرق منطقه النابوع، غرب مسجد امام علی (ع) منطقه الحکمه، شرق مسجد جسر و غرب مسجد آل البیت در جنوب مرکز شهر مناطقی به شمار می‌آیند که هنوز آلوده به تعدادی زیادی بمب و مین هستند و نیروهای حزب الله پاکسازی در این مناطق را ادامه می‌دهند.

مناطق آلوده در شهر زبدانی

 

مسجد جسر پس از پاکسازی

نیروهای حزب الله در مناطق پاکسازی شده

نیروهای حزب الله در مناطق پاکسازی شده

نیروی مقاومت در حال دیدبانی و رصد مناطق آلوده

 

نیروهای حزب‌الله برای جلوگیری از تکرار سناریوی آزادسازی و پاکسازی شهر مسیحی‌نشین و تاریخی «معلولا» که منجر به شهادت خبرنگار المنار و سه تن از رزمنده‌های حزب الله شد، عملیات پاکسازی را با کندی و دقت در شهر زبدانی انجام می‌دهند.

 

به گزارش فارس، همزمان با تحولات میدانی، مذاکراتی نیز [در خصوص تعداد باقی‌مانده تروریست‌ها در مناطق آلوده شهر] در جریان است.

در همین خصوص گروهک موسوم به «فیلق الشام» (از گروه‌های مسلح وابسته به احرار الشام) صبح امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای از مذاکرات جدید درباره شهر زبدانی و «فوعه» و «کفریا» خبر داد.

همچنین آنچه خود را «شورای عالی اسلامی سوریه» (در زبدانی) می‌نامد اعلام کرد که تیم جدیدی برای مذاکره در خصوص زبدانی و فوعه-کفریا شکل گرفته است.  پیش از این در دو مرحله گروهک «احرار الشام» نماینده گروه‌های تروریستی برای مذاکرات آتش‌بس مقابل زبدانی و فوعه-کفریا شده بود اما در هر دو بار به دلیل شروط غیرعملی تروریست‌ها، این مذاکرات شکست خورد.

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار