خبر غرق شدن «آیلان کردی»، کودک سه ساله سوری به همراه برادر ۵ ساله و مادرش در دریای مدیترانه و پیدا شدن جسد وی در سواحل ترکیه، همچنان جزو خبرهای اول رسانه‌های جهان است. شرم بر مرتجعین عرب و اروپا محور بسیاری از این واکنش‌هاست.

آیلان ۳ ساله سوری همچنان خبر اول رسانه‌های جهان

 به گزارش گلستان 24، تصویر جسد کوچک و بی‌جان «آیلان کردی» پسر بچه سه ساله سوری به طور گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرده است.

تصاویر آیلان در همین یکی دو روز به تصویری «نمادین» از گسترده‌ترین بحران ناشی از جنگ و آوارگی در اروپا از زمان جنگ دوم جهانی تبدیل شده است. این تصاویر باعث شد طی روزهای گذشته برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، تصمیم به تسهیل ورود درخواست پناهندگی از سوی شهروندان سوری بگیرند. مقام‌های آرژانتین نیز اعلام کرده‌اند که برای مهاجران سوری روادید صادر می‌کنند.

فرانسه و آلمان نیز از اتحادیه اروپا خواستند که از اعضای خود بخواهد شماری از پناهجویان را در سرزمین خود پناه دهد.

 

انگلیس نیز اعلام کرده تعدادی از پناهجویان را به طور مستقیم از اردوگاه‌های سازمان ملل در مرز سوریه تحویل خواهد گرفت.

روزنامه انگلیسی گاردین اما به نقل از یک مقام دولتی اظهار داشت، گفت‌وگوهایی در مورد منابع مالی، جزئیات و شمار دقیق پناهجویانی که پذیرفته خواهند شد در جریان است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم قرار است هفته آینده طرحی را برای جابه‌جا کردن دست‌کم ۱۲۰ هزار پناهجو به دیگر کشورها از ایتالیا، یونان و مجارستان ارائه کند.

رئیس اتحادیه اروپا نیز از اعضای خود خواسته برای سکنی دادن دست‌کم ۱۰۰ هزار پناهجو دست به اقدامات عملی بزنند. سازمان ملل اعلام کرده که جنگ سوریه تاکنون موجب آواره شدن بیش از ۱۱ میلیون سوری در داخل و خارج از این کشور شده است.

 

رسانه‌های مختلف جهان نیز با اختصاص دادن خبر غرق شدن آیلان کردی به عنوان تیتر اول خود تصاویر این کودک سوری را بار دیگر در صفحه اول خود منتشر کرده و به واکنش‌های جهانی اشاره کردند.

 

روزنامه «دویچه‌وله» چاپ آلمان در این باره نوشت: «کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هیچ پناهنده سوری را نمی‌پذیرند و پناهجویان مجبورند از طریق راه‌های دریایی و سخت راه دیگر کشورها را در پیش بگیرند.»

دویچه‌وله افزود: «کشورهایی مانند عربستان و قطر که با پول و سلاح خود در درگیری‌های سوریه دخالت می‌کنند چرا پناهجویان را به کشورهای خود راه نمی‌دهند!».

روزنامه تایمز انگلیس نیز با انتشار تصویر آیلان کردی نوشت: «کشورهای اروپایی باید شرایط آسان‌تری برای ورود پناهجویان سوری در نظر بگیرند.»

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در جریان یک نشست اقتصادی در «ولادی وستک» روسیه نوشت «پوتین معتقد است مردم سوریه از دست داعش فرار می‌کنند نه بشار اسد.» روزنامه‌های «دیلی میل»، «ال پاریس»، «ال‌موندو»، «ال کویره» و دیگر روزنامه‌های مشهور جهانی نیز مسئله آوارگان سوری و غرق شدن کودک سه ساله سوری را جزو خبرهای نخست خود قرار دادند. مقام‌ها و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی جهان نیز از این حادثه اسفناک به راحتی نگذشته و به اظهارنظر پرداخته‌اند. هنرمندان نیز با انتشار کاریکاتورهایی به همدردی با پدر خانواده آیلان کردی پرداختند.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای‌الیوم» و روزنامه‌نگار ارشد عرب اما با انتقاد از «بی‌توجهی سران رژیم‌های عرب به درد و رنج آوارگان سوری» اظهار داشت: «آیا سران عرب مانند برخی مقام‌های اروپایی تصاویر کودکان سوری را که پیکر آنها در کنار ساحل افتاده بود دیدند و گریه کردند و آیا اصلا در حدقه چشم آنها اشکی وجود دارد؟»

یکی از خوانندگان روزنامه گاردین چاپ انگلیس نیز در پیامی به دیوید کامرون نوشت: «وقتی انسان این تصاویر را می‌بیند از انگلیسی بودن خود شرم می‌کند چرا که کشور من درهای خود را به روی آوارگان سوری بست!»

 

 

 کودک ۳ ساله آرام گرفت

شبکه خبری الجزیره با انتشار فیلمی از تشییع جنازه آیلان کردی در گزارشی اعلام کرد، جسد کودک خردسال سوری به همراه مادر و برادرش روز جمعه در شهر کوبانی در میان اندوه سوگواران دفن شد.

وزیر امور مهاجرت کانادا که پیش از این درخواست این خانواده سوری برای پناهندگی را رد کرده بود، تحت فشار افکار عمومی کانادا استعفا کرد.

آخرین اخبار از وضعیت آوارگان سوری در بوداپست پایتخت مجارستان حاکی از این است که صدها نفر از پناهجویان از مجارستان با پای پیاده به سوی اتریش به راه افتاده‌اند.

نکته جالب توجه اینکه، تقریبا همه کشورهای غربی و مرتجعین عربی و حتی ترکیه در مرگ این کودک ۳ ساله نقش دارند چرا که عامل بحران سوریه همین‌ها هستند./رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار