ویلیام برنز در گفت وگوی تلویزیونی:

مذاکره کننده سابق آمریکا در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره توافق ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: با اجرای توافق می‌توانیم بیش از گذشته در کار ایران مانع‌ تراشی کنیم.

با اجرای برجام، آمریکا می‌تواند کارشکنی بیشتری در برنامه‌های ایران داشته باشد

 به گزارش گلستان 24، «ویلیام برنز» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا که مسئول مذاکرات محرمانه آمریکا با ایران درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، در عمان و سوئیس در سال‌های 2008 و 2013 بود، تأکید دارد: «هرچه زودتر مذاکرات در کنگره درباره توافق حاصل شده با ایران پایان یابد از آنجایی که نشان‌دهنده تعهد ما به توافق است به نفع آمریکا خواهد بود و در آن زمان بهتر می‌توان بر اجرای متن توافق متمرکز شد که این مرحله نیز چالش بزرگی برای همگی ما خواهد بود.

ویلیام برنز

وی در گفت‌وگو با «مارگارت وارنر» مجری برنامه «نیواور» در شبکه «پی بی اس» آمریکا گفت: «در حال حاضر که هنوز اجرای این توافق آغاز نشده از اقداماتی برای اعمال تحریم‌های جدید پس از آغاز اجرای متن توافق علیه ایران سخن می‌گویند که این اقدام می‌تواند در اجرای موفقیت‌آمیز توافق خدشه وارد کند. که به اعتقاد من بهترین اقدام ممکن در این زمان تمرکز هر چه بهتر بر اجرای دقیق و شدید بندهایی است که هم اکنون در متن برجام آمده است».

وی در ادامه گفت: «من معتقدم ما می‌توانیم اقداماتی شدید را در همکاری با دیگر کشورها صورت دهیم تا مانع از انتقال سلاح به حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن شویم. به اعتقاد من هم‌اکنون که به اجرای توافق هسته‌ای با ایران نزدیک می‌شویم در موضعی قدرتمندتر قرار داریم و می‌توانیم این اقدامات را نیز صورت دهیم.

این مذاکره‌کننده سابق آمریکایی ادامه داد: «در حال حاضر هر گزینه‌ای را که در قبال برنامه هسته‌ای ایران در پیش گیریم با ریسک بالایی مواجه خواهد بود و البته نگرانی برخی قانونگذاران آمریکایی در خصوص مبالغ هنگفتی که با آغاز اجرای برجام وارد ایران می‌شود نیز کاملا به جا است. اما حقیقت این است که با اجرای برجام تنها بخشی از 140 میلیارد دلار از مطالبات ایران وصول خواهد شد، هرچند که مربوط به پروژه‌های درازمدت با چین و یا دیگر کشورها باشد، بنابراین نهایتا 50 یا 55 میلیارد دلار از این مبلغ وارد ایران خواهد شد که اگرچه این مبلغ نیز، مبلغ ناچیزی نیست، اما مطمئنا بخش عمده‌ای از آن صرف اهدافی خواهد شد که ایران پیش از این برای آن برنامه ریزی کرده است و تصور نمی‌کنم که در پایان این مبلغ بتواند اثر قابل توجهی در تغییر و یا حتی افزایش کمک‌های ایران به گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان و سوریه و ... داشته باشد».

برنز همچنین تأکید کرد: با اجرای توافق می‌توانیم بیش از گذشته در کار ایران مانع‌تراشی کنیم. تنها ضرورت حال حاضر این است که تلاش کنیم ایران را از همان ابتدا به بندهای متن توافق پایبند نگه داریم.

این دیپلمات سابق آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطر نشان ساخت: «به اعتقاد من رهبری ایران دیدگاهی نسبتا غیراحساسی در خصوص منافع این کشور در سوریه دارد و تصور نمی‌کنم که یک شبه در رفتار این کشور در منطقه و یا حتی با جهان تفاوتی را شاهد باشیم. این امر نیازمند گذشت زمان است و فرایند بسیار پیچیده‌ای را شامل می‌شود».

برنز همچنین در خصوص بحران پناهجویان که اروپا با آن مواجه شده است، گفت: البته بحران حل نشده‌ی سوریه این بحران محض در اروپا را بوجود آورده است که یک تراژدی انسانی وحشتناک است. به اعتقاد من آمریکا می‌تواند با پذیرفتن پناهجویانی بیشتر از میزانی که تا به امروز پذیرش می‌کرده، اقدامات بیشتری را برای کمک به حل این بحران صورت دهد. ما می‌توانیم همکاری بیشتری نیز با رهبران اصلی اروپا از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان داشته باشیم که صراحتا تمایل آلمان برای پذیرش مهاجران بیشتری را اعلام کرده است. آمریکا تا کنون حمایت مالی گسترده‌ای نیز داشته است. اما من معتقدم اقدامات ما می‌تواند فراتر رفته و صرفا به پذیرش مهاجران محدود نشود. «دیوید میلیبند» رئیس کمیته بین‌المللی «نجات» و وزیر خارجه اسبق انگلیس از آمریکا خواسته تا بیش از 60 هزار پناهجو را بپذیرد و به عقیده من این کمترین کاری است که در این زمان باید انجام دهیم. اما باز هم جا دارد تا تلاش کنیم ثبات به منطقه را بازگردانیم و هر اقدامی که از عهده آن بر می‌آییم را برای احیای تلاش‌های دیپلماتیک جدی در جهت روی کار آمدن دولت انتقالی در سوریه صورت دهیم. شاید این در حرف بسیار راحتتر از عمل باشد اما تصور نمی‌کنم این مسئله جز با پرداختن به بحران سیاسی بزرگتر در سوریه و منطقه حل شدنی باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار