حاشیه‌سازان از چه می ترسند؟

برخی به دنبال تضعیف کمیسیون بودند تا اگر خروجی جلسات آن بر خلاف میل آنها بود بتوانند از ابتدا از تأثیرگذاری آن بکاهند، بنابراین از پوشش خبری آن جلوگیری به عمل می آوردند اما پس از پخش تلویزیونی و استقبال مردم از مباحث کمیسیون به اجبار رویه سانسور را به تخریب تغییر دادند.

جنجال سیاسی در مقابل سؤالات کارشناسی کمیسیون بررسی برجام!

به گزارش گلستان24؛ مدتی است مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه قانونی خود در حال بررسی سند برجام است. کمیسیون ویژه ای که با مأموریت بررسی برجام توسط نمایندگان مردم شکل گرفت، سعی نموده است از نظرات تمام کسانی که در مسیر ١٢ ساله این مذاکرات بوده اند استفاده نماید.

 کمیسیون بررسی برجام

کمیسیون ویژه بررسی برجام مهمترین کمیسیون تشکیل شده در دوران مجالس ایران است. موضوع مورد بررسی آن هم بسیار خاص و مهم است، به همین دلیل برای تشکیل آن نمایندگان مجلس با وسواس و دشواری تصمیم گرفتند و نتیجه این دقت، ترکیبی متنوع از جریانهای سیاسی را در جمع ١٥ نفره آن گنجاند. ترکیبی که رشته های علمی و سطح توانمندی های مدیریتی و فهم مطالب سیاست خارجی و موضوعات هسته ای اعضای آن، کم‌نمونه است بنابراین می توان اینگونه گفت که این جمع فرهیخته و مطلع، توان خوبی برای بررسی سند برجام دارند.

فرایند بررسی ها هم بیانگر آن است که کمیسیون ویژه بررسی برجام دارای رویه ای علمی و کارشناسی در طی بررسی خود تا کنون بوده و حتی توانسته است حاشیه آفرینی های این جلسات را مدیریت نماید و تحت تاثیر آن قرار نگیرد هر چند این حواشی قسمتی از جلسات مجلس است.

در یک نگاه کلی برخوردهای متفاوتی با این کمیسیون تا امروز صورت گرفته است. پس از تاکید رهبر انقلاب بر نقش قانونی مجلس، همچنان عده ای با اصرار فراوان، سعی در کنار گذاشتن مجلس دارند و توجهی به جایگاه قانونی آن نمی کنند هر چند انتظار می رفت پس از تاکید رهبر انقلاب این افراد نیز به جمع حامیان قانون بپیوندند و حداقل مانند طرف مقابل مذاکرات، رویه های معمول و قانونی را تضعیف نکنند. طیف دیگر به دنبال تضعیف این کمیسیون بودند تا اگر خروجی جلسات آن بر خلاف میل آنها بود بتوانند از ابتدا از تأثیرگذاری آن بکاهند، بنابراین از پوشش خبری آن جلوگیری به عمل می آوردند اما پس از پخش تلویزیونی و استقبال مردم از مباحث کمیسیون به اجبار رویه سانسور را به تخریب تغییر دادند.

اما چرا پس از این همه ادعا در حوزه تمرین دموکراسی و تحمل مخالف و قانون گرایی باید با یک اقدام کارشناسی با رویه ای علمی که نمادی از خرد جمعی و استفاده از ظرفیت های درونی و بیرونی مجلس است اینگونه برخورد شود؟

به غیر از اهداف انتخاباتی و غوغاسالاری و شارلاتانیسم رسانه ای چه باید در وصف این بی انصافی ها و بی مهری ها گفت؟ برخوردی که در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد و مردم گواه بر آن هستند. در مقابل برخورد محترمانه و صمیمی و کارشناسی ولی جدی و متعهدانه مجلس، طرفداران جریانهای سیاسی با اهداف کوتاه مدت جناحی و فرقه ای، چنان فضا را مشوش می کنند که شائبه این پیش می آید که مگر در این سند چه نوشته شده است که از بررسی آن این همه واهمه دارند؟

هدف اصلی این مذاکرات برداشته شدن تحریمهای ظالمانه بوده و اگر قرار است به این هدف دست نیابیم به چه دلیل باید آن را امضا کنیم؟ قاطبه ملت ایران انتظارشان از مجلس همین است که اگر واقعا این سند حقوق آنها را محقق می کند از آن حمایت کنند و اگر نمی کند به نمایندگی از ملت ایران مقابل آن بایستند و از جنجالهای رسانه هراسی نداشته باشند.

این روزها خواهد گذشت حاشیه سازان چه در مسند قدرت باشند چه نباشند باید در برابر پروردگار پاسخگو باشند. مسؤولان باید به دنبال کسب رضایت خدا باشند و مردم هم این را به خوبی خواهند دانست.

جهان نیوز

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار