بی بی سی بررسی کرد

پیش‌بینی‌هایی که از سقوط دمشق در مدتی کوتاه و یا حتی میان مدت خبر می‌دهند، نادرست است. نشانی از این نیست که پایتخت رژیم بشار اسد در حال سقوط باشد.

اسد سقوط نمی‌کند

به گزارش گلستان24، به نقل از بی‌بی‌سی، مناطقی که تحت اختیار دولت قرار دارند، به نظر آرام می‌رسند و شرایط عادی دارند. وزارت دفاع، محصور در میان لایه‌های سنگین امنیتی، به آرامی کار خود را انجام می‌دهد.

 

دولت سوریه برخی از قویترین واحدهای خود را در دمشق به کار گرفته است، چرا که پایتخت اهمیت فراوانی برایش دارد.

 

اسد سقوط نمی‌کند

 

 

نیروهایی که من(گزارشگر بی بی سی) با آنها ملاقات کردم ظاهراً روحیۀ خوبی دارند. سلاح‌ها و ادواتشان در شرایط خوبی است. مواضعشان هم همینطور.

 

یکی از استراتژیکترین جبهه‌ها در دمشق، حومۀ داخلی این شهر به نام "جوبر" است. این جبهه برای شورشیان اهمیت حیاتی دارد، چرا که اگر ارتش سوریه آن را بشکند، پایگاه شورشیان در غوطۀ شرقی به خطر خواهد افتاد.

 

دولت سوریه به جوبر نیاز دارد، چرا که این ناحیه از قلب دمشق محافظت می‌کند؛ کاخ ریاست جمهوری تنها چند مایل پشت مواضع ارتش قرار دارد.

فراز و نشیب جنگ 

در روزهای اخیر، جیش الاسلام، یکی از منظمترین گروههای شورشی مخالف اسد، توانسته پس از یک حمله از غوطه، به پیروزی‌های چشمگیری دست پیدا کند.

 

اگر جیش‌الاسلام بتواند دستاوردهایش را حفظ کند، مواضع استراتژیک اطراف دمشق شاهد تغییر خواهند بود. اما با پاتکهای ارتش، ممکن است که این تحول هم به سایر فراز و نشیبهایی که در این جنگ شاهد بوده‌ایم بپیوندند.

 

ساکنان دمشق از کوچک شدن شهر شاکی هستند. چرا که چهار سال جنگ در بسیاری از حومه‌های شهر، این مناطق را به اماکنی غیر رفت و آمد بدل کرده است.

اقتصاد تحت تاثیر جنگ شدیداً آسیب دیده و قیمت‌ها افزایش زیادی داشته‌اند. با این وجود چرخ اقتصاد همچنان می‌گردد. کشاورزان مواد غذایی را برای فروش به بازار می‌آورند. بازار عمده فروشی سبزیجات که تنها چند دقیقه با مواضع خط مقدم در جوبر فاصله دارد.

 

جنگ سوریه به این زودیها تمام نخواهد شد

حضور حزب الله در کنار دولت اسد

 

 

کمک نظامی 

بشار اسد و ژنرالهایش در سال جاری متحمل شکستهایی شده‌اند. ادلب، یکی از مراکز استانها، در ماه مارس سقوط کرد. داعشی‌ها نیز در ماه می توانستند، شهر باستانی پالمیرا را اشغال کردند.

 

اما بشار اسد مثلث حامیان حیاتی خود را دارد: روسیه، ایران و حزب الله. به نظر می‌رسد که روسیه در حال افزایش حمایت نظامی خود از دولت سوریه است.

 

مبارزان حزب‌الله در حال نبرد در مزر سوریه و لبنان هستند. ایران کمکهای مالی و نظامی را در اختیار اسد می‌گذارد.

 

جنگ سوریه به این زودیها تمام نخواهد شد

 

 

کشورهای ثروتمند غربی، هر چند دیر، در حال فهمیدن موضوعی هستند که همسایگان سوریه از زمانی که تظاهرات سال 2011 در این کشور ابتدا به قیام و سپس جنگ بدل شد، به آن واقف بودند.

 

جنگ، دردسر، خشونت و پناهجو صادر می‌کند. نیمی از جمعیت سوریه پیش از جنگ از درگیری‌ها گریخته است. هشت میلیون از این فراری‌ها همچنان در سوریه هستند. آنها پناهجوهایی آواره در کشور خود محسوب می‌شوند. چهار میلیون نفر سوریه را ترک کرده‌اند.

 

بریتانیا و دیگران امیدوار بودند که با کمک مالی به تلاشهای سازمان ملل برای کمک به پناهجویان، بتوانند پناهجویان را راضی به ماندن در کشورهای همسایه کنند.

 

اما همراه با ادامۀ کشت و کشتار در سوریه، امید پناهجویان به اینکه جنگ به زودی در کشورشان به پایان خواهد رسید، به یاس بدل شد.

 

برایشان مشخص شد که قرار نیست به این زودی‌ها به خانه برگردند. شرایط زندگی در کمپها و پناهگاههای موقت هیچوقت آسان نیست. اما وقتی که پناهجویان به این تصور که ممکن سالهای بیشتری را در کمپهای اردن و ترکیه یا حتی بدتر از آن در شهرکهای غیررسمی و زاغه‌های لبنان بگذرانند فکر می‌کردند، اوضاع در نظرشان بدتر هم به نظر می‌آمد.

 

آنچه که باعث شد که اوضاع از این هم بدتر شود، این بود که کشورهای ثروتمند غربی که با کمک مالی به آژانسهای سازمان ملل در امر کمک به پناهجویان نقش ایفا می‌کردند، مقدار زیادی از کمکهایشان کم کردند.

 

برنامۀ جهانی غذا بودجۀ تامین غذای هر فرد در منطقه را از 30 دلار به 13 دلار کاهش داد. در حالی قرار است که غذای یک ماهِ یک نفر با این پول تامین شود، که به زور می‌توان با آن سه همبرگر مک دونالد خریداری کرد.

 

به خاطر کاهش کمکهای مالی، به صدها هزار نفر گفته شده است که دیگر کمک غذایی دریافت نخواهند کرد.

 

جنگ سوریه به این زودیها تمام نخواهد شد

 

پیچیدگی‌ها 

یک منبع در سازمان ملل، عدم تامین مالی تلاشهای این سازمان در قبال پناهجویان "دیوانه‌وار و عجیب" خوانده است. این منبع گفته است که آنها شش ماه به کشورهای کمک کننده هشدار داده‌اند که درگیری و ناامیدی، پناهجویان را از خاورمیانه به اروپا خواهد کشاند. این روند تا زمانی که جنگ ادامه یابد، ادامه خواهد یافت.

 

جنگ مهار نشده است و در حال بدتر شدن و پیچیده‌تر شدن است. استفان دِ میستورا، فرستادۀ سازمان ملل برای سوریه، سخت‌ترین وظیفۀ دیپلماتیک جهان را بر دوش دارد.

 

طیفِ قویترین گروه‌های شورشی‌ای که با اسد مبارزه می‌کنند، دارای ایدئولوژی‌هایی هستند که از ملی‌گرایی مذهبی تا جهادی‌های داعش را که با قطعه قطعه کردن سوریه و عراق در پی ایجاد یک کشور تازه‌اند را شامل می‌شود.

 

گروههای شورشی اغلب با یکدیگر هم در حال جنگند. همچنین مرتب دست به ائتلاف و هماهنگی هم می‌زنند.

 

چیزی که اوضاع را واقعاً پیچیده می‌کند این است که قدرتهای بزرگ منطقه‌ای و جهانی نیز هر کدام طرف یکی از طرفهای درگیر را گرفته‌اند.

 

جنگ سوریه به این زودیها تمام نخواهد شد

 

 

این قدرتها شامل روسیه، ایالات متحده، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، قطر، امارات متحدۀ عربی، حزب‌الله لبنان، اردن و بریتانیا می‌شوند.

 

در چنین شرایطی، عجیب نیست که مذاکرات تا به حال ناموفق بوده است. هر یکی از طرفهای درگیری، اهداف خود را در دستور کار دارد.

 

برخی با هم در تضادند؛ ایران و عربستان سعودی عملاً در حال جنگ نیابتی در سوریه هستند.

 

روسیه‌ و آمریکا هم درگیری‌های دیگری با هم در جاهای دیگر دارند که باعث شده هیچکدام نتوانند پشت تلاشهای جدی برای پایان دادن به جنگ یا حداقل جلوگیری از بدتر شدن آن تمام قد، بایستند.

 

با توجه به چیزهایی که در میدانهای نبرد دیدم، درخواستهایی که سیاستمداران از دوردستها از طرفهای درگیر مطرح می‌کنند، اثری نخواهد داشت.

 

آنچه که در سوریۀ امروز اهمیت دارد، دینامیک (مولفه‌های) جنگ است. نه سیاست یا دیپلماسی.

 

جنگ سوریه به این زودیها تمام نخواهد شد

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار