رئیس جمهور آمریکا که لحن تهدیدآمیزش علیه ملت ایران در کنار تأکید بر مذاکره جالب به نظر می رسد، این بار گفته است: باید فشار را بر ايران افزايش دهيم تا به درخواست های بين المللی پاسخ مثبت بدهد.

اوباما: باید مذاکره با ایران را به پایان برسانیم/ استدلال من برنده است

به گزارش گلستان 24، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ان (CNN) آمریکا ضمن آنکه به پایبندی ایران به توافق ژنو اذعان کرد، بار دیگر بر راهکار فشار علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: «ما در حال حاضر بايد اين دور مذاکرات را تا به آخر ادامه دهيم و ايران را تحت فشار بگذاريم تا به خواست های بين المللی پاسخ مثبت دهد.»

وی همچنین بارديگر تاکيد کرده است که تحريم های جديد کنگره عليه ايران را وتو خواهد کرد. اوباما تصريح کرده، در شرايط حساس کنونی تضعيف اقدامات ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران اشتباه است.

 

مصاحبه اوباما با شبکه سی‌ان‌ان را تنها دو سایت فارسی زبان وابسته به دولت آمریکا؛ یعنی صدای آمریکا (VOA) و رادیو فردا (RADIOFARDA)  پوشش داده اند اما سایت انگلیسی بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) پس از گذشت یک روز از پوشش دادن آن خودداری ورزیده است.

 

باراک اوباما در مصاحبه اش با برنامه فريد زکريا که روز يکشنبه ۱۲ بهمن ماه از شبکه سی ان ان پخش شد، گفت است: ما تحريم های بسيار موثری عليه ايران طراحی و اجرا کرديم تا آنها را وادار کند تا به پای ميز مذاکره بيايند، تا به راه حلی ديپلماتيک برای حل مساله هسته ای ايران دست يابيم، بر مبنای اطلاعات موجود، به ويژه گزارش دستگاه اطلاعاتی اسرائيل، ايران به مفاد توافق موقت (ژنو) پايبند بوده و برنامه هسته ای اين کشور پيشرفتی نداشته و از ذخيره اورانيوم با غلظت بالای آنها کاسته شده است.

 

باراک اوباما سال گذشته تأکید کرده بود که آرزویش برچیدن پیچ و مهره های تأسیسات هسته ای ایران است اما با توجه به دستیابی ایران به دانش هسته ای، دیگر نمی تواند چنین کند.

 

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده است: ما در اين دوران مذاکرات کنونی چيزی از دست نداده ايم. برنامه هسته ای ايران پيشرفت نکرده است و ما اکنون اين شانس را داريم تا به ارائه مکانيسمی بتوانيم بررسی کنيم که ايران سلاح هسته ای در اختيار ندارد و همچنين ايران قادر خواهد بود به عنوان عضويی پاسخگو بار ديگر به جامعه جهانی بپيوندد.

 

باراک اوباما با اين حال تاکيد کرده است که نمی داند در نهايت چنين توافقی حاصل خواهد شد يا نه .

 

رييس جمهوری آمريکا می گويد، اقدام کنگره در اعمال تحريم های تازه عليه ايران از سوی اعضای گروه ۱+۵ به مثابه نقض توافقنامه ژنو ارزيابی خواهد شد.

 

باراک اوباما گفته است: برای ما تضعيف ديپلماسی درچنين زمانه حساسی بدون دليل محکم اشتباه خواهد بود، انچه که ما بايد انجام بدهيم اين است که مذاکرات را به پايان برسانيم و فشار را بر ايران افزايش دهيم تا به درخواست های بين المللی پاسخ مثبت بدهد.


باراک اوباما در ادامه گفته است: همانطور که قبلا گفته ام توافق نکردن بهتر از توافق بد (با ايران) است.

 

رييس جمهوری آمريکا در پاسخ به اين پرسش که چگونه خواهد توانست موافقت کنگره تحت تسلط جمهوريخواهان را با هرگونه توافق با ايران کسب کند، گفته است: اگر بتوانم ثابت کنم که توافقی که به دست می اوريم ما را مطمئن خواهد کرد که از طريق ساز و کار مسلم راستی آزمايی، ايران به مرحله جهش (برای ساخت سلاح هسته ای) نخواهد رسيد، اگر دانشمندان و کارشناسان هسته‌ای ما را مطمئن سازند که ايران در آستانه به دستيابی سلاح هسته ای نيست، آن گاه اين بحث عمومی ما ( در قبال چنين توافقی) خواهد بود.

 

باراک اوما اضافه کرده است: از هر عضو کنگره خواهم پرسيد چرا بايد چنين توافقی را باید رد کرد و (آيا) گزينه نظامی را ترجيح می دهيد که تاثير ان در ممانعت از برنامه هسته ای ايران زياد نيست و پيامدهای فوق العاده اي در پی خواهد در شرايطی درگيری های بيشماری نیز در خاورميانه وجود دارد.

 

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده است: مطمئنم که استدلالم برنده چنين بحثی خواهد بود./جام

ارسال نظر

آخرین اخبار